موتورسیکلت برقی با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت + عکس

موتورسیکلت برقی با قابلیت سرعت 100 کیلومتر بر ساعت از سوی اعضای باشگاه پژوهشگران طراحی و ساخته شد.

نقی حاجی زاده نیاری رئیس باشگاه پژوهشگران واحد تاکستان در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت: با توجه به مباحث کاهش منابع سوخت فسیلی و افزایش آلودگی هوا در دنیا تولید وسایل نقلیه الکتریکی از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است لذا بسیاری از کشورهای صاحب تکنولوژی تمرکز ویژه ای را در تولید این نوع وسایل نقلیه قرار داده اند.  

وی افزود: مطابق طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران، موتور سیکلت های دو زمانه دارای سهم قابل توجهی در انباشت آلاینده های ورودی به هوای تهران داشته اند که خوشبختانه دیگر اجازه تردد ندارند با این وجود تخمین زده میشود 20 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از تردد موتورسیکلت های غیر استاندارد و فرسوده ناشی می گردد. با این حال اگر تمام موتور سیکلت ها با نوع چهار زمانه که دارای آلایندگی کمتری هستند جایگزین گردد باز هم هر دستگاه موتورسیکلت به ازای هر یک کیلومتر پیمایش به طور میانگین به اندازه 6 خودروی استاندارد آلاینده تولید می کند .
از طرف دیگر با عنایت به جایگاه موتور سیکلت در صنعت حمل نقل شهری مانند تهران حذف این وسیله نقلیه غیر ممکن می نماید لذا آموزشکده سما واحد تاکستان به عنوان پیشرو در بین همه آموزشکده های سمای کشور در زمینه ارتباط با صنعت جهت بومی سازی دانش موتورسیکلت برقی، طرح ساخت یک دستگاه موتورسیکلت برقی را مطرح کرد که مورد حمایت بسیار زیاد ریاست محترم واحد و  معاونت محترم دانشگاه در امور سما قرار گرفت.   

حاجی زاده با اشاره به مشخصات فنی این موتورسیکلت گفت:
این موتورسیکلت از کلاس مسابقه ای بوده و دارای مشخصات زیر می-باشد:
الف) شاسی و بدنه:
از آنجایی یک موتورسیکلت برقی دارای متعلقاتی مانند باتری، شارژر و غیره می¬باشد لذا جهت کاهش وزن موتور سیکلت از شاسی سبک فضایی استفاده گردید. مدلی از هندسه شاسی و محل اجزای دیگر موتور سیکلت که در نرم افزار کتیا ایجاد شده است
 
     
 
 
 
 
 
 
ب) قوای محرکه:
موتور انتخابی برای این موتور سیکلت از نوع داخل توپی (In Hub) با حدکثر توان 4500 وات بوده از مزیت های این موتور می توان به حذف زنجیر و دیگر اتصالات قوای محرکه اشاره کرد که باعث افزایش بازدهی موتور سیکلت و کاهش وزن موتور می¬گردد. از مزایای دیگر این نوع موتور می¬توان به قابلیت تبدیل این موتور به ژنراتور جهت تولید برق برای شارژ باتری ها با استفاده از گشتاور ترمزی اشاره کرد.  نحوه و محل قرار گیری موتور در نرم افزار کتیا به صورت زیر مدلسازی شده است.
             
ج) تعلیق :  
تعلیق عقب از نوع تعلیق موتور سیکلت های مسابقه ای انتخاب شده است که معمولا به تک دمپری موسوم هستند و همچنین تعلیق جلو جهت سواری بهتر (Ride) از نوع تلسکوپی انتخاب شده است. که نحوه مونتاژ آنها به صورت زیر مدلسازی شده است.
   
 
 
 
جهت بررسی صحت انتخاب نوع و همچنین مشخصات فنی فنر و کمک فنرهای انتخابی تعلیق موتور سیکلت در نرم افزار آدامز مدلسازی گردید که پاسخ سیستم تعلیق به ناهمواریهای جاده ای در شکل های زیر نشان داده شده است.              
 
 
مشخصات فنی موتور سیکلت طراحی شده به صورت زیر می¬باشد:
 
توان مورد نیاز (وات)    سرعت (متر بر ثانیه)    شتاب (متر بر مجذور ثانیه)    شیب
1329    1    0    32
1468    9    0    3
1439    35    0    0
1552    1.5    4    0
 
 وی تصریح کرد: این موتورسیکلت در چهارمین دوره مسابقه ملی طراحی ماشین که با موضوع طراحی و ساخت موتور سیکلت برقی به همت دانشگاه شریف و پژوهشکده شهید رضایی برگزار گردید در بخش طراحی اجزا موفق به کسب مقام دوم گردید.  
از آنجاییکه رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت از امتیازات ویژه این موتورسیکلت می¬باشد به یقین می توان گفت در صورتیکه محدودیت های طراحی مسابقه ذکر شده اجازه می داد مقام نخست را این موتورسیکلت کسب می کرد.  
 
رئیس باشگاه تاکستان خاطرنشان کرد: این موتورسیکلت با کمک مصطفی منصوریان (عضو هیات علمی آموزشکده سمای تاکستان)، پیام رحمانی (عضو هیات علمی آموزشکده سمای کرج)، امیر رحیمی (مدیر پژوهش وقت آموزشکده سمای تاکستان)، نقی حاجی زاده (عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان)، مجید بهرامی پور و سید مهرداد چگینی (دانشجویان مکانیک خودروی آموزشکده سمای تاکستان)   طراحی و ساخته شده است.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی هاشمیان
۱۷:۲۸ ۱۵ بهمن ۱۳۹۳
سلام خسته نباشید
اگر خواستید عکسهای کامل تر از موتور و سازنده های اصلیش در اختیارتون میزارم