جهانگیری:

کم توجهی به بنگاههای کشور در مقطعی از هدفمندی/در صادرات برق نباید بازار گاز آسیب ببیند

معاون اول رئیس جمهور گفت:در صادرات برق باید به گونه ای رفتار شود که بازار صادراتی گاز آسیب نبیند و در این زمینه باید توافقاتی با شرکت ملی گاز صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در همایش سالانه مدیران آب و برق گفت: تابستان امسال با تمام مشکلات به خوبی مدیریت شد و بدون مشکل از شرایط عبور کردیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از راهبردهای اصلی و توسعه کشور بخش آب و برق است افزود: بدون توجه به زیرساخت راهبردی امکان‌ توسعه‌پذیری وجود ندارد.

جهانگیری گفت: باید بدانیم که چگونه در بخش عرضه، مدیریت صورت گیرد تا دغدغه‌ها با حداقل برسد.

وی با اشاره به اینکه باید در بخش تقاضا و مصرف فرهنگ‌سازی صورت گیرد گفت: در حال حاضر میزان مصرف آب با منابع آبی موجود کشور سازگار نیست و در این میان ارائه روش‌های صرفه‌جویانه و آگاه کردن مردم در چگونگی کاهش مصرف باید صورت گیرد.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: چالش دیگر ما در بخش مدیریت تقاضا است و از وزارت جهاد تقاضا داریم که کار جدی کند و الگوی کشت متناسب در هر استان را به طور جد پیگیری کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در استان‌هایی که کمبود آب شدید کشاورزی داریم کشت‌هایی صورت می‌گیرد که پرآب است و این با وضع آبی کشور سازگار نیست.

وی در خصوص بخش برق نیز گفت: بیشتر مسائل مربوط به این بخش نیز مربوط به محدودیت منابع مالی است و اگر این منابع حل شود دغدغه‌ای برای این صنعت وجود ندارد.

جهانگیری با اشاره به اینکه در ابتدای آغاز به کار دولت وزیر نیرو شرایط صنعت آب و برق را ترسیم کرد افزود: صنعت آب و برق طبق آنچه که از سوی وزیر نیرو گفته شد نگران‌کننده است.

جهانگیری تصریح کرد: هدفمندی یارانه‌ها در مقطعی بنا به استمرار تولید و حیات بنگاه‌های کشور کمتر مورد توجه قرار گرفت و افزایش قیمت‌ها باعث شد تا سالانه 4 هزار و 300 میلیارد تومان از صنعت برق گرفته شود تا به عنوان یارانه در بین مردم تقسیم شود.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: قیمت تمام شده در صنعت برق فاصله جدی با آنچه که دریافت می‌شود دارد و همین امر منجر به کسری 9 هزار میلیارد تومانی می‌شود.

وی ادامه داد: شرایط موجود موجب شده تا در سه سال گذشته به جای 500 هزار مگاوات نیروگاه در دست احداث فقط 3 هزار مگاوات در دست احداث داشته باشیم که این امر منجر می‌شود توسعه کشور با کندی روبرو شود.
 
وی اظهار داشت: چنین سیاستی حتما باید اصلاح شود و به همین منظور در مرحله دوم هدفمندی به سمت حذف سهم صنعت برق از هدفمندی رفتیم و به میزان 1000 میلیارد سهم این صنعت را کاهش دادیم.

جهانگیری گفت: اگر تصمیماتی که اکنون گرفته شده در مرحله اول هدفمندی اجرا می‌شد اقتصاد کشور متحول می‌شد.

معاون اول رئیس جمهور در خصوص دریاچه ارومیه نیز گفت: مصوبات دریاچه ارومیه اگر اجرا شود شاهد احیای دریاچه ارومیه خواهیم بود.

وی تصریح کرد: تأمین اعتبار جزء محدودیت‌های دولت است این محدودیت منابع واقعیت صنعت آب و برق نیز است.

جهانگیری با اشاره به اینکه تهاتر 2 هزار و 500 میلیارد تومانی فرصت زیادی برای صنعت آب و برق ایجاد می‌کند گفت: باید به محدودیت‌ها بیش از فرصت‌ها فکر کنیم.

وی اظهار داشت: استفاده از منابع خارجی بیش از گذشته برای کشور فراهم شده است و سرمایه‌گذاری با چین در مرحله نهایی شدن است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره  به اینکه وزارت نیرو به دلیل محدودیت‌ها در اجرای پروژه‌ها تأخیر داشته گفت: بخش خصوصی می‌داند که کشور پتانسیل بالایی دارد و تاکنون دولت بدهکار بخش خصوصی باقی نمانده است.

جهانگیری همچنین در خصوص صادرات برق نیز گفت: در منطقه‌ای هستیم که رکن تولید برق محسوب می‌شویم و منطقه نیازمند کشورمان در بحث صادرات برق است.

وی با اشاره به اینکه نباید برق را به قیمتی صادر کنیم که صادرات گاز آسیب ببیند افزود: باید در بحث صادرات برق قیمت واقعی گاز در نظر گرفته شده باشد و براساس آن قیمت برق صادراتی را تعیین کنند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: در این زمینه باید تفاهم‌هایی با شرکت گاز صورت گیرد و بخش خصوصی نیز می‌تواند پا در این عرصه بگذارد.

انتهای پیام/
برچسب ها: محدودیت ، منابع ، مدیریت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.