در همایش معاونان فرهنگی دانشگاه آزاد مطرح شد

ایجاد رقیب برای دانشگاه آزاد بار مالی دولت را افزایش داد

رئیس دانشگاه آزاد با ابراز تأسف برای مخالفان توسعه تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه گفت: برای اشخاصی که حاضر به پذیرش مدرک دانشگاه‌های درجه ۲ و ۳ منطقه هستند، ولی حاضر نیستند تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد توسعه یابد تأسف می‌خورم.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران؛ حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد در همایش معاونان فرهنگی این دانشگاه گفت: امیدواریم بتوانیم راه امت وسط یعنی امتی که براساس تدبیر و اعتدال کار می‌کند را انجام دهیم.

وی فرهنگ را گنجینه‌ای از دستاوردهای مادی و معنوی نگرش‌های تاریخی مردم یک جامعه دانست و گفت: هیچ توسعه‌ای بدون توسعه فرهنگ مقدور نیست، همانطور که مقام معظم رهبری نیز اجرای هنجارهای اسلامی را در گرو توسعه فرهنگی می‌دانند.

میرزاده ادامه داد: با توسعه فرهنگی به خصوص در جامعه اسلامی باید انتظار داشته باشیم اخلاص جایگزین ریا، صداقت جایگزین دورویی، عدل و انصاف جایگزین ظلم و محبت جایگزین کینه شود.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری به اقتصاد و فرهنگ در ابتدای امسال گفت: به حق در تمام حوزه‌ها به خصوص اقتصاد و فرهنگ شاهد تحولات جدی هستیم و بیشتر واحدهای دانشگاه آزاد، این دو موضوع را به طور جدی در دستورکار قرار دادند.

رئیس دانشگاه آزاد گفت: از مهر سال گذشته تا سال‌های لازم برای اجرای برنامه‌های فرهنگی نیز فراهم شده و با تغییر نگاه امنیتی به نگاه فرهنگی، زمینه جذب دانشجو و استاد و همچنین نشاط علمی و سیاسی در این دانشگاه افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه برای دانشگاه آزاد رقیب‌های بسیاری درست کرده‌اند، گفت: با وجود رقیب‌های زیاد و کاهش رشد جمعیت جوان، در سال 93 ثبت‌نام 200 هزار نفر در دانشگاه بیشتر از سال 92 انجام شد که همین مسئله رویکرد فرهنگی دانشگاه آزاد را نشان می‌دهد که سبب استقبال دانشجویان شده است.

به گفته میرزاده 51 مدال از 57 مدال بازی‌های آسیایی نیز مربوط به دانشگاه آزاد بود.

وی دانشگاه آزاد را پرچمدار بازسازی تمدن علمی و اسلامی ایران دانست و گفت: بیش از 64 هزار استاد در دانشگاه آزاد به شکل تمام‌وقت و نیمه‌وقت همکاری دارند و تقاضای فزاینده‌ای برای همکاری به وجود آمده است که این مسئله نشان‌دهنده فضای بانشاط علمی و سیاسی و روش اعتدال اسلامی در دانشگاه آزاد است که این روش را از هاشمی رفسنجانی که سبک اعتدالی دارد، آموخته‌ایم.

وی گفت: برای دانشگاه آزاد رقیب‌هایی درست کرده‌اند که این مسئله یک حرکت سیاسی بوده و بار مالی دولت را افزایش داد، تأسف می‌خورم و تعجب می‌کنم از اشخاصی که حاضرند مدرک دانشگاه درجه دو و سه منطقه را بپذیرند، ولی حاضر نیستند دانشگاه آزاد که استانداردهای آموزش عالی را دارد توسعه یابد.

وی گفت: به گفته آیت‌الله وحید خراسانی، دانشگاه آزاد محلی برای توسعه علم، دانش و فرهنگ و آزاداندیشی بر مبنای اصول اسلامی است، و همین مسائل سبب شده تا دانشمندان دانشگاه آزاد بیش از 51 هزار مقاله ISI نمایه کنند.

وی افزود: آیین نامه جدید کرسی‌های آزاداندیشی را نیز به واحدها ابلاغ کرده‌ایم.

میرزاده گفت: کار فرهنگی یعنی توزیع عدالت آموزشی که دانشگاه آزاد این کار را انجام می‌دهد تا افراد در مناطق محروم بتوانند تحصیلات تکمیلی داشته باشند و از خروج نخبگان و ارز کشور نیز جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه بهترین راه مبارزه با تحریم توسعه دانش‌بنیان است، گفت: براساس برنامه باید نیمی از تولید ناخالص ملی به اقتصاد دانش‌بنیان مربوط شود که دانشگاه آزاد 55 مرکز رشد و 420 واحد فناوری راه‌اندازی کرده و سعی داریم تا سال 96 این تعداد را به 800 شرکت دانش‌بنیان افزایش دهیم تا به توسعه دانش‌بنیان برسیم، زیرا برای توسعه فرهنگی باید توسعه اقتصادی داشته باشیم و توسعه اقتصادی نیز باید از طریق اقتصاد دانش‌بنیان درون‌زای برون‌نگر انجام شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار