پایگاه تحلیلی "کانترپانچ"

مقامات آمریکایی در برابر لابی اسرائیل سر تعظیم فرود آورده و در محراب نامقدس "آیپک" ادای احترام می‌کنند

دولت آمریکا علیرغم ادعاهای مغرورانه و سر به فلک کشیده خود، آن چیزی که ادعا می‌کند ــ و خود را نماینده دموکراسی می‌داند ـــ نیست.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "کانترپانچ" در مقاله‌ای به قلم "رابرت فانتینا" می‌نویسد:‌ "استفان لافون"، نخست‌وزیر جدید سوئد اعلام کرده است که این کشور، نخستین کشور اروپایی است که فلسطین را به طور رسمی به رسمیت خواهد شناخت. تا به امروز، 134 کشور از 193 کشور عضو سازمان ملل متحد، فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند. به عقیده نویسنده، این اقدام، گامی عاقلانه است که امید می‌رود دیگر کشورهای اروپایی نیز از آن تبعیت کنند.

*** نارضایتی دولت آمریکا از اقدام دولت سوئد در به رسمیت شناختن دولت فلسطین
تعجبی ندارد که دولت آمریکا، بهترین دوست اسرائیل در تمام دنیا، و معدن بی‌انتهای کمک‌های مالی به رژیم صهیونیستی، از این اقدام ناراحت شود. یکی از سخنگوهای کاخ سفید در این باره گفت: «به عقیده ما، به رسمیت شناختن دولت فلسطین در سطح بین المللی، زودهنگام است. ما مسلما از استقلال فلسطین حمایت می‌کنیم اما این کار فقط از طریق مذاکره و نتیجه مورد توافق طرفین، حل و فصل قطعی مسائل موجود و به رسمیت شناختن متقابل توسط هر دو طرف حاصل خواهد شد.»

*** حتی آمریکا هم می‌داند که هیچ نتیجه مورد توافقی در کار نخواهد بود
در این جا ما باز هم عبارت «نتیجه مورد توافق» را می‌شنویم. این ادعای بیهوده‌ای است و حتی آمریکا هم می‌داند که هیچ نتیجه مورد توافقی در کار نخواهد بود اما با این حرف، تنها به خواسته‌های اسرائیل جامه عمل می‌پوشاند.
هنگامی که اسرائیل، فلسطین اشغالی را با خاک یکسان می‌کند، سخنگوهای آمریکایی اعلام می‌کنند که اسرائیل «حق دارد که از خودش دفاع کند.» این که یک نیروی اشغالگر، از خودش در برابر مردمی که کشورشان را به اشغال خود درآورده است، «دفاع» کند، کاملا غیرمنطقی است.

*** لابی اسرائیلی، بدنه حاکم دولت آمریکا را خریداری کرده و هزینه‌های نگهداری سالانه آن را می‌پردازد
اما دولت آمریکا نیز برای مدتی از این مدل غیرمنطقی، جهت فریب افکار عموم استفاده کرد؛ هنگامی که سربازان تروریست آمریکایی عراق را اشغال کرده‌ بودند. آن‌ها به مبارزان آزادی در عراق، که در برابر ظلم و ستم بی‌رحمانه آمریکا ایستادگی کردند، برچسب «شورشی» زدند. هرکسی که در برابر اشغال به مخالفت برخیزد، از نظر آمریکا و متحدانش یک «شورشی» به حساب می‌آید. در مقابل، کسانی که با دولت‌های ضدآمریکایی به مخالف برخیزند، نه تنها «مبارز آزادی» لغب می‌گیرند، بلکه حمایت آمریکا را در هر سطحی، از تامین سلاح گرفته تا نیروهای زمینی، از آن خود خواهند کرد و از آنجایی که لابی اسرائیلی، بدنه حاکم دولت آمریکا را خریداری کرده و هزینه‌های نگهداری سالانه آن را می‌پردازد، فلسطین هرگز این شانس را نخواهد داشت که از حمایت دولت آمریکا برخوردار گردد.

*** دولت آمریکا سالانه 3 میلیارد دلار در قالب کمک‌های خارجی، به اسرائیل کمک می‌کند
در نتیجه، این سوال به وجود می‌آید که آیا در خارج از کاخ سفید یا تالارهای کنگره کسی هست که عقیده داشته باشد آمریکا می‌تواند در حل و فصل مناقشه اسرائیل و فلسطین نقش یک واسطه بی‌طرف را ایفا کند؟ برای درک بهتر این مسئله، به حقایقی کلی در این رابطه می‌پردازیم:
دولت آمریکا سالانه 3 میلیارد دلار در قالب کمک‌های خارجی، به اسرائیل کمک می‌کند. در حالیکه که فلسطین از این کمک‌ها بی‌نصیب است.
برخی از پیشرفته‌ترین تسلیحات دنیا در بین کمک‌های آمریکا به اسرائیل دیده می‌شود. اما فلسطین حتی یک اسلحه کوچک هم از آمریکا دریافت نمی‌کند.
هنگامی که سازمان ملل متحد، به طور رسمی، اشغال فلسطین به دست اسرائیل را مورد انتقاد قرار داد، دولت آمریکا از حق وتوی خود برای مقابله با آن استفاده کرد.
دولت آمریکا شلیک هر موشکی از نوار غزه را محکوم می‌کند اما در مقابل، از بمباران نوار غزه به دست اسرائیل و با بمب‌هایی که خود آمریکا در اختیارش قرار داده است، حمایت می‌کند.
هر اسرائیلی که به دست فلسطینی‌ها کشته شود، از سوی دولت آمریکا مورد انتقاد قرار می‌گیرد اما کوچکترین اهمیتی به مرگ بیش از 2000 فلسطینی که نزدیک به یک چهارم این تعداد را کودکان تشکیل می‌دهند، نمی‌دهد.


*** دولت آمریکا هیچ کار موثری برای جلوگیری از ساخت و ساز شهرک‌های جدید صهیونیستی انجام نداد
وقتی که دولت آمریکا از دور جدیدی از مذاکرات بی‌فایده و بی‌معنی و پوچ بین اسرائیل و فلسطین خبر داد و از هر دو طرف خواست تا از انجام هر اقدامی که این مذاکرات را به خطر می‌اندازد، خودداری کنند، اسرائیل بدون هیچ نگرانی، خبر ساخت و ساز شهرک‌های جدید در زمین‌های مصادره شده مردم فلسطین را اعلام کرد. دولت آمریکا در ظاهر اظهار ناخشنودی کرد و در کمال متانت اعلام کرد که این اقدام می‌تواند زیانبار باشد. اما همانطور که اسرائیل به خوبی می‌دانست، هیچ کار موثری برای جلوگیری از ساخت و ساز شهرک‌های جدید صهیونیستی انجام نداد.
نویسنده این مقاله در ادامه می ‌نویسد: «تعجبی ندارد که اگر کنگره و رئیس‌جمهور آمریکا، زیر بار منت لابی اسرائیلی قرار نداشتند، دولت آمریکا اقدام مناسب را اتخاذ می‌کرد. سازمان ملل متحد نیز اگر به خاطر نارسایی‌های داخلی خود تحت فشار نبود، می‌توانست برای جلوگیری از فعالیت‌های شهرک‌سازی، یک نیروی «حافظ صلح»  به این منطقه اعزام کند تا این نیرو در عین حال، به محاصره بی‌رحمانه، غیرقانونی و فلج کننده نوار غزه پایان دهد.

*** مقامات آمریکایی در برابر لابی اسرائیل سر تعظیم فرود آورده و در محراب نامقدس «آیپک» ادای احترام می‌کنند
هر فرد معقول و منطقی (البته این شامل مقامات آمریکایی نمی‌شود؛ معقول و منطقی، واژه مناسبی برای توصیف آن‌ها نیست) از این موضوع تعجب می‌کند. ممکن است آن‌ها بپرسند که چرا آمریکا به رژیم صهیونیستی اجازه می‌دهد که تحقیرش کند؟ آیا مقامات آمریکایی احساس غرور ندارند؟ آیا آنها از این موضوع احساس شرم نمی‌کنند؟
در پاسخ به دو سوال آخر، باید گفت خیر. مقامات آمریکایی، به جز چند مورد استثنا، در برابر لابی اسرائیل سر تعظیم فرود آورده و در محراب نامقدس «آیپک» (کمیته روابط سیاسی آمریکا اسرائیل) ادای احترام می‌کنند و در مقابل، بخشش‌ها و کمک‌های این لابی را دریافت می‌کنند و حقوق مردم فلسطین را نادیده می‌گیرند. 

*** دولت آمریکا تنها به به خواسته ثروتمندان و افراد بانفوذ جامه عمل می‌پوشاند
دولت آمریکا علیرغم ادعاهای مغرورانه و سر به فلک کشیده خود، آن چیزی که ادعا می‌کند ــ و خود را نماینده دموکراسی می‌داند ـــ نیست. چرا که در این صورت باید به خواسته مردم خود احترام بگذارد اما در عمل، به خواسته ثروتمندان و افراد بانفوذ، از جمله شرکت‌های نفتی و تولیدکنندگان اسلحه و رژیم صهیونیستی که تمامی آن‌ها با استفاده از لابی‌های قدرتمند خود، سیاست‌های دولت آمریکا را تعیین می‌کنند، جامه عمل می‌پوشاند. آن‌ها این کار را با صرف پول کافی برای اطمینان از نتایج انتخابات و انتخاب مقاماتی که خواسته‌های آن‌ها را عملی می‌کنند، انجام می‌دهند. دیوان عالی نیز در تصمیمات ننگین خود، تنها به ترویج و حمایت از این مدل می‌پردازد.

*** دولت آمریکا درد و رنج مردم مظلومی را که تحت فشار حامیان مالی آن‌ها قرار دارند، نادیده می‌گیرند
از این رو، مقامات ریاکار آمریکایی، همچنان به ارائه کمک‌های مالی به گروه‌های مخالف با دولت‌هایی که از آمریکا سرپیچی می‌کنند، ادامه می‌دهند، حتی اگر این کار عواقب طولانی‌مدت و جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد. آن‌ها درد و رنج مردم مظلومی را که تحت فشار حامیان مالی آن‌ها قرار دارند، نادیده می‌گیرند. مقامات آمریکایی در حالی که برخی از کشورها را به نقض حقوق بشر متهم می‌کنند، اقدامات ضدحقوق بشری کشورهای دیگر، از جمله رژیم صهیونیستی را پشتیبانی و حتی حمایت مالی می‌کنند. 



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار