یک شاعر:

مردم شعر امروز را دوست ندارند

مردم ایران هنوز هم تمایل دارند شعر قرن هشتم را بخوانند و از آن قدمی را فراتر نگذارند.

صابر ساده شاعر در گفتگو با خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت: بدون شک شعر به دلیل اینکه یک طرف آن اجتماع است و شاعر از اجتماع برای نوشتن الگو و سفارش می‌گیرد، عنصری مهم و قابل تأمل است.همان طور که شاعر از اجتماع سفارش می‌گیرد پس برای اجتماع هم می‌نویسد.
 
ساده خاطر نشان کرد: ادبیات زمانی ابزاری رسانه‌ای بود و جزء کالاهای ضروری مردم محسوب می‌شد و کتاب نیز در سبد کالا و خرید جامعه حضوری پر رنگ داشت اما امروزه به دلیل بروز و ظهور رسانه‌های مختلف و سهل‌الوصول بودن آن‌ها کتاب از سبد کالاهای ضروری مردم خارج شده و به نوعی تبدیل به کالایی لوکس شده است. از طرف دیگر خود محوری شاعران و پرداخته نشدن اصولی و کارآمد به شاعران باعث جدایی میان شعر و مردم شده است.  
 
وی افزود: امروزه دغدغه مردم دچار تحول شده است، تغییر تمایل مردم به سمت فیلم و موسیقی باعث شده که شعر از حالت هویدای خود به سمت کنج کتابخانه‌ها تغییر مسیر بدهد. 

ساده افزود: باتوجه به تغییر ذائقه مردم و گرایش به دیگر هنرها، برای جبران کمبود جایگاه شعر و ادبیات در بین مردم باید نفوذ شعر را در شاخه‌های دیگر هنری بیشتر کرد و به زبان دیگر هنر تلفیقی بهترین گزینه من برای اجتماع و مردم است.  
 
ساده درباره وظایف شاعران در اجتماع هم خاطر نشان کرد: در ابتدا این حائز اهمیت است که مسئولیت شاعر در مقابل اجتماع تعریف شود و بعد از آن باید دید که این مسئولیت فقط از سمت شاعر است یا از سمت اجتماع نیز چنین مسئولیتی وجود دارد. 

وی افزود: شعر امروز، دیگر شعری مسئولی نیست. درست است که از اجتماع سفارش نوشتن می‌گیرد اما این سفارش تبدیل به اهرمی نمی‌شود که باعث تولید مسئولیت شود و این‌ها از وظایف اجتماعی شاعران به شدت کاسته است.  
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: مردم ایران مردمی شعر دوست هستند؛ اما شعر امروز ایران را دوست ندارند. 

مردم هنوز هم تمایل دارند شعر قرن هشتم را بخوانند و از آن قدمی را فراتر نگذارند که البته حق هم با مردم است. 

انتهای پیام/
برچسب ها: مردم ، شعر ، مسئولیت ، اجتماع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار