هاآرتص:

فرانسه از پشت به اسرائیل خنجر می‌زند!

هاآرتص نوشت تعیین ضرب الاجل دو ساله برای اسرائیل از سوی فرانسه بیشتر به منظور روشن شدن موضع گیری های سیاسی آمریکا پس از انتخابات ریاست جمهوری این کشور است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه صهیونیستی هاآرتص در تحلیلی به قلم "ست لیپسکی" نوشت ، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه تهدید کرد اگر اسرائیل در ضرب الاجل دو ساله تعیین شده نتواند با فلسطینی ها صلح کند، فلسطین را به عنوان کشور مستقل به رسمیت می شناسد. فابیوس با این تهدید قصد داشت علیه اسرائیل در شورای امنیت سازمان ملل مانور دهد. این طور به نظر می رسد که فرانسه می خواهد این گونه نشان دهد که اگر در ضرب الاجل تعیین شده روند صلح تکمیل نشده باشد، اسرائیل مقصر دانسته شود. فابیوس با وعده امتیاز دادن به فلسطینی ها انگیزه دیگری به اتحادیه عرب داد تا موضع خود را در مقابل اسرائیل صریحا اعلام کند.

هاآرتص ادامه داد: این موضع گیری‌ها در واقع علیه اسرائیل و به منظور وادار کردن آن برای صلح با فلسطین نیست. تئوری واقعی این است که این بیست و چهار ماه ضرب الاجل تعیین شده برای اسرائیل یک ماه کمتر از مدت زمان باقی مانده از دوره ریاست جمهوری باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا است. 

به نوشته این روزنامه، اگر قرار باشد این خنجر در پشت اسرائیل فرو رود، بدون تردید پیش از روی کار آمدن یک جمهوری خواه در کاخ سفید خواهد بود. البته هیچ تضمینی برای این موضوع وجود ندارد. باید در نظر داشت انتخابات آمریکا هیچ گاه قابل پیش بینی نیست. با این وجود فرانسه نمی خواهد به هیچ عنوان فرصتی را از دست بدهد. 

این احتمال نیز وجود دارد که فرانسه نیز در جریان اقدامات ضدصهیونیستی که در قاره اروپا راه افتاده، گرفتار شده است. سوئد نخستین کشور اروپایی بود که کشور فلسطین را به رسمیت شناخت. انگلیس، اسپانیا و ایرلند، البته به شکل غیر الزام آور، نیز با سوئد هم صدا شدند. با این حال، عاقلانه است که تعیین دو سال ضرب الاجل برای اسرائیل بیشتر برای مشخص شدن موضع سیاسی آمریکا بوده است. 

برخی کارشناسان پیش بینی می کنند دولت اوباما به شکل واقعی از حمایت های دیپلماتیک خود از اسرائیل در سازمان ملل عقب نشینی کند. تصور عواقب این عقب نشینی برای اسرائیل بسیار دشوار است. اسرائیل نمی تواند تصور کند اگر آمریکا در نشست های شورای امنیت سازمان ملل از حق وتوی خود به نفعش در مقابل اقدام دیگر کشورهای عضو دائم برای حمایت از فلسطین، استفاده نکند، چه روی خواهد داد. ضرب الاجل تعیین شده برای رای گیری درباره تشکیل کشور مستقل فلسطین برای نوامبر 2016 تعیین شده است. این زمان دقیقا همزمان با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.

بر اساس گزارش اخیر هاآرتص، وزرای امور خارجه اتحادیه عرب روز شنبه درباره ارسال پیش نویس قطعنامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل به منظور تعیین ضرب الاجل برای مشخص شدن وضعیت فلسطین توافق کردند. احتمالا به این علت است که فرانسه هم خواسته است با موضع گیری در این باره عرض اندام کند. فرانسه اعلام کرده است قطعنامه ای که اتحادیه عرب خواهان تصویب آن است، بهترین توافقی است که می توان در شورای امنیت به آن دست یافت. به نظر می‌رسد فرانسه امیدوار است بتواند آمریکا را متقاعد کند از اسرائیل در شورای امنیت زمانی که دیگر کشورها علیه اسرائیل اتفاق نظر دارند، حمایت نکند. 

این روزنامه در ادامه می‌نویسد، بر همین اساس توجه به تحولات کنگره آمریکا بسیار اهمیت دارد. در ماه ژوئیه سناتور "مارکو روبیو" قانون ضد تروریسم سازمان ملل و فلسطین (ضد گروه های فلسطینی) را ارائه کرد که در آن تاکید شده بود سیاست آمریکا این است که به هیچ نهاد یا سازمان بین المللی که با حماس در ارتباط است، کمک نمی کند. در ماه سپتامبر هم "استیو استاکمن" نماینده ایالت تگزاس لایحه ای به کنگره ارائه کرد تا بر اساس آن بودجه دولت خودگردان فلسطین را قطع کنند.  با این وجود هیچ یک نمی تواند به سرعت و قوت اقدامات ضد اسرائیلی که در شورای امنیت سازمان ملل در حال رخ دادن است، برسد.



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار