نشست خبری ارکستر پاسارگاد برگزار شد

نشست خبری ارکستر پاسارگاد با حضور امین غفاری، مهدی پناهی، امیر بابکی، و پدرام فلسفی، در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی  باشگاه خبرنگاران، صبح امروز نشست خبری ارکستر پاسارگاد با حضور امین غفاری، مهدی پناهی، امیر بابکی، و پدرام فلسفی، در تالار وحدت برگزار شد.

امین غفاری‌، در ابتدا گفت: ارکستر پاسارگاد در سال 92 برای اجرای پروژه پایان‌نامه دانشجویی تشکیل شد، در همان بدو تاسیس انگیزه ما، اجرای قطعات سلو و حمایت از تمام کسانی است که می خواهند اجرا کنند ولی امکان آن را ندارند و همینطور اجرای موسیقی فیلم، بود؛ یک سال است که از عمر گروه ما می گذرد و اجراهای زیادی چون بانوی زیبای من و چای کسی داشتیم و در این اجرا هم به همراه چند تن از سولیست‌های برجسته کشورمان به روی صحنه می رویم و اجرای بعدی ما هم در جشنواره موسیقی فجرخواهد بود.

مهدی پناهی، در ادامه نشست گفت: در اجرای ما دو قطعه مهم سلو و ارکستر سمفونیک متوتراپ و کنسترتو آراکوئد خواهد بود کنسرتو آراکوئد را شاید می توان گفت تنها کنسرتویی است که مداوم در جهان اجرا می شود، در این سمفونیک از ویلا استفاده می‌شود که بخشی از اثر به صورت سمفونیک و بخشی به صورت سلو اجرا می شود که قطعه شاخص است.

وی افزود: دو اثر دیگر به نام‌های روشنایی مهتاب اثر کلود برسی است و فکر می کنم تا به حال با هیچ ارکستری در ایران اجرا نشده؛ قطعه برای پیانو است و ما اجرای دیگری از آن خواهیم داشت و در آخر قطعه دیگر این اجرا با عنوان نامه‌‌های عاشقانه از ساخته‌های بنده است و گفتنی است، علت اینکه کلیه قطعات عاشقانه است اسم کنسرت را مونامور گذاشتیم.

پدرام فلسفی، در ادامه نشست گفت: قطعه‌ای که من اجرا می‌کنم متعلق به دهه 40 است که توسط خوآکین، رودویگو به همراهی سانس بلامانسا نوشته شده که در ابتدا شهرت چندانی نداشت تا اینکه نارسیزیو دپنر در اوایل دهه 60 اجرای فوق‌العاده‌ای از آن را به روی صحنه برد شهرت این قطعه مدیون قسمت دوم آن است که تم معروف مونامور در آن لحاظ شده اجرای این قطعه در تهران هیجان خاصی را در بر دارد برای اینکه اجرای آن هم برای گیتار و هم برای ارکستر است و معتقدم با کیفیت بالایی در تهران اجرا خواهد شد.

امین بابکی، درادامه نشست گفت: سمفونی کنسرت موتراپ با دیگر آثارش از لحاظ ارزش یکسان نیست حدود سال 1379 نوشته شده است کوک آلتو ویولای سلو است خود موتراپ به دلیل اینکه آلتو درخشانتر شود آن را نیم پرده بالاتر گرفته که امروز‌ه به خاطر فیزیک سازه‌های مدرن این کار را نمی کند.
  
امین غفاری، در ادامه نشست گفت: متاسفانه در اجراهایمان‌ هیچ نهادی از ما حمایت نکرده است و ما با عشقی که به موسیقی داریم این کار را پی گرفته‌ایم و تمامی اجراهایی که در این یک سال رفته‌ایم همه نشان از فعالیت ارکستر دارد ولی متاسفانه نهادی نیست که از ما حمایت کند و  ما بتوانیم با آسایش خیال به موسیقی بپردازیم و تنها خود اعضای گروه ما را حمایت می‌کنند.

وی ادامه داد: اولین ارکستر ما پروژه دانشجویی من در مقطع لیسانس بود که تمامی اساتید موسیقی و اهل فن از آن استقبال کردند، اجرای دوم ما با مازیار ظهیرالدینی‌، یکی از سلفیت‌های برجسته ایران بود که این جای خوشحالی دارد، واقعا‌ ‌انتظار دارم که نهادها از چنین کارهای فرهنگی حمایت کنند. ما در جهت ارتقای سطح فرهنگ کشور فعالیت می‌کنیم.

غفاری افزود: کنسرت سوم ما موسیقی بانوی زیبای من به مدت 6 شب در تالار وحدت اجرا شد و این چهارمین بار است که در یک سال اجرا می کنیم و مطمئنم‌ که بهترین اجرای خود را ارائه می دهیم و مطمئنا‌ تمامی حاضران راضی سالن را ترک می کنند که این رسالت ارکستر پاسارگاد‌ است.

پدرام فلسفی، در ادامه نشست گفت: اعضای ارکستر بسیار خود‌جوش و بدون درآمد خاصی تمرین می‌کنند که در دنیا جزء اتفاقات بسیار نادر است که فقط در ایران می‌افتد؛ ارکستر موسیقی در ایران خیلی خود‌جوش عمل می کند فقط به دلیل اینکه اعضای ارکستر خیلی شخصی به موسیقی علاقمندند‌ .

امین غفاری، درباره ارکستر سمفونیک‌ ایران گفت: ارکستر سمفونیک‌ شناسنامه موسیقی یک کشور است و اگر ارکستر سمفونیک‌ نباشد یعنی موسیقی آن مملکت شناسنامه ندارد؛ ما امیدواریم ارکستر ما هم اجراهای بین‌المللی برود زیرا چیزی از ارکستر‌های جهان کم نداریم.

وی ادامه داد: چرا این نوازنده‌ها نباید خود را خارج از کشور نشان دهند اجرای خارج از کشور و شناخته شدن این جوانها چیزی نیست که دست من باشد و نیاز به حمایت دارد اما در هر صورت ارکستر پاسارگاد‌ ‌با تمام این سختیها‌ راه خود و رسالت خود را ادامه خواهد داد.

مهدی پناهی، در ادامه نشست گفت: ارکستر پاسارگاد‌ یک ویژگی دارد که آن را با دیگر ارکسترها متمایز می کند یکی از ارزوهای‌ یک نوازنده این است که روزی بالاخره در ارکستر سلو‌ بزند ارکستر پاسارگاد‌ هیچ وقت نخواسته انحصار‌طلبی داشته باشد و بخش سلو‌ را به یک تعداد افراد خاص بسپارد و دغدغه ما این است از افرادی که نوازنده‌های خوبی هستند و حتی جوانتر‌ها دعوت کنیم تا کنار ما باشند.

امین غفاری، در انتهای نشست گفت: تمام اساتید موسیقی و منتقدان و پدرام فریوسفی‌، به عنوان یکی از بهترین نوازنده‌های ویلن از ما حمایت کردند ما حامی معنوی خود را داریم اگر حامی مالی برای موسیقی کلاسیک پیدا شود آن وقت موسیقی کلاسیک هم می تواند تماشاگر‌ خود را در یک سالن بزرگ مثل سالن میلاد جا دهد؛ حمایت باید از یک جایی شروع شود و نباید یک گروه یک هفته مانده به اجرا دنبال جا برای تبلیغ باشد.

 
انتهای پیام/ اس


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار