ستارگان آسمان ایران اسلامی/34

اولین فرمانده قرارگاه مشترک عملیاتی سپاه و ارتش چه کسی بود؟

پس از عزل بنی‌صدر به دعوت شهید کلاهدوز در ستاد مرکزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به خدمت پرداخت و برای هماهنگی ارتش و سپاه در آن دوران، قرارگاه مشترک عملیاتی سپاه و ارتش را راه اندازی کرد و به عنوان فرمانده ارشد در آن قرارگاه مشغول به فعالیت شد.

به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، در هر کشوری شناخت اسطوره‌های مقاومت برای نسل‌های آینده یک ضرورت است.

آشنایی با اسطوره‌های شهادت و مقاومت ایران اسلامی که ویژگی منحصر به فرد ایمان و معنویت را با آمادگی رزمی و دفاعی خود تلفیق کردند برای نوجوانان و جوانان کشورمان، جذاب و مفید است.

به همین منظور  باشگاه خبرنگاران در نظر دارد تا به معرفی مفید و مختصر شهدای شاخص با عنوان "ستارگان آسمان ایران اسلامی" به ترتیب حروف الفبا بپردازد.

اگرچه همه شهدا و جانبازان و آزادگان و ایثارگران مقاوم و سربلند و عزیز، ستارگان آسمان ایران اسلامی هستند و هرکس در هر شغل و مسئولیتی که قرار دارد و نفس می‌کشد، مدیون این فداکاری‌ها و از جان‌ گذشتگی‌ها است.


امیر سپهبد شهید علی صیاد شیرازی


امیر سپهبد شهید علی صیاد شیرازی در سال 1323 در شهرستان درگز در استان خراسان دیده به جهان گشود و پس از اتمام تحصیلات ابتدایی و دبیرستان وارد دانشکده افسری شده و در سال 1346 موفق به اخذ دانش‌نامه لیسانس از آن دانشکده شد.


  

وی پس از طی دوره تخصصی توپخانه در آمریکا با درجه ستوان یکم و سمت استادی، در مرکز آموزش توپخانه اصفهان به تدریس پرداخت و در همان شرایط به عنوان عنصری حزب‌اللهی در جهت سازماندهی نظامیان انقلابی فعالیت خود را آغاز کرد.   

تلاش‌های وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ساماندهی ارتش و ساختار نیروهای مسلح متجلی شد و از مهم‌ترین اقدامات او تهیه طرح‌های عملیاتی که منجر به شکستن حصر شهرهای سنندج و پادگان‌های مریوان، بانه و سقز شد، بود.





پس از تحقق و اجرای موفق این طرح‌ها شهید صیاد شیرازی، با دو درجه ارتقا با درجه سرهنگ تمامی به فرماندهی عملیات غرب کشور منصوب شد.   

وی در آخرین ماه‌های ریاست جمهوری بنی‌صدر به دلیل مقابله با خیانت‌های او از سمت خود عزل شد و پس از عزل بنی‌صدر به دعوت شهید کلاهدوز در ستاد مرکزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به خدمت پرداخت و برای هماهنگی ارتش و سپاه در آن دوران، قرارگاه مشترک عملیاتی سپاه و ارتش را راه‌اندازی کرد و به عنوان فرمانده ارشد در آن قرارگاه مشغول به فعالیت شد.   

او در مهرماه سال 1360 به پیشنهاد رئیس شورای عالی دفاع، از سوی امام خمینی(ره) به فرماندهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شد.   

وی در این منصب فرماندهی نیروهای ارتش اسلام را در عملیات‌های پیروزمندانه ثامن‌الائمه، طریق‌القدس، فتح‌المبین و بیت‌المقدس برعهده داشت.


 

وی در 23 تیرماه 1365 طی حکمی از سوی امام راحل به عضویت شورای عالی دفاع منصوب شد و سپس در هجدهم اردیبهشت سال 1366 به درجه سرتیپی ارتقای مقام یافت و در مهرماه سال 1368 از سوی مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا به سمت معاونت بازرسی ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح منصوب شد و در شهریور ماه سال 1372 به سمت جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح منصوب و در 16 فروردین 1378 به درجه سرلشکری نائل آمد.


 


شهید علی صیاد شیرازی، امیر لشکر اسلام، روز شنبه 21 فروردین ماه 1378 در حوالی خانه‌اش مورد سوء قصد عوامل گروهک تروریستی منافقین قرار گرفت و به شهادت رسید. 


روحش شاد و یادش گرامی و راهش پر رهرو باد


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار