نماینده پارلمان کردستان عراق :

آمریکا برای بازگشت به منطقه در صدد ایجاد پایگاه نظامی در اربیل است

نماینده پارلمان کردستان عراق تاکید کرد آمریکا برای سیطره بر منطقه، داعش را خلق کرده و اکنون به بهانه مبارزه با این گروه تروریستی در صدد ایجاد پایگاه نظامی هوایی در اربیل است.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، آمریکا قصد دارد فرودگاه "حریر" کردستان عراق را به پایگاه نظامی هوایی وابسته به خود تبدیل کند.
 
این اقدام آمریکا به بهانه استفاده جنگنده‌های ائتلاف ضدداعش شامل آمریکا و دیگر کشورهای غربی و عربی، از فرودگاه حریر برای حملات خود علیه مواضع داعش در عراق و سوریه صورت می‌گیرد.
 
فرودگاه حریر در دوره صدام حسین رئیس جمهور پیشین عراق ساخته شد. این فرودگاه هم اکنون در نزدیکی شهر اربیل مرکز کردستان عراق و در فاصله 60 کیلومتری از مرز ایران قرار دارد.
 
با وجود اینکه "جبار الیاور" مشاور وزارت پیشمرگه در دولت کردستان عراق این خبر را رد کرده و می‌گوید که آمریکا هیچ پایگاهی در مناطق کردستان عراق ندارد اما منابع امنیتی تایید کردند که این پایگاه به زودی در اختیار آمریکا قرار داده می‌شود.
 
یک منبع امنیتی بلندپایه عراقی به خبرنگار فارس در این خصوص گفت: آمریکا به کردستان عراق درخواست در اختیار گرفتن یک فرودگاه را داده و مقامات کرد نیز شروع به تخلیه فرودگاه از تجهیزات و وسایل آن کرده اند تا آنجا را تحویل طرف آمریکایی بدهند.  
 
این منبع امنیتی گفت: مقامات کرد با این قضیه به شرطی موافقت کرده‎اند که آمریکا فرودگاه «حریر» را تنها برای برخاستن هواپیماهای آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی داعش به منظور حمله به این گروه تروریستی استفاده کند و آن را پایگاه نظامی خود قرار ندهد.
 
این منبع که خواست نامش فاش نشود، افزود: منطقه‌ای که فرودگاه حریر در آن قراردارد از اهمیت استراتژیک برخوردار است زیرا در نزدیکی مرزهای ایران، ترکیه و سوریه قراردارد.
 
فرودگاه حریر در دوره ریاست جمهوری صدام حسین، فرودگاه نظامی بود و جنگنده‌های عراقی نیز در دوره جنگ 8 ساله عراق علیه ایران، از این فرودگاه استفاده می‌کردند و نیروهای اشغالگر آمریکایی پس از سرنگونی رژیم صدام به خاطر موقعیت راهبردی آن از آنجا در ماموریت های نظامی و لجستیکی استفاده می‌کردند.
 
این منبع تاکید کرد: انتظار می‌رود که شمار بیش‌تری از مستشاران آمریکایی و بین‌المللی که شمار آنها به بیش از 160 تن می‌رسد در این فرودگاه مستقر شوند و مابقی در مقرهای امنیتی صلاح الدین، الانبار و بغداد مستقر می‌شوند.
 
در حالی که رسانه‌های خبری داخل و خارج عراق به طور گسترده به این موضوع پرداخته‌اند نمایندگان کرد نسبت به آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.
 
«مسعود حیدر» نماینده فراکسیون تغییر در پارلمان کردستان عراق نیز در این باره در گفت‌وگو با فارس تاکید کرد: موضوع ایجاد پایگاه هوایی آمریکا در کردستان عراق برای بسیاری از نمایندگان نامعلوم است و این قضیه باید در قالب توافقنامه‌های بین‌المللی بین آمریکا و عراق منعقد شود و ما نمایندگان پارلمان باید در جریان آن قرار گیریم.
 
این در حالی است که ناظران معتقدند قضیه ایجاد پایگاه نظامی هوایی آمریکایی در کردستان عراق حتمی است چرا که آمریکا از مدت‌ها برای این کار برنامه‌ریزی کرده و از دو سال پیش که از عراق خارج شده و در آنجا پایگاهی ندارد زیان دیده است.
 
«خالد السراج» تحلیلگر سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس نیز گفت: فرودگاه حریر یا پایگاه اسپایکر یا پایگاه عین الاسد یا منطقه ابراهیم بن علی همگی نقاطی است که آمریکا به آن چشم طمع دوخته است، دولت اوباما می‌خواهد چندین پایگاه نظامی هوایی در عراق داشته باشد تا به راحتی بر منطقه سیطره داشته باشد.
 
این منبع امنیتی گفت: واشنگتن احساس می‌کند از زمانی که  نیروهایش را از عراق خارج کرده بخش اعظم نفوذ خود در منطقه را از دست داده و تهدید آمریکا برای برخی طرف‌ها در منطقه اندک شده است.
 
السراج تاکید کرد: ایجاد پایگاه هوایی در کردستان عراق یکی از اهداف آمریکا و دولت آن برای بحران‌سازی در منطقه و بازگشت به آن به بهانه ایجاد راه حل‌هاست و این قضیه خود موید این موضوع است که واشنگتن داعش را خلق کرد تا نقشه‌هایش را در منطقه عملی کند و این نقشه‌ها حمایت از اسرائیل، تسلط بر منابع نفتی، تضعیف نفوذ ایران در کنار تضعیف نظام سوریه و قطع کمک‌های ایران به حزب‌الله و حماس مسائل دیگری است که برای همه کاملا مشخص است.
 انتهای پیام/ ض

منبع :فارس

برچسب ها: وبگردی ، خبرنگارن ، داعش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.