اعمال محدودیت شدید برای برداشت آب از رودخانه جاجرود

مدير امور منابع آب پاکدشت گفت: با تلاش‌های قانونی اين امور در يک سال اخير، برداشت آب از رودخانه جاجرود در شهرستان پاکدشت به شکل گسترده‌ای محدود شده است.

به‌ گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو (پاون)، محسن حامي‌فرد اظهار داشت: با توجه به اينکه بخش مهمي از رودخانه جاجرود (حدفاصل سد ماملو تا منطقه جيتو) و انهار طبيعي منشعب از آن در شهرستان پاکدشت قرار گرفته و حفظ طبيعت مخروط افکنه جاجرود از اهميت ويژه اي برخوردار است، اين امور در بخش‌هاي حفاظت و مهندسي رودخانه‌ها و حفاظت و بهره‌برداري از آب‌هاي سطحي حجم بالايي از فعاليت‌هاي مختلف را اجرايي کرده است.

وي با بيان اينکه از آذر سال گذشته تا پايان شهريور امسال تلاش شده است تا بازه‌هاي بحراني رودخانه جاجرود و انهار طبيعي منشعب از آن در سطح شهرستان شناسايي و انجام وظايف ذاتي و اعمال قانون به شکلي هدفمند برنامه‌ريزي شود، تصريح کرد: در اين‌باره با انجام تدابير لازم و پيگيري کارکنان امور منابع آب پاکدشت، دو مورد خاک‌ريزي و انحراف مسير آب و آبگير (سردهانه) در منطقه حمامک با دريافت دستور قضايي قلع‌وقمع شده است.

وي اضافه کرد: پس از اين عمليات گسترده، با همکاري اداره آبياري پاکدشت و مجري طرح نظارت بر شبکه‌هاي آبياري و زهکشي جنوب‌شرق استان تهران، به احداث يک دريچه آبگيري اقدام شد که به اين ترتيب، برداشت آب از رودخانه جاجرود به شکل گسترده‌اي محدود شد.

وي سپس به ديگر اقدام‌هاي مهم اين امور در شناسايي متصرفان بستر و حريم رودخانه جاجرود (حدفاصل سد ماملو تا منطقه کبود گنبد) اشاره کرد و اظهار داشت: به‌دليل اينکه اين محدوده در حريم حفاظتي منطقه پارچين قرار دارد، از اهميت و حساسيت ويژه‌اي برخوردار است و بر همين اساس، تلاش شد تا محدوده‌هاي قانوني بستر و حريم رودخانه به اشخاص رسما ابلاغ و تذکرهاي لازم نيز به‌صورت اخطاريه‌هايي مجزا به متصرفان داده شود.

مدير امور منابع آب پاکدشت ادامه داد: در زمان حاضر، با وصول اعتراض‌ها، پيشينه و مدارک لازم براي اظهارنظر نهايي در قالب 36 پرونده به کميسيون سه نفره رسيدگي به اعتراض‌هاي بستر و حريم ارسال شده که بديهي است با قطعيت محدوده‌هاي قانوني بستر و حريم رودخانه، شرايط براي اعمال قانون فراهم شده است.

به‌گفته وي، با توجه به لزوم برخي اصلاح‌ها در نقشه‌هاي تعيين بستر و حريم انهار طبيعي شهرستان، به‌ ويژه انهار طبيعي موسوم به طغان - کهنک و علي خراط، با درخواست اداره منابع آب شهرستان پاکدشت، نشست‌هاي متعدد و سودمندي در دفتر حفاظت و مهندسي رودخانه‌هاي شرکت آب منطقه‌اي تهران تشکيل شد و اصلاح‌هاي لازم بر روي حدود بستر و حريم نهر طغان انجام گرفت.

حامي‌فرد در ادامه با بيان اينکه اصلاح حدود بستر و حريم اين نهر موجب شد تا چهار مورد رفع تصرف زمين‌هاي بستر و حريم نهر طبيعي طغان در بالادست و پايين‌دست پل جاده تهران - مشهد عملياتي شود، گفت: به اين ترتيب سطحي معادل 30 هزار مترمربع از زمين‌هاي بستر و حريم رودخانه آزادسازي شد.

وي با تاکيد بر اينکه اصلاح حدود بستر و حريم ساير انهار طبيعي شهرستان پاکدشت نيز مهم و ضروري است، بيان کرد: پيگيري اصلاح حدود بستر و حريم ساير انهار طبيعي شهرستان در دستورکار قرار دارد که به‌تدريج انجام خواهد شد.

وي سپس با تشريح ديگر اقدام‌هاي امور منابع آب شهرستان پاکدشت، تصريح کرد: پيگيري انعقاد قرارداد استفاده از منافع حاصل از اجاره بستر براي لايروبي و سامان‌دهي بازه‌هاي بحراني در منطقه در حال انجام است که با توجه به برگزاري نشست‌هاي متعدد با مجاوران و متقاضيان اين طرح، طولي در حدود 12 کيلومتر از محدوده بستر و حريم در حال واگذاري است.

وي افزود: بخش مهمي از اقدام‌هاي قانوني شامل آگهي مزايده، جمع‌آوري تقاضاها و برآورد منافع اجاره بستر ازجانب کارشناسان رسمي دادگستري انجام شده است و خوشبختانه با انجام اين اقدام‌ها، بخش مهمي از زمين‌هاي تحت حفاظت اين امور تعيين تکليف مي‌شود.

حامي‌فرد در ادامه به بحران شديد آب در منطقه پاکدشت و افت شديد سفره‌هاي زيرزميني دشت ورامين و بحراني شدن وضع موجود اشاره کرد و گفت: امور منابع آب پاکدشت با وجود کمبود نيروي انساني، تلاش کرد تا در جهت تحقق اهداف موردنظر شرکت آب منطقه‌اي تهران و جلوگيري از بحراني‌تر شدن وضع موجود اقدام کند و بر همين اساس از آذر سال 92 تا پايان شهريور امسال، تعداد 66 حلقه چاه مجاز و غيرمجاز را با دريافت حکم قضايي پر و مسلوب‌المنفعه کرد.

مدير امور منابع آب پاکدشت سپس يادآور شد: از ميان چاه‌هاي پر شده 14 حلقه چاه مربوط به شرکت آب و فاضلاب شهري و چهار حلقه مربوط به آب و فاضلاب روستايي است که درنتيجه پر شدن 66 حلقه چاه مذکور حدود يک ميليون مترمکعب آب در سال در سفره‌هاي زيرزميني منطقه حفاظت خواهد شد.

وي با اشاره به تلاش کارکنان گشت و بازرسي اين امور در جهت شناسايي 30 حلقه چاه غيرمجاز جديد در محدوده عملياتي امور، تصريح کرد: اين تعداد چاه شناسايي‌شده که با تشکيل پرونده قانوني، اقدام‌هاي لازم جهت پر و مسلوب‌المنفعه شدن آنها فراهم است.

همچنين در همين مدت، 10 حلقه چاه مجاز که داراي منصوبه‌هاي غيرمجاز بود و به برداشت بيش از حد پروانه صادرشده اقدام مي‌کردند، شناسايي و نسبت به اصلاح منصوبه‌هاي غيرمجاز و نصب منصوبه‌هاي قانوني اقدام شد.

وي همچنين از شناسايي و جمع‌آوري منصوبه‌هاي چهار حلقه چاه مجاز که با نصب کردن منصوبه‌هاي غيرمجاز آبگيري به آب‌فروشي اقدام مي‌کردند، خبر داد و گفت: در همين مدت و با هدف مديريت مصرف آب‌هاي کشاورزي، براي 100 حلقه چاه کشاورزي جهت نصب کنتور هوشمند برگه اخطاريه صادر شده که از اين ميان براي 12 حلقه چاه، کنتور هوشمند نصب شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار