ساخت جاذب های آلاینده‌های نفتی + تصاویر

وجود آلودگی های نفتی به عنوان معضل زیست محیطی بوده که این جاذب زیست‌سازگار بوده و به روشی ساده و کم هزینه تولید می‌شود.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران ، پژوهشگران شیمی کشورمان با بهره‌گیری از فناوری نانو اقدام به ساخت جاذب‌هایی نموده‌اند که قادر به جذب آلاینده‌های آلی حاصل از مشتقات نفتی است.



امروزه در صنایع مختلف مانند پتروشیمی، صنایع شیمیایی و نساجی به مقدار زیادی از حلال‌های آلی استفاده می‌شود.

افزایش آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از کاربرد این حلال‌ها در زمینه‌های مختلف، محققان را به سمت پژوهش در زمینه روش‌های حذف مؤثر آن‌ها، بیش از پیش سوق داده است.


علی پورجوادی مدیر اجرایی طرح گفت: نانولوله‌های کربنی به دلیل ساختار بسیار متخلخل و میان تهی، مساحت سطح ویژه‌ی بالا، اثر آب‌گریزی و ایجاد پیوند هیدروژنی با مواد شیمیایی گوناگون، به عنوان جاذب‌های مؤثر در زمینه‌ی حذف بسیاری از آلودگی‌های زیست محیطی شناخته شده‌اند.

وی افزود: هدف این پژوهش سنتز بسپارهای شبکه‌ای شده (ژل‌های بسپاری) به عنوان جاذب حلال‌های آلی بوده است؛ به گونه‌ای که ویژگی‌های ممتاز ژل‌های بسپاری و نانولوله‌های کربنی را در خود ترکیب کنند.
 


انتهای پیام/

در توضیح نحوه‌ی عملکرد این جاذب باید گفت که با افزودن نانولوله‌های کربنی به ساختار ارگانوژل، میزان آب‌گریزی و چربی‌دوستی محیط شبکه‌ای ژل‌ها بالا رفته و نیروی محرکه‌ی قوی‌تری حلال‌های آلی را به درون ساختار ژل خواهد کشید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار