مشاور عالی وزارت جهاد کشاورزی مطرح کرد

تعامل بخش خصوصی و دولتی برای کاهش مصرف آب در تولید سیب‌زمینی

شریعتمدار گفت: باید با همکاری تشکل‌های بخش خصوصی و دولتی به گونه‌ای عمل کنیم که عملکرد سیب زمینی در آینده نه چندان دور به 50 تن در هر هکتار و میزان مصرف آب سالانه این محصول در هر هکتار از 12 هزار و 500 متر مکعب به 8000 متر مکعب کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران مشاور عالی وزارت جهاد کشاورزی حسین شریعتمدار در ششمین همایش بهبود کمی و کیفی بذر سیب‌زمینی گفت: سیب‌زمینی در بین 5 محصول نشاسته‌ای ما رتبه اول  را دارد و در حال حاضر هر هکتار سیب‌زمینی حدود 12 هزار متر مکعب آب مصرف می‌کند که با انتخاب بذرهای اصلاح شده می‌توان میزان مصرف آب در این بخش را به 6 تا 5 هزار متر مکعب رساند و میزان تولید را به ده کیلوگرم در هرهکتار افزایش داد.

وی افزود: ظرفیت سیب زمینی در مقابل سایر محصولات کشاورزی به ازای مصرف هر متر مکعب آب بالاست به گونه‌ای که به ازای مصرف هر متر مکعب آب سیب زمینی 5600 کیلوگرم کالری، ذرت 3800 کیلوگرم کالری، گندم 2800 کیلوگرم کالری و برنج 2000 کیلوگرم کالری تولید می‌کند.

شریعتمدار تصریح کرد: البته این میزان در ایران بسیار متفاوت است چرا که عملکرد کنونی سیب زمینی در کشور به گونه‌ای است که به ازای مصرف هر متر مکعب آب کمتر از 2000 کیلوگرم کالری تولید می‌شود اما می توانیم درمدت زمانی نه چند طولانی بهر روی آب را افزایش دهیم.
 
وی افزود: اگر مصرف آب در تولید سیب زمینی 25 درصد کاهش پیدا کند و میزان عملکرد تولید این محصول در واحد سطح بدون تغییر 30 تن در هکتار باقی بماند عملکرد این محصول به ازای مصرف هر متر مکعب آب به 2500 کیلوکالری می‌رسد و اگر در همین شرایط میزان عملکرد به 35 تن برسد به 2900 کیلوکالری معادل کالری مورد نیاز روزانه انسان افزایش می یابد.

وی اظهار داشت: باید با همکاری تشکل‌های بخش خصوصی و دولتی به گونه‌ای عمل کنیم که عملکرد سیب زمینی در آینده نه چندان دور به 50 تن در هر هکتار و میزان مصرف آب سالانه این محصول در هر هکتار از 12 هزار و 500 متر مکعب به 8000 متر مکعب کاهش یابد.

مشاور عالی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: تا سال 1384 در کشور کمبود سیب زمینی وجود نداشت و اگر هم محصول اضافه‌ای تولید می‌شد صادرات بسیار کمی وجود داشت.

وی در پایان یاد‌آور شد: نیازی به صادرات سیب‌زمینی در کشور نمی‌بینم همانطور که در سالهای خیلی دورتر این صادرات صورت نمی‌گرفت زیرا این محصول نیاز به آب خیلی بالا دارد و همچنین باید تازه مصرف شود مگر اینکه کشاورزان در تنگنای معیشتی قرار داشته باشند که ما ناچار به صادرات این محصول باشیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: مشاور ، وزارت ، تشکل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار