معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی خبر داد

برگزاری اولین اجلاس مشترک سازمان میراث فرهنگی با سازمان ملل متحد/ حضور نماینده بانک جهانی در تهران

رحمانی موحد با اشاره به اینکه این سمپوزیوم برای اولین بار به صورت مشترک با سازمان ملل متحد برگزار می‌شود بیان کرد: در این سمپوزیوم معاون دبیر کل سازمان ملل متحد و نماینده بانک جهانی حضور خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در نشست خبری سمپوزیوم بین‌المللی سازمان ملل متحد برای زمینه‌سازی گردشگری پایدار اظهار داشت: سمپوزیوم سازمان ملل متحد در راستای گنجاندن سیاستهای بخشهای مختلف در برنامه‌ریزی توسعه محلی و ملی برگزار می‌شود، بخشهایی مانند گردشگری پایدار ، شهرنشینی،‌استفاده بهینه از منابع ،‌حفظ تنوع زیستی و محیط زیست را مد نظر قرار می‌دهد.

معاون گردشگری اعلام کرد: سمپوزیوم سازمان ملل متحد در دو روز متوالی روزهای 22 و 23 مهر در سازمان ایرانی مجامع بین‌المللی وزارت امور خارجه به میزبانی سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری برگزار می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد : هدف از برگزاری سمپوزیوم بین‌المللی سازمان ملل متحد ارتقا و همسو کردن ملاحظات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی درقالب سیاستهای ملی و محلی و فرآیند تصمیم سازی مشترک است.

معاون گردشگری گفت: این سمپوزیوم به اجرای تصمیمات RIO-2012  که از طریق حمایت و مشارکت فعال تمامی دست‌اندر کاران در اخذ تصمیمات و تدوین سیاستها و برنامه‌ریزی در سطح ملی و محلی صورت خواهد گرفت.

رحمانی موحد با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای درحال توسعه جاذبه‌های میراث فرهنگی ، چشم‌اندازها و پتانسیل‌های تاریخی، مذهبی، طبیعی،‌ فرهنگی و اجتماعی منحصر به فردی دارند افزود: در عین حال بسیاری از آنها با چالش جذب سرمایه برای توسعه زیر ساختهای گردشگری مواجه هستند.

رحمانی موحد با تاکید بر اینکه هدف اصلی از برگزاری این سمپوزیوم رسیدن به گردشگری پایدار است ،بیان کرد: استفاده بهینه از منابع زیست محیطی که در حقیقت عنصر اصلی توسعه گردشگری و حفظ فرآیندحیاطی اکولوژیک و کمک به حفظ میراث طبیعی و تنوع زیستی است که به گردشگری پایدار کمک می‌کند.

وی در ادامه افزود: احترام به سندیت و واقعیت‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه میزبان و حفظ میراث زنده و سازه‌ها و ارزش‌های سنتی و کمک به درک بهتر فرهنگی میان جوامع از عواملی هستند که می‌توانند که در توسعه گردشگری پایدار نقش مهمی ایفا کنند.

رحمانی موحد عنوان کرد: راهبردهای گردشگری در سطوح منطقه‌ای و ملی باید با برنامه‌های سایر بخشها هماهنگ باشد و همچنین تمامی سیاستها و راهبردها باید توسعه پایدار را به عنوان محور اصلی فعالیت‌ خود قرار دهند.

معاون گردشگری اظهار داشت: در حقیقت این پروژه موجب افزایش همکاری ها میان بخش دولتی و خصوصی می‌شود و همچنین امکان مشارکت جامعه و سایر دست‌اندرکاران را در شکل‌گیری و اجرای پروژه‌های توسعه فراهم می‌آورد.

وی تبادل اطلاعات‌، بررسی و تجزیه و تحلیل روند موجود در تقاضای گردشگری منطقه‌ای و بین‌المللی را از اهداف برگزاری این سمپوزیوم دانست و افزود: در این سمپوزیوم تبادل نظر در خصوص گزینه‌ها ، راه‌ها و ابزارهای موجود برای ارتقاء موفق گردشگری پایدار در جهت اقتصادی انجام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه طرح برگزاری این سمپوزیوم توسط رایزن نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در حاشیه نشست اکوتوریسم، فقر زدایی و حفاظت از محیط زیست در آبان‌ماه 1392 در نیویورک مطرح شد  که این طرح در ایران به تصویب رسید.

رحمانی موحد اعلام کرد: شرکت کننده‌های خارجی این سمپوزیوم شامل معاون دبیر کل سازمان ملل متحد، کارشناسان و نمایندگان ارشد بخش امور اقتصادی، اجتماعی سازمان ملل متحد و برخی مقامات گردشگری کشورهای بازار هدف جمهوری اسلامی ایران و نماینده مقیم سازمان ملل متحد در تهران و مدیر برنامه‌ منطقه‌ای آسیا،‌اقیانوسیه و کارشناسان و نمایندگان ارشد سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی و نمایندگان سازمانهای بین‌المللی مقیم تهران و همچنین نماینده بانک جهانی در این سمپوزیوم شرکت خواهند کرد.

رحمانی موحد در پایان گفت: این سمپوزیوم برای اولین بار به صورت مشترک با سازمان ملل متحد برگزار می‌‌شود که درحال حاضر کشورهای گردشگر پذیر رقابت فشرده‌ای را برای میزبانی این نوع نشست‌ها به عمل می‌آورند.
رحمانی موحد بیان کرد: برای رسیدن به گردشگری پایدار باید برنامه‌ها و سیاستهای کشور متناسب با فعالیت‌های حوزه گردشگری در صحنه داخلی و خارجی باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: در حوزه داخلی باید سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوط به حوزه گردشگری به هماهنگی کامل برسندو همچنین در حوزه بین‌المللی سازمان‌هایی وجود دارند که برای پشتیبانی فعالیت‌های گردشگری داخل کشور موثرهستند.

معاون گردشگری گفت: این سمپوزیوم 8 پنل تخصصی خواهد داشت و ما از این فرصت برای حضور گسترده‌تر در عرصه‌های بین‌المللی استفاده خواهیم کرد.

وی اعلام کرد: آمارهای منتشر شده از حجم ورود گردشگران خارجی به داخل کشور بر مبنای دفاتر گردشگری است به صورتی که دفاتر بیش از 35هزار نفر حضور گردشگری خارجی اعلام شده است، نسبت به سه ماهه سال گذشته حدود 200 درصد رشد داشته.  

رحمانی موحد در ادامه تصریح کرد: ماقصدداریم برای  گردشگران خارجی مقاصد جدیدی معرفی کنیم.

معاون گردشگری در رابطه با بودجه برگزاری این سمپوزیوم گفت: سهم سازمان دراجرای این سمپوزیوم بین 100 تا 150 میلیون تومان تعریف شده است و مقداری سهم از بخش خصوصی برای مشارکت در نظر گرفته شده است و همچنین وزارت خارجه شریک برگزاری این سمپوزیوم است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار