روزنامه الجمهوریه منتشر کرد؛

ایران و گروه 1+5 بر سر حل بسیاری از موارد اختلافی بین طرفین به توافق رسیدند+متن رخدادهای مذاکرات اخیر در وین

روزنامه الجمهوریه در گزارشی با اشاره به اینکه ایران و گروه 1+5 بر سر بسیاری از موارد اختلافی بین طرفین به توافق رسیدند، متن رخدادهای صورت گرفته در مذاکرات اخیر وین را منتشر کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ یک منبع سیاسی مطلع از نتایج مذاکرات اخیر وین بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 روز سه‌شنبه در مصاحبه با روزنامه الجمهوریه تاکید کرد که تمدید مذاکرات هسته‌ای تا ماه ژوئن آینده به معنای این نیست که در این مدت در انتظار دستیابی به توافق نهایی پیرامون پرونده هسته‌ای ایران باقی ماند، بلکه تهران و گروه 1+5 مذاکرات خود را در راستای دستیابی به توافق هسته‌ای ظرف هفته‌ها و ماه‌های آتی ادامه خواهند داد.

این منبع آگاه سیاسی با تاکید بر اینکه کشورهای غربی در سیاست فشار بر ایران موفقیتی به دست نخواهند آورد، افزود: بسیاری از موارد اختلافی بین طرفین حل شده است.

وی اضافه کرد: فضای تفاهم بین مذاکره‌کنندگان در جریان نشست‌های وین بیشتر و بیشتر تقویت شد.

وی افزود: مذاکرات هسته‌ای تا دستیابی به توافق جامع ادامه خواهد داشت.

این منبع سیاسی مطلع از مذاکرات هسته‌ای فحوای آنچه که در مذاکرات وین جریان داشته را در اختیار روزنامه الجمهوریه گذاشت که مهم‌ترین آنها بدین شرح است؛

1-کشورهای غربی در تحمیل شروط خود به مذاکره‌کنندگان ایرانی برای دستیابی به توافق نهایی در مورد پرونده هسته‌ای ایران شکست خوردند.

2-پس از اینکه کشورهای غربی از افزایش تحریم‌ها و باقی ماندن آن سخن گفتند، رایزنی‌ها بر سر رفع تمامی تحریم‌ها در زمانی نزدیک متمرکز شد؛ ایران خواستار رفع فوری تحریم‌ها شد اما گروه مقابل رفع تدریجی و مرحله به مرحله آن را مطرح کرد؛ افکار عمومی جهان متقاعد شدند که این تحریم‌ها هیچ توجیه و فایده‌ای ندارند و مطلوب این است که تحریم‌های علیه دولت و ملت ایران لغو شوند.

3-مذاکره‌کنندگان بر سر اینکه مذاکرات آتی متفاوت از مذاکرات پیش از مذاکرات وین باشد، به توافق دست یافتند؛ مذاکرات آتی باید منجر به تسهیل دستیابی به توافق نهایی شود؛ دور اخیر مذاکرات با حل بسیاری از موارد اختلافی همراه بود.

4- آمریکا و متحدان غربی‌اش به حق ایران در غنی‌سازی اورانیوم در خاک این کشور اقرار کردند و این موضوع دیگر جایی در مذاکرات ندارد؛ اختلافات هم اکنون به میزان غنی‌سازی که ایران در پی آن است یعنی غنی سازی 20 درصد منحصر شده است؛ طرفین همچنین بر سر تداوم کار راکتور آب سنگین اراک به توافق دست یافتند اما در جزئیات هنوز اختلافاتی دارند.

5-کشورهای غربی پس از اینکه ایران را متهم به عدم احترام به تعهداتش کردند در زمینه اینکه این کشور به تعهدات خود در قبال برنامه هسته‌ای پایبند بوده اقرار کرده و در این زمینه متقاعد شدند؛ بین طرفین نوعی توافق حاصل شده که ایران حق ادامه تحقیقات هسته‌ای را داراست؛ غربی‌ها به این موضوع که ایران علوم و فناوری هسته‌ای را برای استفاده از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز در اختیار دارد، اقرار کردند.

6-نوعی توافق در خصوص خروج پرونده هسته‌ای ایران از شورای امنیت سازمان ملل و بازگرداندن آن به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاصل شده است.

7-ایران در مذاکره با گروه 1+5 تاکید کرده که خواستار ورود به چرخه نزاع، اختلاف و تنش با این گروه نیست و به تداوم مذاکرات تا دستیابی به توافق نهایی پایبند است به دلیل اینکه ایران پیش از این از هیچیک از مذاکرات هسته‌ای خارج نشده و از این پس هم نخواهد شد و به دنبال دستیابی به توافق نهایی است.

8- طرفین مذاکره‌کننده بر سر اینکه مذاکرات نباید به صورت برد-باخت پایان یابد به توافق دست یافتند؛ مذاکرات باید به صورت برد-برد به اتمام برسد.

9-توافق بر سر تمدید مذاکرات به مدت هفت ماه به معنای انتظار برای دستیابی به توافق نیست بلکه روند مذاکرات ظرف هفته‌های آتی با جدیت پیگیری خواهد شد؛ در نتیجه امکان دستیابی به توافق در نزدیک‌ترین وقت ممکن بدون انتظار هفت ماهه وجود دارد.

10- برخی از طرف‌ها در مذاکرات وین تلاش کردند که نشان بدهند برنامه هسته‌ای ایران پرونده‌ای خطرناک از نظر منطقه‌ای و جهانی است اما مذاکره‌کنندگان ایرانی طرف مقابل را متقاعد کردند که اینگونه اقداماتی محلی از اعراب ندارد و کسانی که از خطر برنامه هسته‌ای ایران سخن می‌گویند، احساس کردند که توافق هسته‌ای بهانه‌هایی را که برای هراس‌افکنی در جهان و منطقه دارند، از بین می‌برد.

11- مذاکرات نشان داد که هیچ شکی نیست که برنامه هسته‌ای ایران برنامه‌ای صلح‌آمیز بوده و خواهد بود؛ کشورهای شرکت کننده در مذاکرات به وضوح به حق ایران در دستیابی به علوم و فناوری هسته‌ای برای اهداف مسالمت‌آمیز اقرار کردند؛ بیم داشتن از برنامه هسته‌ای ایران هیچ توجیهی ندارد.

این منبع سیاسی مطلع در پایان خاطرنشان کرد که نیروگاه‌های هسته‌ای ایران همانند قبل از مذاکرات به کار خود ادامه داده و تحت تاثیر اختلافاتی که در مذاکرات بروز می‌یابد قرار نخواهند گرفت؛ به رغم تمامی فشارهای منطقه‌ای و جهانی این به معنای اقرار ضمنی و علنی جهان بر حق ایران در استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است.


انتهای پیام//
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار