چیتچیان خبر داد

نبود سرمایه‌گذاری کافی در صنعت برق/ کاهش تلفات شبکه توزیع به زیر 10 درصد

وزیر نیرو گفت: به دلیل اینکه سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت برق طی سال‌های اخیر در حد کفایت نبوده است، مجبور به استفاده از نیروگاه‌های کم‌بازده هستیم.

به‌ گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ حمید چیت‌چیان در همایش بررسی عملکرد دستگاه‌ها و برنامه‌های آینده درباره کیفیت هوا، اظهار داشت: بخش برق و انرژی یکی از بخش‌های اثرگذار در کیفیت هواست و صنعت برق به‌عنوان تولیدکننده انرژی، خود بزرگ‌ترین مصرف‌کننده انرژی است چراکه نقش اصلی آن تبدیل انرژی به یک انرژی دیگر است.

وی با بیان اینکه یک‌سوم کل گاز طبیعی کشور در نیروگاه‌ها به مصرف می‌رسد، اظهار داشت: حدود 260 میلیارد کیلووات‌ساعت برق در سال تولید و حدود 217 میلیارد کیلووات‌ساعت آن مصرف می‌شود که 90 تا 92 درصد برق کشور با استفاده از سوخت فسیلی تولید می‌شود.

وی سهم بالای سوخت فسیلی، افزایش سهم سوخت مایع در مصارف نیروگاهی از 17 درصد در سال 82 تا 46 درصد در سال 92 و کیفیت نازل سوخت‌های مایع را از علل انتشار گازهای آلاینده در بخش برق عنوان کرد و گفت: بازده پایین نیروگاه‌ها، تلفات بالا و غیر قابل قبول شبکه‌های انتقال و توزیع و همچنین بازده نازل مصرف برق در بخش‌های مختلف اقتصادی از دیگر عوامل انتشار گازهای آلاینده در صنعت برق است.

وزیر نیرو یادآور شد: به دلیل اینکه سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت برق طی سال‌های اخیر در حد کفایت نبوده است، مجبور به استفاده از نیروگاه‌های کم‌بازده هستیم.

وی با اشاره به برنامه‌ها و اقدام‌های وزارت نیرو در جهت کاهش آلایندگی‌ها و گازهای گلخانه‌ای، گفت: احداث نیروگاه‌ها دور از شهرها و مراکز جمعیتی و همچنین افزایش 1.5 برابری بازده نیروگاه‌های گازی ازطریق تبدیل آنها به سیکل ترکیبی از برنامه‌های اساسی وزارت نیرو است که با اجرای آن، مصرف سوخت فسیلی در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی نسبت به نیروگاه گازی به یک‌سوم کاهش می‌یابد.

چیت‌چیان از انعقاد قرارداد تبدیل 3800 مگاوات نیروگاه گازی بخش خصوصی به سیل ترکیبی در هفت ماه ابتدایی فعالیت دولت یازدهم خبر داد و گفت: تا پایان امسال نیز قرارداد تبدیل حدود 4000 مگاوات نیروگاه گازی دولتی به سیکل ترکیبی منعقد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه طی سال‌ جاری و سال آینده، قرارداد احداث هشت‌هزار مگاوات نیروگاه بخار برای تبدیل 16 هزار مگاوات نیروگاه گازی به سیکل ترکیبی امضا می‌شود، گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، بخش خصوصی تنها می‌تواند به‌مدت دو سال از نیروگاه تازه تاسیس خود به‌صورت سیکل باز (نیروگاه گازی) بهره‌برداری کند و پس از دو سال حتما باید نیروگاه خود را به سیکل ترکیبی تبدیل کند.

وزیر نیرو از افزایش سهم مصرف گاز طبیعی و کاهش مصرف سوخت‌های مایع در نیروگاه‌های کشور خبر داد و گفت:از ابتدای فروردین 93 تاکنون میزان مصرف گاز 41.4 میلیارد مترمکعب بوده است که در سال گذشته در همین مدت میزان مصرف گاز در نیروگاه‌ها 31.2 میلیارد مترمکعب بوده است که حکایت از افزایش 33 درصدی مصرف گاز طبیعی در نیروگاه‌های کشور دارد.

وی افزود: امسال 8.2 میلیارد لیتر مازوت در نیروگاه‌ها مصرف شده است درحالی که میزان مصرف مازوت در زمان مشابه سال گذشته 12.3 میلیارد لیتر بوده است که بیانگر کاهش 33 درصدی مصرف این سوخت مایع در نیروگاه‌ها است. همچنین در سال‌جاری 7.4 میلیارد لیتر گازوییل در نیروگاه‌های کشور مصرف شده است که کاهش 20 درصدی درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.

وزیر نیرو افزایش سهم منابع تجدیدپذیر انرژی در تولید برق و توسعه نیروگاه‌های CHP،CCHP و DG در کشور را از دیگر اقدام‌های مورد توجه وزارت نیرو یاد کرد و گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور در سال‌جاری دوبرابر می‌شود.

وی تاکید کرد: کاهش تلفات شبکه انتقال و توزیع به زیر 10 درصد در مدت یک سال، هوشمندسازی شبکه برق و اجرای زیرساخت‌های اندازه‌گیری پیشرفته، استفاده از فناوری‌های جدید توربین گاز، از رده خارج کردن نیروگاه‌های فرسوده و بهینه‌سازی مصرف برق از دیگر برنامه‌های در دست اجرای وزارت نیرو است که بر کاهش آلودگی‌های زیست محیطی تاثیر زیادی دارد.

وی یادآور شد: بازده نیروگاه‌های گازی هم‌اکنون حدود 31.5 درصد است که با ورود نسل جدید توربین‌های گاز به کشور، بازده بخش بخار به 40 درصد و با تبدیل آن به سیکل ترکیبی به 60 درصد می‌رسد.

وی با اشاره به سهم بیش از 70 درصدی حمل‌ونقل در آلودگی هوا، گفت: با حرکت به سمت استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی تحولی بزرگ در این زمینه به‌وجود می‌آید که وزارت نیرو با تمام وجود آمادگی فراهم کردن زیرساخت‌های لازم و تامین برق موردنیاز را دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار