گزارشی از وضعیت آبی کشور؛

افزایش 5 درصدی برداشت آب از سدهای بزرگ/ كاهش 41 درصدی حجم روان‌آب‌ها

از ابتدای سال آبی جاری تاکنون حجم آب برداشت‌شده از مخازن سدهای کشور در مقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته پنج درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ حجم آب خروجی از سدهای کشور از ابتدای مهرماه امسال، چهار ميليارد و 720 ميليون مترمکعب گزارش شده است درحالی که آب خروجی از سدهای کشور در مدت مشابه سال آبي گذشته، به ميزان چهار ميليارد و 500 ميليون مترمکعب بود.

همچنین میزان حجم آب ورودی به مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به سه میلیارد و 780 میلیون مترمکعب رسیده است؛ درحالی که این حجم در مدت مشابه سال آبی گذشته سه ميليارد و 50 ميليون مترمکعب گزارش شده بود.

بر این اساس، حجم آب ورودی به سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 24 درصد افزایش داشته است.

حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور نیز هم‌اکنون با 11.2 درصد افزایش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 19 ميليارد و 540 ميليون مترمکعب به ثبت رسیده است که در زمان مشابه سال گذشته، معادل 17 میلیارد و 600 میلیون مترمکعب گزارش شده بود.

ظرفيت کلی مخازن سدهای كشور در زمان كنونی 47.4 ميليارد مترمكعب است.

كاهش 41 درصدی حجم روان‌آب‌های كشور

حجم روان‌آب‌های سطحی کشور از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه 93) تا پایان آبان‌ماه با کاهش جزیی در مقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته، به سه میلیارد و 423 ميليون مترمکعب رسیده است.

براساس اين گزارش، حجم جریان‌های سطحی در پایان آبان‌ماه سال‌جاری رتبه چهل و دوم را در 46 سال گذشته به‌ خود اختصاص داده است.

حجم كل روان‌آب‌های سطحی در دوره مشابه بلندمدت پنج ميليارد و 984 ميليون مترمكعب بوده است.

همچنین حجم جريان‌های سطحی در پایان آبان‌ماه امسال در حوضه‌های دريای خزر، خليج فارس، درياچه اروميه، مركزی، هامون و سرخس به‌ ترتيب 672 ميليون مترمكعب، یک ميليارد و 911 ميليون مترمكعب، 169 ميليون مترمكعب، 527 ميليون مترمكعب، 25 ميليون مترمكعب و 118 ميليون مترمكعب ثبت شده است.

بر این اساس، حجم روان‌آب‌های كشور در آبان‌ماه سال جاری در مقايسه با متوسط درازمدت در تمامی حوضه‌های آبریز کاهشی بوده است، به‌ طوری‌ که در حوضه‌های دريای خزر، خليج فارس، درياچه اروميه، مركزی، هامون و سرخس به‌ ترتيب 50، 36، 39، 32، 71 و 60 درصد كاهش يافته است.

حجم جريان‌های سطحی كشور نیز در مقايسه با آبان‌ماه سال گذشته در حوضه‌ آبريز خزر 13 درصد و خلیج فارس و مرکزی شش درصد افزایش یافته اما در حوضه ارومیه 41 درصد و در هامون و سرخس 42 درصد كاهش يافته است.

انتهای پیام/

برچسب ها: سد ، روان ، اب ، برداشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار