نبوی در گفتگوی ویژه خبری مطرح کرد

ضرورت حمایت بخش خصوصی در حوزه لیزر/ در تامین منابع تغذیه‌ای لیزر مشکلی نداریم + فیلم و تصاویر

رئیس مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب (27 دی ماه) به بررسی تمام دستاوردهای دانشمندان ایرانی در عرصه علوم و فنون لیزر پرداخت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، نبوی رئیس مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایرانی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری (27 دی ماه) اظهار داشت: لیزر از تکنولوژی ساده‌ای برخوردار است اگر بخواهیم آن را به طور ساده تعریف کنیم این است که یک لامپی از خود نور ساطع می‌کند. که از سه قسمت تشکیل شده است. یکی محیط فعالی که لیزر را تولید می‌کند و آینه و قسمتی که محیط فعال را برانگیخته کرده و نور ایجاد شده از دو آینه عبور می‌دهد.

رئیس مرکز علوم فنون لیزر ایرانی تصریح کرد: فرق عمده لیزر با بقیه لامپ‌ها در این است که نور لیزر فقط در یک راستا روشن می‌شود، همچنین لامپ‌ها معمولاً یک محدوده طول موجی را در بر می‌گیرند مانند هفت رنگ رنگین کمان اما لیزر فقط یکی از طول موج‌ها را تولید می‌کند.

وی تاکید کرد: لیزر در یک راستا سیر می‌کند و قدرت نور در نقطه اثر لیزر بسیار بالاتر از لامپ معمولی است شاید بتوان نقطه اثر لیزرها را با قدرت خورشید مقایسه کرد.

نبوی با اشاره به مبنا و چگونگی شکل گیری مرکز علوم و فنون لیزر گفت: نزدیک به یک دهه از عمر مرکز علوم و فنون لیزی می‌گذرد و برنامه ای که برای آن مشخص شده فعالیت در لیزرهای کاربردی است.

رئیس مرکز علوم فنون لیزر ایرانی با بیان اینکه اگر کشورمان در این مقوله پیشرفت کند قطعاً در زمینه‌های دیگر نیز به پیشرفت دست خواهد یافت، اظهارداشت: در 8 سال گذشته مرکزی را نداشتیم که به صورت حرفه‌ای روی لیزر کار کند در نتیجه از همان زمان استارت کار زده شد.

نبوی با اشاره به برگزاری اولین نمایشگاه لیزر و اختلاف آن به دومین نمایشگاه گفت: در سال 85 که استارت مرکز زده شد نقشه‌های لازم برای آن کشیده شد و در سال 88 ما تصویب کردیم که می‌توانیم این دانش را داشته باشیم و در نمایشگاه سال 88 بعضی از قطعات را به نمایش گذاشتیم و از آن سال تا به امروز شروع به ساخت این مهم کردیم.

رئیس مرکز علوم فنون لیزر ایرانی اضافه کرد: اگر این پروژه لیزر را به ساخت هواپیمایی تشبیه کنیم دوست داریم از سال 93 به بعد سوار این هواپیما شده و اوج بگیریم.

وی با توجه به تفاوت‌های نمایشگاه امسال با سال 88 گفت: در سال 88 ما لیزر نیمه هادی نداشتیم -در مرکز لیزرهای دیسک، فیبر و نیمه هادی که به واسطه محیط فعال آن نام گذاری شده است-. ابتدا چند میلی وات لیزر نیمه هادی ساختیم اما در حال حاضر لیزرهایی داریم که به توان پیوسته هزار وات هستند و خط تولید آن را طراحی کردیم همچنین لوازمی که برای این خط تولید لازم بود را تهیه کردیم و این گونه نبود که این خط تولید را از کشورهای دیگر تهیه کنیم.

رئیس مرکز علوم فنون لیزر ایرانی تاکید کرد: نمایشگاه سال 88 لیزر به نمایش درآمد که در آن سال لیزر بیست واتی را به صورت فیبر ساخته بودیم اما در نمایشگاه فعلی 6 هزار وات لیزر فیبر داریم که به صورت صنعتی شده آن را به نمایش گذاشتیم

وی تصریح کرد: در لیزر 20 شبیه سازی لیزر 500 وات را در سال 88 داشتیم که در حال حاضر 20 وات آن را نسبت به صنعتی داریم.

 * اولین لیزر در جهان به وسیله یک دانشمند ایرانی اختراع شد

نبوی درباره کاربردهای لیزر در عرصه‌های دفاعی، صنعتی و پزشکی گفت: با بررسی تاریخچه لیزر در دنیا باید بدانیم که لیزر 60 سال پیش اختراع شد که اولین لیزر به وسیله دانشمند ایرانی پروفسور جوان ساخته شد که ما به آن افتخار می کنیم.

 رئیس مرکز علوم فنون لیزر ایرانی افزود: لیزر بعد از بیست سال در کشورهای غربی وارد حوزه‌های صنعت و پزشکی و قبل از آن حوزه دفاعی شده بود.

وی تصریح کرد: از دهه 80 تا به امروز لیزر با سرعت زیاد مسیر خود را بین خیلی از رشته‌ها آغاز کرد تا جایی که بسیاری از کارهای را نمی‌توانیم بدون لیزر انجام دهیم.

* کور کردن رادار، مین‌یابی، مین‌روبی و دفاع ضد موشکی از کاربردهای لیزر در حوزه دفاعی

نبوی درباره کاربردهای لیزر در حوزه دفاعی گفت: کور کردن رادار، مین یابی و مین روبی بدون این که شخص در آن صحنه حاضر شود و از زدن انواع هدف ها و دفاع ضد موشکی به وسیله لیزر از جمله کاربردهای دفاعی آن است.

رئیس مرکز علوم فنون لیزر ایرانی افزود: در حوزه صنعت در هر جایی که ابزاری استفاده می‌شود که برشی روی چوب، فلز، پارچه، شیشه، و سوراخ کاری، جوشکاری و عملیات سخت کاری انجام می‌دهد، می‌توانیم ابزارش را با لیزر جایگزین کنیم.

وی تصریح کرد: لیزر نسبت به ابزارهای سنتی دقت، کیفیت بهتری دارد و در 30، 40 سال گذشته به سرعت وارد صنایع مکانیک، هوا فضا، کشتی سازی و خودرو سازی شده است.

* استفاده از لیزر در حوزه‌های صنعتی و پزشکی به صرفه اقتصادی و پر سرعت

نبوی اظهار داشت: مثلاً در صنعت خودرو سازی لیزر فواید بسیاری دارد با لیزر می‌توانیم جوش‌هایی ایجاد کنیم که خیالمان راحت است که با یک سانحه و یا تصادف از بین نمی‌رود یعنی ورق را نازک تر می گیرند و هزینه ساخت خودرو و وزن و مصرف سوخت پایین می آید و فواید بسیاری از لحاظ اقتصادی و مصرف انرژی دارد.

 رئیس مرکز علوم فنون لیزر ایرانی افزود: لیزر در حوزه پزشکی نیز هم در درمان و جراحی‌ها و هم در تشخیص بیماری‌ها به کار می آید برای جراحی سنتی حتماً باید از چاقو استفاده می‌کردند اما در اینجا هم مثل صنعت وقتی می‌خواهیم یک برش ایجاد کنیم به جای آن از لیزر استفاده می‌کنیم.

 وی گفت: در بیشتر مواقع در این برش خود نور لیزر باعث می‌شود رگ‌ها را ببندد و همان موقع ترمیم می‌کند و خون ریزی ایجاد نمی‌شود.

نبوی افزود: در جراحی سنتی اگر چاقو آلوده باشد بدن هم آلوده می‌شود اما با استفاده از لیزر آن ابزار حذف شده و آلودگی وارد بدن نمی‌شود و به مقدار بسیاری خودش ضد عفونی می‌کند.

 رئیس مرکز علوم فنون لیزر ایران اظهار داشت: حتی بعد از عمل که باید به بیمار فرصت داد تا زخمش التیام بیابد و بافت خود را به دست بیاورد سرعت ترمیم بالا می رود و دوران نقاهت بعد از جراحی کوتاه می شود.

وی با اشاره به مثالی در این باره افزود: لیزرهایی که از صفر تا 100 آن توسط خود مرکز تولید می شود در بیمارستان ها برای جراحی سنگ کلیه و سنگ شکن کلیه استفاده کردیم در حالی که در مدل سنتی ( اولتراسون) سنگ را به تکه های ریزی می شکنند و منتظر می مانند که بیمار آن را دفع کنند که این عذاب آور است اما با لیزر به واسطه این که کنار سنگ قرار می گیرد و طول موج آن سنگ را جذب و منهدم می کند، دفع سنگ به صورت پودر است. در نتیجه بیمار شاید خیلی چیزی متوجه نشود و به زندگی عادی خود بپردازد.

نبوی افزود: در جراحی سنتی حداقل باید یک شب دوران نقاهت را بگذراند اما با لیزر بعد از جراحی بیمار می‌تواند بلافاصله به سر کار خود برود لذا سرعت هر چیزی بسیار بالاتر می‌رود.

 * تجاری سازی نباید ما را از تحقیقات در حوزه لیزر باز دارد

 رئیس مرکز علوم فنون لیزر ایرانی در پاسخ به این سوال که چقدر از تولیدات لیزر به طور عملیاتی در صنعت و حوزه پزشکی و بیمارستان‌ها به کار گرفته شده گفت: فرآیندی باید برای تجاری سازی یک محصول به کار آید اگر ما به عنوان متولی تحقیقات به دنبال تولید انبوه در بازار برویم از وظیفه اصلی خود در تحقیقات لیزر باز می مانیم لذا باید ساز و کاری باشد که این لیزرها به وسیله بخش خصوصی وارد بازار شود.

وی افزود: بازاریابی محصول برای پزشک یا صنعت‌گر مهم است که البته ما با حمایت از شرکت‌های خصوصی و دانش بنیان ان‌شا‌الله آن را به تولید انبوه می‌رسانیم و در فروش آن‌ها سودشان را می‌برند و مردم استفاده می‌کنند.

نبوی تصریح کرد: بعضی از این نمونه‌های لیزی به صورت رایگان به پزشکان و بیمارستان‌ها داده شده که بعد از کسب استانداردهای لازم از اداره کل پزشکی بوده که اگر مشکلی داشته باشد در محصولات بعدی رفع کنیم.

رئیس مرکز علوم فنون لیزر ایرانی افزود: این تعامل با پزشکان خوب است که باید آن را ارتقاء دهیم و در همه جهان وجود دارد.

 * در حوزه صنعتی زیر ساخت‌های خوبی ایجاد کردیم

وی اظهار داشت: در حوزه میزهای CNC که با دستگاه‌ها و مته‌های تراش سنتی هستند توصیه کردیم و حتی فیلم مشابه خارجی آن را نشان دادیم و قابلیت آن را توضیح دادیم که بسیاری از افراد در حوزه صنعت نیز با آن آشنا بودند و وقتی دیدند مرکز این تولید را دارد استقبال کردند و حتی در نمایشگاه نیز با سیل متقاضیان گرفتن دانش و فن لیزر مواجه شدیم.

نبوی تصریح کرد: حال باید شرکت‌ها را ممیزی کنیم تا ببینیم چند تای آن ها می توانند وارد بازار شوند.

* نگاه ویژه معاون علمی رئیس جمهور و وزیر بهداشت به لیزر

رئیس مرکز علوم فنون لیزر ایرانی گفت: با توجه به صحبت‌هایی که سورنا ستاری معاون علمی- فناوری رئیس‌جمهور انجام داد، وی به فناوری‌های نوین به خصوص لیزر نگاه ویژه‌ای دارد.

وی افزود: وزیر محترم بهداشت نیز در بازدیدهایی که از مرکز داشت به واسطه علاقه و نگاه ویژه حمایت بسیاری می کند و حتی برخی از قوانین برای حمایت از این شرکت‌ها را دارند و این برنامه وجود دارد که حتی حمایت های میلیاردی از شرکت هایی که وارد عرصه لیزر می‌شوند، صورت گیرد.

نبوی با اشاره به این که در هنگام استفاده از لیزر این وسیله دقت زیادی را در پیش می گیرد گفت: منابع تغذیه‌ای لیزر بسیار متفاوت است.

رئیس مرکز علوم فنون لیزر ایرانی با بیان این که منبع تغذیه لیزر باید شرایط خاصی داشته باشد افزود: ابتدا دانش لیزر در کشور نبود به گونه ای که نمی توانیم کیلرهای قوی را در داخل کشور بسازیم.

 وی با اشاره به این که در کنار لیزر سایر مسائل هم رشد پیدا می کند ادامه داد: در کنار لیزر علوم از رشد بیشتری برخوردار می شوند.

 * در تامین منابع تغذیه‌ای لیزر مشکلی نداریم

نبوی با اشاره به این که خوشبختانه امروزه توانسته کیلرهای بسیار قوی را با دقت بالا بسازیم خاطر نشان کرد: منابع تغذیه ای لیزر را در یکی دو سال پیش از کشورهای دیگر وارد می کردیم اما اکنون دیگر هیچ مشکلی در این زمینه نداریم.

رئیس مرکز علوم فنون لیزر ایرانی با تاکید بر این که منابع تغذیه ای لیزر بومی سازی شده است افزود: مرکز ملی لیزر به شرکت ها مشاوره می دهد و آن ها را با دانش روز تجهیز می شود به طوری که این شرکت ها توانستند کیلرهای بسیار قوی را بسازند.

وی با اشاره به بحث خنک سازی که در حوزه پزشکی می شود افزود: استفاده از این وسیله دقت زیادی را طلب می کند.

 * اتاق‌های تمیزی را با کلاس بالا ساخته‌ایم

نبوی با اشاره به این که در مرکز لیزر اتاق‌های تمیزی را با کلاس بالا ساخته‌ایم خاطر نشان کرد: صنایع دارویی، غذایی و پزشکی از این دستاورد می توانند به خوبی استفاده کنند به طوری که خوشبختانه در بسیاری از موارد به پیشرفت خوبی دست یافته ایم.

 رئیس مرکز علوم فنون لیزر ایرانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که جایگاه کشورمان در زمینه لیزر در منطقه چگونه است اظهار داشت: همه کشورهای همسایه مانند ده سال پیش کشورمان است.

 * کسب رتبه دوم در زمینه لیزر در آسیا

وی با تاکید بر این که در آسیا رتبه دوم را در زمینه لیزر کسب کرده ایم عنوان کرد: در فناوری لیزر گام های زیادی برداشته ایم به طوری که از کشورهای منطقه جلوتر هستیم.

نبوی با اشاره به این که باید این فاصله خود را از سایر کشورها حفظ کنیم و حتی فاصله مان را زیادتر کنیم گفت: در برخی از حوزه های لیزر در منطقه  کشور اول هستیم گفت: حتی از ژاپن، چین و ترکیه هم جلوتر هستیم.

 رئیس مرکز علوم فنون لیزر ایرانی با بیان این که در بدترین شرایط در آسیا کشور دوم در این حوزه به حساب می آییم خاطر نشان کرد: در دنیا اگر از آمریکا بگذریم نمی توانیم کشوری را بالاتر از خودمان ببینیم پس شاید یکی دو کشور اروپایی از کشورمان بالاتر باشد.

 * در جهان جزء 5 کشور اول هستیم

 وی با تاکید بر این که در جهان جزء 5 کشور اول هستیم گفت: در لیزر نیمه هادی جزء 7، 8 کشور دنیا محسوب می شویم.

 نبوی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون فروش و صادرات مباحث مرتبط با لیزر افزود: خوشبختانه امروزه شاهد جریانی در کشور هستیم که از سوی مسئولین و ملت صورت گرفته است.

 رئیس مرکز علوم فنون لیزر ایرانی با اشاره به این که فناوری لیزر در کشور کم نیست ادامه داد: زیر ساخت های لازم در این حوزه در کشور موجود است به طوری که باید محصولات وارد بازار شود.

 وی با اشاره به دغدغه اصلی نظام در این حوزه افزود: در حوزه لیزر مرکز ملی خود را بخشی از این تشکیلات می داند به طوری که حمایت های لازم در این زمینه صورت گرفته است بنابر این حمایت صد درصدی خود را اعلام می کنیم.

*ضرورت حمایت بخش خصوصی

 نبوی با اشاره به این که برای این که بتوانیم سرمایه‌مان را ثروت تبدیل کنیم باید از بخش خصوصی استفاده کنیم خاطر نشان کرد: در حوزه صنعت کار ما کمی راحت تر است زیرا از تجهیزاتمان به خوبی استفاده می کنیم.

 رئیس مرکز علوم فنون لیزر ایرانی با اشاره به این که در خصوص تجهیزاتمان با شرکت ها کارهای خوبی انجام شده است ادامه داد: خوشبختانه توانسته ایم ماشین های صنعتی لیزری را تولید کنیم به گونه ای که در کشور گفته ایم که لیزرهای پیشرفته ایم داریم و بهتر است شرکت ها از تولیدات داخلی استفاده کنند.

 وی با اشاره به این که اگر قیمت ها بالا باشد از جناب ستاری قول گرفته ایم تا سوبسید به صنعتگران دهند افزود: کارشناسان مربوطه می‌توانند مشکلات لیزر را در داخل کشور برطرف کنند.

نبوی با بیان این که دو راه در پیش روی ما وجود دارد که یکی از آن مربوط به این مسئله می شود که دانش فنی را به صورت پتنت بفروشیم افزود: در این صورت می توانیم درآمد خوبی را کسب کنیم.

 رئیس مرکز علوم فنون لیزر ایرانی با بیان این که اگر شرکت ها نیازمند پشتیبانی از مرکز ملی اگر باشند می توانیم آن ها را حمایت کنیم ادامه داد: ما می توانیم راهکارهای مورد نیاز آن ها را در پی رویشان بگذاریم.

 وی با اشاره به این که بهتر است شرکت های دانش بنیان را ایجاد کنیم خاطر نشان کرد: قرار است مسائل مربوط به بیمه، گمرک و مالیات را حل کنیم به طوری که اتفاقات بسیاری در حال وقوع است و این اتفاقات امیدوار کننده هستند.

نبوی با تاکید بر این که امیدواریم به زودی شاهد نتایج خوبی باشیم گفت: بهتر است شرکت های دانش بنیان محصولات مورد نیازشان را از ما درخواست کنند و سپس شروع به بازار یابی و در نهایت فروش کنند.

رئیس مرکز علوم فنون لیزر ایرانی با بیان این که خود ما 5 شرکت را ایجاد کرده ایم افزود: به چند نفر گفته ایم که دور هم جمع شوند و شرکتی را احداث کنند و به سمت دانش بنیان شدن حرکت کنند.

 * قول‌ مساعد وزارت بهداشت پیرامون لیزر

 وی با اشاره به این که در حوزه پزشکی داستان پیچیده تر است خاطر نشان کرد: وزارت بهداشت و درمان قول های مساعدی را داده است به طوری که قوانین را به سمتی بردند تا لیزرهای ساخت داخل در اولویت قرار گیرد و همچنین از شرکت ها حمایت ویژه ای شود.

نبوی افزود: در این صورت است که می توانیم شاهد بهبود کیفیت لیزرها باشیم.

برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار