باشگاه خبرنگاران گزارش می دهد

مسکن اجتماعی پشت درهای وزارت راه و شهرسازی جاخوش کرد

مسکن اجتماعی طرحی است که قرار بود در 25 شهریور ماه اجرایی شود اما این وعده نیز همانند سایر طرح های وزارت راه وشهرسازی چیزی جز حرف نبود و این طرح نه تنها رونمایی نشد بلکه هیچ خبری با توجه به پیگیری های ما از سوی این وزارت خانه منتشر نشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران مسکن اجتماعی طرحی است که قرار  بود در 25 شهریور ماه اجرایی شود اما این وعده نیز همانند سایر طرح های وزارت راه وشهرسازی چیزی جز حرف نبود و این طرح نه تنها رونمایی نشد بلکه هیچ خبری با توجه به پیگیری های ما از سوی این وزارت خانه منتشر نشد.

براساس این گزارش ؛ طرح مسکن اجتماعی در روز 25 شهریورماه ابعاد مشخص‌تری پیدا خواهد کرد، به طوری که نظام تامین مالی و شرایط چگونگی اجرای این طرح روشن تر خواهد شد این بخشی از سخنان حامد مظاهریان معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی بود که در روز 23 شهریور ماه اعلام کرد.

 همچنین در اوایل شهریور ماه جاری بود که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در پیامی از رونمایی طرح جامع مسکن در ۲۵ شهریور ماه جاری خبر داد و اعلام کرد: پس از انتشار تدریجی طرح جامع مسکن صاحب‌نظران و نخبگان حوزه مسکن، این طرح را از نظرات و نقدهای خود محروم نسازند.

اما  متاسفانه  یک  ماه از صحبت های وزیر راه وشهرسازی می گذرد و تا کنون هیچ صحبتی از وعده های که گفته شد شنیده نمی شود.

براساس این گزارش وزیر راه و شهرسازی درخصوص مسکن اجتماعی گفته است این طرح تلفیقی خواهد بود از مسکن استیجاری و اصلاح بافت های فرسوده که در برنامه چهارم تدوین شده بود ولی در دولتهای نهم و دهم معلق شد. 

گفته می شود طرح مسکن اجتماعی متوسط واحد مسکونی ۵۰ متر است و برای خانوارهایی که فرزند دارند، به ۷۰ متر می رسد همچنین واحدهای مسکونی دراین طرح قرار است به صورت اجاره در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

براساس این گزارش تفاوت عمده‌ای که میان مسکن مهر و مسکن اجتماعی است، میزان آورده است که در مسکن مهر به جز تسهیلات مابقی هزینه ها توسط متقاضیان ارائه می شود، اما در مسکن اجتماعی واحدها متناسب با وسع درآمد خانوار قیمت گذاری می شود و حداکثر با  ۳۰ تا ۴۰ درصد از سهم درآمد آنها امکان سکونت پیدا می‌کنند. 

بر اساس این گزارش، اجرایی شدن ایده « مسکن اجتماعی » بعد از اینکه دولت یازدهم اعلام کرد مسکن مهر موجب تورم شده و آن پروژه را ادامه نمی دهد مسکن اجتماعی در کنار سایر برنامه های وزارت راه و شهرسازی یکی از امید های اصلی شهروندان برای صاحب خانه شدن  است. 

گفتنی است این طرح دولت قرار است سالانه ۵۰هزار واحد مسکن مهر برای دهک‌های پایین جامعه که با شیوه‌های معمول امکان خانه‌دار شدن آنها سخت یا غیرممکن است، بسازد. 

براساس این گزارش طی  شناختی که ازعباس  آخوندی وزیر راه و شهرسازی وجود داشت وی به طور قطع از قطع از نظرات نخبگان حوزه مسکن استفاده می گرد ولی متاسفانه به دلایل مختلف هیچ نظری از سوی کارشناسان و صاحب نظران درخصوص این طرح در سایت وزارت راه وشهرسازی منعکس نشد. 

تناقض گویی دولتمردان درباره مسکن

 براساس این گزارش، تناقض گویی دولتمردان در باره مسکن در این دولت بسیار مشهود است به گونه ای که گاهی از مسکن حمایتی، گاهی از مسکن اجتماعی و گاهی از سکونتگاههای غیررسمی نام می برند، گاهی هم لیزینگ را مطرح می کنند و گاهی علاج را در طرح جامع مسکن می بینند.

 در همین راستا علیرضا خسروی عضو کمیسوین عمران مجلس در خصوص طرح های مسکن دولت یازدهم معتقد است: آخوندی اجرایی شدن طرح جامع مسکن را نیز در گرو رفع تحریم ها می بینند، ازسوی دیگر معاون راهبردی ریاست جمهوری می گوید: این طرح جامع مطالعاتی است و از طرفی دیگر وزیر راه و شهرسازی آنرا نقشه راه می داند.

طرح جامع مسکن در حالی قرار شده بود رونمایی شود که دارای سرفصل‌های مختلفی از جمله مشخص شدن میزان تسهیلات این طرح از سوی  بانک مرکزی بود که ظاهرا اقدامی از سوی این بانک صورت نگرفته است .

شاید بانک مرکزی در عدم ارائه تسهیلات بهانه ی  جدیدی را پیش روی وزارت راه وشهرسازی برای اعلام نکردن جزیئات طرح جامع مسکن گذاشته باشد.

انتهای پیام/
برچسب ها: مسکن ، احتماعی ، طرح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار