مفتح در نشست خبری مطرح کرد

عوامل موثر بر نحوه تعیین قیمت نفت در سال آینده

سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: مهمترین موضوع در مبحث درآمدها مبنای میزان درآمد از نفت است که باید مشخص شود و برای این که این عدد مشخص شود، توان تولید صادرات نفت و قیمت فروش و همین طور قیمت ارز مهم و ضروری است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، "محمدمهدی مفتح" سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 94 در دومین نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: براساس آیین‌نامه کمیسیون تلفیق طبق بررسی بودجه ابتدا باید به مقاصد درآمدها رسیدگی کند.
 
وی افزود: در خصوص درآمدهای بودجه چند مبنا و اصل وجود دارد که باید درباره آن تعیین تکلیف شود.
 
مفتح ادامه داد: مهمترین موضوع در مبحث درآمدها مبنای میزان درآمد از نفت است که باید مشخص شود و برای این که این عدد مشخص شود، توان تولید صادرات نفت و قیمت فروش و همین طور قیمت ارز مهم و ضروری است.
 
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 94 در ادامه با اشاره به گزارش سازمان مدیریت در خصوص پیش‌بینی قیمت نفت در سال آینده گفت: عوامل موثر در قیمت نفت چند دسته است؛ یکی از این عوامل به مباحث سیاسی و مدیریتی مربوط می‌شود که ما در حوزه کشورهای صادر کننده نفت می‌بینیم که چه رویکردهایی در آنجا وجود دارد.
 
وی افزود: در حال حاضر مشاهده می‌کنیم که درگیری در لیبی همچنان ادامه دارد و تولید نفت در این کشور از یک میلیون بشکه به 300 بشکه کاهش یافته است و تحولات در عربستان نشان می‌دهد که بازار نفت تحت سیاست‌های این کشورها قرار دارد.

مفتح با اشاره به حوزه اداری و فنی فروش نفت گفت: یک سری از عوامل به تولید نفت خام در سال 2014 برمی‌گردد که در این راستا آمریکا توان تولید خود را در سال 2015 افزایش داده است و روسیه هم در این راستا توان تولید خود را به حدود 10 میلیون بشکه رسانده است.  
 
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 94 افزود: عراق هم با توجه به موضوع مذکور افزایش تولید داشته و کشور ما هم بیش از 3 و نیم بشکه ظرفیت تولید دارد که این عوامل می‌تواند تصویری از بازار نفت را برایمان روشن کند.  
 
وی در ادامه اظهار داشت: در خصوص نفت شیر اویل آمریکا هم باید گفت که این نفت به دلیل هزینه‌های سنگینی که در اقتصاد دارد می‌تواند با تمام وجود تاثیری در عرصه جهانی نفت داشته باشد.
 
مفتح در ادامه موضوع تقاضای بازار جهانی نفت را مورد بررسی قرار داد و گفت: خوشبختانه پیش‌بینی موسسات معتبر دنیا در خصوص رشد اقتصادی کشورها نشان می‌دهد که کشورهایی چون هند و چین که خریداران نفت ما هستند در سال‌های آینده رشد اقتصادی بالایی خواهند داشت که این امر می‌تواند بر موضوع تقاضای نفت ما تاثیرگذار باشد.  
 
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 94 ادامه داد: کلیه پیش‌بینی‌ها و منابع در اختیار ما که برخی از آن‌ها از سوی موسسات معتبر بین‌المللی دنیا ارزیابی شده نشان می‌دهد که قیمت نفت در سال 2015 بین 75 تا 85 دلار خواهد بود که برخی از موسسات از جمله مورگان استنلی یک پیش‌بینی بدبینانه 43.5 درصد دلاری هم در این راستا ارائه کرده است.
 
وی در ادامه گفت: مجموع این ارقام و پیش‌بینی‌ها می‌تواند ما برای تصمیم‌گیری در حوزه نفت یاری کند.
 
مفتح در ادامه با اشاره به گزارش نه ماهه پنجم توسعه بیان داشت: در حوزه پرداخت‌های ریالی صندوق توسعه ملی عاملیت ریال در حوزه ریال به 18 بانک دولتی و غیردولتی داده شده است که این 18 بانک در 9 ماهه اخیر در رشته‌های صنعت، معدن و گردشگری مبلغی بالغ بر 2950 میلیارد تومان تسهیلات ریالی پرداخت کرده‌اند و در حوزه آب، کشاورزی و محیط زیست مبلغی بالغ بر 320 هزار میلیارد تومان پرداختی داشته‌اند که در مجموع 5970 هزار تومان صندوق توسعه ملی تسهیلات ریالی داشته است.
 
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 94 ادامه داد: صندوق توسعه ملی در مورد عاملیت ارزی با 19 بانک و موسسه تعامل داشته است که در این رابطه مجموعا 24.4 میلیارد دلار در این خصوص آمادگی تسهیلات ارزی را ایجاد کرده‌اند.

انتهای پیام/
برچسب ها: صحن ، علنی ، مجلس ، مفتح ، کمیسیون ، تلفیق ، قیمت ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار