لیزینگ محصولات دانش‌بنیان با هدف بازارسازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان اجرا می‌شود

همایش یک روزه «توسعه بازار فناوری، تشریح طرح لیزینگ محصولات دانش بنیان» در محل دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این همایش با هدف معرفی و تشریح طرح توسعه بازار فناوری و لیزینگ محصولات شرکت‌های دانش بنیان و با حضور رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، دبیر کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری، رییس مرکز فن بازار ملی ایران، مدیرعامل صندوق توسعه فناوری‌های نوین و جمعی از شرکت‌های دانش بنیان برگزار شد.
 
در این همایش، دکتر سیدمحمد صاحبکارخراسانی، دبیر کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان به قانون معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان و گمرک اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون، محصولات و خدمات دانش بنیان به مدت پانزده سال از مالیات موضوع ماده (۱۰۵) قانون مالیات‌های مستقیم معاف هستند. 

وی تصریح کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای اجرای قانون اعطای معافیت‌های مالیاتی و گمرکی شرکت‌های دانش بنیان تلاش‌های بسیاری انجام داده تا اجرای این حمایت‌ها برای استفاده شرکت‌های دانش بنیان میسر شود. 

صاحبکار با اشاره به تدوین دستورالعمل اجرایی موضوع ماده ۲۲ آیین نامه اجرایی قانون گفت: تحلیل اطلاعات فرم‌های ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان، برگزاری جلسه توجیهی با شرکت‌های تایید شده پیش از تقدیم اظهارنامه‌ها و تکمیل جدول پیوست دستو العمل اجرایی ماده ۲۲ برای شرکت‌های مشمول معافیت‌های مالیاتی سال ۹۲ از جمله مواردی است که باید در فرآیند اجرایی معافیت انجام شود. 
 
دقت لازم در پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان 
در ادامه این مراسم نیز دکتر بهزاد سلطانی، رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی نیز به مشکلات تخصیص تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه ما یک نهاد مالی هستیم باید نسبت به پرداخت تسهیلات و هزینه این بودجه دقت لازم را داشته باشیم. 
وی همچنین از هماهنگی با چند بانک برای ارائه خدمات به شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: پس از برگزاری جلسات متعدد با تعدادی از بانک‌ها به نتیجه رسیدیم تا طی چند ماه آینده برخی از خدمات مورد نظر صندوق از طریق این بانک‌ها به شرکت‌های دانش بنیان ارائه شود. 

سلطانی به چالش‌های اصلی این صندوق نیز اشاره کرد و گفت: وجود فرهنگ اشتیاق به استفاده از پول ارزان، بی‌پولی دولت و کسر بودجه و تقاضای فراوان از صندوق در شرایط فعلی جزو چالش‌های اصلی صندوق نوآوری و شکوفایی است. 

رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی خاطر نشان کرد: در حال حاضر اقتصاد دانش بنیان در کشور ما در حال حاضر دو یا سه درصد GDP را تشکیل می‌دهد و این سهم خیلی پایین بوده و شرکت‌های دانش بنیان کشور ما باید سعی کنند تا حداقل این ضرب را به پنج درصد برسانند. 
 
شرکت‌های دانش بنیان و نخبگان جزو ذینفعان اصلی فن بازار‌ها هستند 
در بخش دیگری از این همایش، مهندس اکبر قنبر‌پور، رییس مرکز فن بازار ملی ایران به معرفی این مرکز پرداخت و اظهار کرد: فن بازار‌ها برای مدیریت و اتصال بین عرضه و تقاضا بوجود آمده‌اند. 
وی درادامه بیان کرد: ایجاد زمینه برای عرضه و تقاضای فناوری، محصولات فناورانه، نشست‌های انتقال تکنولوژی، تورهای تخصصی فناوری و انتشار ترویج اطلاعات فناوری از جمله فعالیتهای فن بازارهای فناوری است. 

رییس مرکز فن بازار ملی ایران خاطر نشان کرد: فن بازار یک صندوق تامین تسهیلات مالی، مرکز ارایه مشاوره حقوقی و مواردی از این قبیل نیست. 

قنبرپور با اشاره اینکه فن بازار‌ها به تکمیل اهداف زنجیره توسعه فناوری در سایر نهاد‌ها کمک می‌کند، اظهار کرد: فن بازار‌ها به شبکه سازی، تسهیل فرآیند‌ها، تجاری سازی، توزیع منابع اطلاعاتی و جهت دهی به سمت نیازهای جامعه کمک می‌کند. 

وی همچنین از آغاز پذیرش متقاضیان در مرکز رشد فناوری نخبگان خبرداد و گفت: این مرکز در حوزه‌های تخصصی از جمله برق و الکترونیک، فناوری اطلاعات و ارتباطات، مکانیک پیشرفته، تجهیزات پزشکی، مواد نوترکیب و جدید و فناوری‌های حوزه محیط زیست آغاز شده و از اول تا ۳۰ دی ماه جاری ثبت نام‌ها انجام می‌شود. 

قنبر‌پور درباره ذینفعان فن بازار در کشور تصریح کرد: صنایع، دولت، دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی، شرکت‌های دانش بنیان و نخبگان جزو ذینفعان اصلی فن بازارهای کشور هستند. 

رییس مرکز فن بازار ملی ایران درباره برنامه‌های بین المللی این فن بازار‌ها اظهار کرد: نشست‌های تخصصی تبادل فناوری، تورهای تخصصی فناوری، شبکه بین المللی فناوری و نمایشگاه‌های بین المللی فناوری از جمله برنامه‌های بین المللی این فن بازار‌ها هستند که دراین رابطه چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی فناوری و نوآوری در خرداد ماه سال ۹۴ در تهران برگزار می‌شود و حدود ۲۰۰ شرکت از ۱۵ کشور دنیا در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. 
 
لیزینگ محصولات با هدف توسعه بازار شرکتهای دانش بنیان اجرا می‌شود 
در ادامه این مراسم، مهندس سیدروح الله میر امینی، مدیرعامل صندوق توسعه فناوری‌های نوین درباره طرح لیزینگ محصولات دانش بنیان خاطر نشان کرد: این طرح به منظور رونق و توسعه بازار شرکت‌های دانش بنیان و حمایت از آن‌ها از سوی صندوق توسعه فناوری‌های نوین اجرایی شده و در اصل یکی از عقود شرعی تحت عنوان اجاره به شرط تملیک است. 

وی در ادامه بیان کرد: توسعه بازار محصولات دانش بنیان از طریق عقد قرارداد اجاره به شرط تملیک یا‌‌ همان لیزینگ اجرایی می‌شود و از این طریق هم تولید کننده و هم خریدار منفعت می‌کنند. 

میر امینی همچنین درباره دستگاه‌های اجرایی که تاکنون ضمانتنامه‌های صندوق توسعه فناوری‌های نوین را پذیرفته‌اند گفت: وزارت نفت، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شهرداری‌ها، کمیته امداد امام خمینی ومواردی از این قبیل به طور مستقیم ضمانت نامه‌های این صندوق را پذیرفته‌اند. 

مدیر عامل صندوق توسعه فناوری‌های نوین به گردش کاری طرح توسعه بازار فناوری اشاره کرد و گفت: در طرح لیزینگ محصولات دانش بنیان بسیاری موارد ارزیابی و مورد بررسی قرار می‌گیرد تا این طرح اجرایی شود. 

وی به شرایط دریافت تسهیلات تا پایان سال جاری اشاره کرد و گفت: نرخ سود ثابت تسهیلات تا پایان سال جاری ۱۲ درصد، تنفس خریدار بین ۳ تا ۶ ماه، دوره بازپرداخت حداکثر ۳۰ ماه، میزان تسهیلات، ۷۰ درصد مبلغ قرارداد با پیش فاکتور تا سقف پنج میلیارد ریال برای هر خریدار است. 
می‌رامینی افزود: برای دریافت این تسهیلات آورده خریدار باید ۳۰ درصد مبلغ قراداد با پیش فاکتور باشد و کل مبلغ قابل پرداخت به فروشنده دو میلیارد ریال خواهد بود. 

در ادامه این همایش پنل پرسش و پاسخی جهت رفع ابهامات و پاسخ به سووالات شرکت‌های دانش بنیان با حضور دکتر شاهوردی معاون صندوق نوآوری و شکوفایی، مهندس صابری معاون توسعه فناوری پارک فناوری پردیس و مهندس می‌رامینی مدیرعامل صندوق توسعه فناوری‌های نوین برگزار شد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار