میرزاده مطرح کرد

۴۰ هزار دلار صرفه جویی ارزی برای کشور با پذیرش هر دانشجوی دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی

رییس دانشگاه آزاد با اعلام اینکه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در تهران در آینده‌ای نه چندان دور در ۷ پردیس تجمیع می‌شوند، گفت: این طرح با زیربنای ۴۰۰ هزار مترمربع در دست است و بودجه آن نیز از طریق فروش مایملک دانشگاه تأمین خواهد شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر میرزاده در مراسم جشن آغاز سال تحصیلی ۹۴-۹۳ با تبریک آغاز سال تحصیلی و گرامیداشت هفته دفاع مقدس، گفت: خوشحالم که امروز در بزرگ‌ترین دانشگاه کشور و خاورمیانه - واحد تهران مرکزی - حاضر هستم تا به پاسداشت اهمیت علم و دانش در توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور، آغاز سال تحصیلی جدید را جشن بگیریم. 

وی افزود: یاد امام عزیز، شهدای گرانقدر و هفته دفاع مقدس را گرامی می‌دارم و آرزوی سلامت و طول عمر برای رهبر معظم انقلاب و تمامی بزرگان و بنیانگذاران این دانشگاه به ویژه آیت الله هاشمی رفسنجانی دارم. 

دکتر میرزاده در ادامه گفت: ۵۰ درصد فارغ‌التحصیلان کشور که حدود ۵ میلیون نفر را شامل می‌شوند، از دانشگاه آزاد فارغ‌التحصیل شدند و این نشان‌دهنده ضریب تاثیرگذاری دانشگاه آزاد اسلامی بدون کمک دولت و پول نفت بوده است. 

 دانشگاه آزاد اسلامی؛ دستاورد بزرگ انقلاب

دکتر میرزاده با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی ظرف سه دهه گذشته با طرح آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و تلاش دکتر جاسبی، عرصه پهناوری برای توسعه علم و فناوری ایجاد کرده، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی از دستاوردهای انقلاب و سرمایه علمی – فرهنگی کشور است که در توسعه ایران اسلامی خدمات بی‌نظیری انجام داده است. 

وی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های علم و فناوری از سوی مقام معظم رهبری گفت: این سند دارای ۴۲ محور است که این محور‌ها زمینه‌ساز توسعه کشور هستند. بر اساس این سند، ایران تا سال ۱۴۰۴ باید تبدیل به قطب علمی جهان اسلام شود. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر توسعه کیفی این دانشگاه در سالهای آینده افزود: هم اکنون ۵۰ مرکز رشد در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در حال فعالیت هستند که با برنامه ریزی‌های انجام شده، تا ۳ سال آینده این تعداد به ۱۵۰ مرکز افزایش پیدا می‌کند. همچنین در استان تهران ۳ پارک علمی فناوری برای حل بخشی از مشکلات اشتغال فارغ التحصیلان در حال برنامه ریزی و احداث است. 

دکتر میرزاده با تأکید بر سیاست‌های علم و فناوری در اقتصاد دانش‌بنیان گفت: در سند سیاست‌های علم و فناوری، برنامه‌ریزی شده که تا سال ۱۴۰۴، نیمی از تولید ناخالص ملی، متعلق به اقتصاد دانش‌بنیان باشد. 

 توسعه تحصیلات تکمیلی؛ اولویت دانشگاه

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه توسعه تحصیلات تکمیلی از اولویت‌های دانشگاه آزاد اسلامی است، گفت: تحصیلات تکمیلی باعث مشارکت بیشتر ایران در عرصه علمی جهان می‌شود و ارتباط صنعت و خدمات با دانشگاه را بیشتر می‌کند. 

وی با اشاره به توافقات صورت گرفته با وزارت علوم گفت: ظرف ۴ ماه گذشته، با توافقات وزارت علوم، پرونده‌هایی که در شورای گسترش خاک می‌خوردند و تبدیل به یک مشکل مزمن برای دانشگاه آزاد اسلامی شده بودند، حل شد و زمینه‌ گسترش تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه به وجود آمد. 

دکتر میرزاده با بیان اینکه امسال در نیمسال تحصیلی جاری دانشگاه آزاد اسلامی نزدیک به ۱۲ هزار دانشجو در دوره دکتری و ۲۲۰ هزار دانشجو در دوره کار‌شناسی ارشد پذیرش شده‌اند، بیان کرد: امیدوارم جمعاً در دو ترم مهر و بهمن با احتساب دانشجویان موجود، در عرصه تحصیلات تکمیلی به بیش از ۵۰۰ هزاردانشجو برسیم. 

 پذیرش هر دانشجوی دکتری؛ ۴۰ هزار دلار صرفه جویی ارزی

وی با بیان اینکه امسال با پذیرش ۱۲هزار دانشجوی دکتری، به ازای هر دانشجو ۴۰هزار دلار صرفه‌جویی ارزی صورت گرفته، گفت: اگر هر دانشجو برای ادامه تحصیل به خارج از کشور برود، سالانه ۴۰ هزار دلار هزینه خواهد داشت که با پذیرش در دانشگاه آزاد اسلامی، این صرفه‌جویی ارزی در کشور صورت گرفته است. 

دکتر میرزاده متقاضیان رشته‌های دکتری در کشور را سالانه حدود ۳۰۰هزار نفر خواند و گفت: در کل ۲۴هزار نفر در تمامی دانشگاههای کشور پذیرش می‌شوند که این به معنی ماندن ۷۵درصد متقاضیان در پشت درهای دانشگاه هاست. طبق گزارش وزارت علوم، بخش زیادی از این دانشجویان به کشورهای منطقه مهاجرت خواهند کرد. 

وی افزود: توسعه تحصیلات تکمیلی وظیفه دانشگاه آزاد اسلامی است و مدیریت جدید وظیفه خود را ادامه خواهد داد که البته این کار مهم هزینه‌هایی مانند توسعه کارگاه و آزمایشگاه و استخدام اعضای هیأت علمی را به دانشگاه آزاد اسلامی تحمیل می‌کند. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر هزینه‌های گسترش تحصیلات تکمیلی، گفت: این هزینه‌ها از طریق فعالیت‌های اقتصادی دانش‌بنیان و شهریه تأمین می‌شود و هیچ کمکی از سوی دولت نمی‌شود. 

تشکر از خانواده‌های دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی

میرزاه با تشکر از خانواده‌های فرهیخته‌ای که از هزینه‌های زندگی خود کم کرده‌اند تا فرزندانشان در دانشگاه آزاد اسلامی درس بخوانند، گفت: این خانواده‌ها با پول خود بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان را ساخته‌اند. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه برنامه‌های مختلفی در دو حوزه اقتصاد دانش‌بنیان و شهریه دیده شده، گفت: مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان در حال تشکیل هستند اما ثمر دادن این مراکز چند سال به طول خواهد انجامید. به همین خاطر طی چند سال آینده فقط متکی به شهریه‌ها خواهیم بود. 

میرزاده با اشاره به اینکه جمعاً در سال گذشته و امسال مجوز افزایش ۴۵درصد شهریه‌ها را داشته‌ایم، گفت: سال گذشته ۲۰درصد و امسال ۲۵ درصد حق افزایش سهمیه داشتیم اما در سال گذشته فقط ۳درصد و امسال ۱۵درصد افزایش شهریه صورت گرفته است. 

وی با تأکید بر قانونی بودن افزایش شهریه‌ها گفت: افزایش شهریه‌ها با موافقت وزارت علوم و شورای انقلاب فرهنگی بوده و در هیأت امنا با حضور وزیر علوم و وزیر بهداشت تصویب شده و مشخص نیست افرادی که ادعا می‌کنند افزایش شهریه‌ها غیرقانونی است، اطلاعات خود را از کجا آورده‌اند؟ 

۷ پردیس با ۴۰۰ هزار متر مربع محیط آموزشی

دکتر میرزاده با اشاره به طرح تجمیع واحدهای تهران دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برنامه داریم تا طرح ۷ پردیس را با زیربنای ۴۰۰ هزار متر مربع اجرایی کنیم و بودجه آن را از فروش مایملک دانشگاه آزاد اسلامی تهیه خواهیم کرد چراکه نمی‌توان بودجه چنین طرح عظیمی را از شهریه تأمین کرد. 

دکتر میرزاده، با اشاره به طرح پذیرش دانشجوی دکتری پژوهش محور نیز گفت: این راهی است که دانشگاه‌های کشورهای پیشرفته سالهای پیش طی کرده‌اند و ما نیز باید در این مسیر گام برداریم تا در سایه آن، ارتباط دانشگاه با صنعت کشور بیشتر شود. 

وی ادامه داد: دانشجویان متقاضی دکتری پژوهش محور بدون کنکور و آزمون و تنها با شرط معدل پذیرفته می‌شوند. 

وی تسهیلات ۱۲درصدی یکی از بانک‌ها برای طرح‌های دانش بنیان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی را یکی از اقدامات دانشگاه در جهت اشتغال فارغ التحصیلان خواند و گفت: براساس موافقتنامه‌ای که با یکی از بانک‌ها امضا شده، تسهیلات ارزان قیمت با سود ۱۲درصد برای اجرای پروژ‌های دانش بنیان در نظر گرفته شده تا دانشجویان بتوانند طرح‌های اقتصادی خود را با کمک این تسهیلات، اجرایی کنند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار