مستند "پرچم دروغین" از افق رسانه

مستند "پرچم دروغین" ساعت 17.30 امروز (پنجشنبه) از شبکه افق پخش می‌شود.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه افق؛ کارگردان مستند "پرچم دروغین"درباره‌ی آن می‌گوید: از روزهای اولیه شروع بحران در عراق طرح های زیادی برای ساخت مستند مطرح شد و تا تصویب طرح در گروه 20روز به طول انجامید.

گروه 25روز پس از شروع وقایع در عراق حضور پیدا کرد و حدود 20روز هم در عراق حضور داشت.

با توجه به این که ما اولین گروه مستند ساز ایرانی  بودیم که در عراق جرئت فعالیت پیدا کرده بود  کار بسیار سختی در پیش داشتیم. هرچند خبر نگاران شبکه های غربی به خصوص bbcفعالیت های زیادی را برای تهیه تصاویر از عراق می کردند که جای سوال از رسانه های داخلی دارد که ایا آن ها هم همینگونه بودند؟! و ما می دانیم که نبودند.

وضعیت امنیتی ما بسیار حساس بود و ما دائما در مکان های مختلف استقرار پیدا می کردیم تا خطرات را کمتر کنیم گاهی در یک روز  به 3 استان عراق رفت و امد داشتیم لازم است از گروه های امنیتی که همراه ما بودند تشکر کنم.

کار بسیار خوبی که انجام شد سعی کردیم محدود کار نکنیم و برای به تصویر کشیدن نیروهای داوطلب مردمی به مناطق بسیار ی سر زدیم گرچه حضورمان در انجا بسیار کوتاه بود اما سعی شد که این کار صورت بپذیرد.

مناطق بسیار خطرناک عراق نظیر  جرف الصخر که معروف به مثلث مرگ بود و حتی رزمنده های عراقی هم از حضور در این منطقه بیم داشتند،استان الانبار ،استان حله ،فلوجه ،کرکوک طوز خورماتو از دیگر مناطق عراق بود که ما به انجا رفتیم. 

متاسفانه حدود یک ماه پیش  یکی از شبکه ها مستندی را در رابطه با عراق پخش کرد که نکات منفی زیادی داشت.

آنهایی که  این مستند را ساختند  بعضی از مسائل عراق را تحریف کردند که انشا الله سهوی بوده باشد که اگر عمد بوده باشد حق بسیاری از نیروهای داوطلب مردمی را تضییع کردند . استفاده ی بسیار زیاد تصاویر ارشیوی از دیگر نقط منفی مستند بود.زیاد در رابطه با ان مستند صحبت کنم .اما حضور انها در عراق در چنین شرایطی قابل تحسین است.

از نکات جذاب این مستند حضور در 75 متری 1کیلومتری و 3 کیلومتری نیروهای داعش است ان هم در شرایطی که تک تیر انداز های داعش مسلح به قناص هایی هستند که تا 7 کیلومتر را زیر اتش قرار می دهد.

گروه ما در بعضی از این منطق به صورت مسلح وارد می شد وحتی  در دست فیلمبردار گروه هم اسلحه بود و هم دوربین و او باید با این شرایط به فیلم برداری می پرداخت. شرایط کار در عراق از جنبه هایی بسیاری سخت تر از سوریه است زیرا به نیروهای عراقی هم نمی شود در وضع کنونی اعتماد کرد و علت مسلح بودن ما هم همین بود. 

در عراق وقایعی در جریان است که بسیار دردناک است هرچند بسیاری از انها به مصلحت نیست که به تصویر کشیده شود اما ما سعی کردیم رویکردی واقع بینانه داشته باشیم نسبت به عراق هرچند بسیاری از تصاویرهایمان را منتشر نکردیم و نمی کنیم.

انتقادات شدیدی نسبت به بعضی از دستگاه های کشور و مراکز فرهنگی که در انجام این امور کارشکنی کردند دارم  و زیر پوست این مراکز جریاناتی جاری است که اگر افشا بشود در روند توسعه فرهنگی نقشه مهمی دارد که در زمان لازم منتشر خواهم کرد.

مسائل مالی ما را بسیار در ساخت این مجموعه اذیت کرد که امیدوارم برای هیچ مستند سازی این شرایط سخت تکرار نشود.

لازم است که از همه ی کسانی که ما را در ساخت مستند کردند خصوصا کسانی که مارا حمایت مالی کردند تشکر کنم به دلیل اینکه از عدم رضایت آنها برای مطرح شدن نامشان اگاهم اسم آن ها را ذکر نمی کنم.

از آقای محمد رضا نوری همدانی هم که ایده ساخت و مشاور کارگردانی و مدیریت تصویر برداری به دوششان بود صمیمانه تشکر می‌کنم.

این مستند ساعت 17.30 امروز (پنجشنبه) از شبکه افق پخش می‌شود.

بینندگان محترم برای انعکاس نظرات خود و پخش دوباره مستندها می توانند با ذکر نام مستند به سامانه 100022پیامک بدهند


انتهای پیام/ اس
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۱۵ ۲۰ آذر ۱۳۹۳
خبر جالبی بود سعی می کنم حتما مستند را ببینم
آخرین اخبار