باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

سفر خارجی رئیس استاندارد در روزهای غیراستاندارد داخلی/ از پلمپ سرزمین عجایب تا سفر به سرزمین علایق

سازمان ملی استاندارد وظیفه نظارت، کنترل و بررسی کیفیت کالاهای تولیدی صادراتی و حتی نظارت بر خدمات را بر عهده دارد قلمرویی که آنقدر گسترده شده که هر روز در گوشه‌ای از آن عده‌ای تخطی کرده و از کمبود نظارت‌ها سوء‌استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، سازمان ملی استاندارد که زمانی زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت محسوب می‌شد و با نام مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران فعالیت می‌کرد آنقدر به این در و آن در زد تا مستقل فعالیت کند تا شاید بتواند نظارت دقیق‌تر و بدون ملاحظه‌ای به تولیدات صنعتی، کالاهای وارداتی و خدماتی داشته باشد اما به راستی بعد از استقلال چقدر توانست موفق عمل کند.

برای مثال در بحث نصب ترمز ABS، ایربگ و حتی رعایت استانداردهای 51 گانه خودرو و چندین بار با مصوبه دولت، توافق با خودروسازان و برخی ملاحظات دیگر مصوبات و ابلاغیه‌های خود را نادیده گرفت و یا تمدید کرد.

در بحث نظارت بر تولیدات صنایع غذایی در این چند سال اخیر بارها شاهد تخلف، کم‌فروشی،‌ تقلب و غیره بودیم همچنین تخلفاتی که شاه‌ بیت آن در همین ماه‌های اخیر با سر و صدای استفاده پالم در محصولات لبنی سروده شد.

بر اساس این گزارش، در بحث واردات کالا هم،‌ هنوز شاهد ورود کالاهای بی‌کیفیت چینی و جدیدا هند، پاکستان و ... هستیم وارداتی که در این سازمان سال‌ها در دولت قبل زیر نظر مهندسی کارکشته‌ای بود که امروز رئیس سازمان ملی استاندارد است.

سازمان ملی استاندارد ایران هر سال به لیست استانداردهای اجباری خود می‌افزاید که البته کار خوبی است و در صورت اجرای کامل آن قابل تحسین است اما به راستی با همان تعداد بازرس ناظر چطور می‌توان بار سنگین شده را برداشت؟!

گفتنی است، سازمان ملی استاندارد ایران از دیرباز فعالیت گسترده‌ای در حوزه بین‌الملل و حضور در کنفرانس‌ها،‌ همایش‌ها و جلسات سازمان بین‌المللی استاندارد داشته است، حضوری که بعضا به دست‌آوردهای مهمی از جمله تدوین استانداردهای بین‌المللی برخی از کالاها مانند زعفران به نام ایران منتهی شده است.

تدوین استانداردهای بین‌المللی توسط ایران که البته در خود ایران عرضه نمی‌شود

رصد بازار و سوال و جواب از فروشندگان بی خبر از این ماجرا، نشان ‌می‌دهد که هنوز طلای سرخ به صورت فله و بدون استاندارد در بازار به فروش می‌رسد.

تا جایی که به گفته یکی از فعالان و فروشندگان حجره‌دار در بازار این زعفران‌ها در خانه خودش بسته‌بندی و به فروش می‌رسد.

زعفرانی که به دلیل گران بودنش قطعا افراد سودجوی زیادی را دور خود جمع می‌کند که از این کمبود نظارت‌ها کیسه خود را پر کنند و با موی بلال و رنگ غذا، مشتریانشان را رنگ.

سازمان ملی استاندارد ایران که زمانی نشانش، نشان مرغوبیت کالا محسوب می‌شد، حالا یکی در میان جاعلان نشان استاندارد کشف و بعضا رسانه‌ای می شوند.

ظروف یکبار مصرف بدون نشان استاندارد

برای مثال ظروف یکبار مصرف که مردم در آن غذا می‌خورند و نوشیدنی می‌نوشند بعضا بدون نشان استاندارد با مقادیر زیادی به فروش می‌رسند.

کالایی که مستقیم با سلامت مردم در ارتباط است و مصرف آن به دلیل جشن‌ها، عزاداری‌ها و مراسم‌های مختلف مذهبی در کشورمان بسیار بالا و قابل ملاحظه است.

* در بحث خدمات هم شاهد نظارت‌های سازمان ملی استاندارد در حوزه‌های مختلف از جمله آسانسورها و شهربازی‌ها هستیم. نظارت‌هایی که عمدتا به تذکر و بعضا به پلمپ منجر می‌شود.

استاندارد خدمات که آن هم بسیار مهم و حیاتی است و باید نظارت دقیق‌تری را خرج جان مردم در این حوزه کرد.

* سرزمین عجایب و بسیاری از شهربازی‌هایی که سال‌ها میزبان بچه‌های خانواده‌هایمان بودند امروز پلمپ شده و خاک می‌خورند.

دلیل آن عدم رعایت استانداردهای لازم در ساخت،‌ نگهداری و استفاده از وسایل بازی‌ها است. نداشتن استانداردهای لازم که ذکر تعداد کشته‌شده‌های آن در این چند سال این گزارش را تلخ‌تر می‌کند.

* در چند سال گذشته و در جاده‌های کشور شاهد تصادف‌های وحشتناک "هوو" بودیم، کامیونی که قطعا با مجوز استاندارد وارد شد و در جاده‌های کشور هم بار می‌برد و هم بار زحمات ارزنده فرشته مرگ را کم می‌کرد.

* حالا اسکانیا هووی "هوو" شده است،‌ اتوبوسی که به گفته رئیس فعلی سازمان ملی استاندارد ایران، استاندارد است،‌ مطلبی که از سوی سفیر سوئد بر عکس آن در رسانه‌ها بازتاب پیدا کرد.

فرض تغییرات توسط راننده‌های این محصولات هم اگر درست باشد، باز هم نظارت بیشتر و دقیق‌تر سازمان ملی استاندارد را می‌طلبد. نظارتی که شاید وقت گذاشتن برای آن  دقت و دلسوزی بیشتر برای جان مردم و مسافران از سفرهای خارجی و حضور در مجامع بین‌المللی برای گفتن حرف‌های تکراری واجب‌تر و ماندگارتر باشد.

سلامت مردم،‌ ارتقای کیفیت تولیدات داخل و جلوگیری از صادرات کالاهایی که با کیفیت بیشتری در داخل تولید می‌شود فرامینی است که همواره مقام معظم رهبری بر آن تأکید دارند و از مقامات مسئول کشور مطالبه فرموده‌اند.

حالا از نظارت‌ها بر سرزمین عجایب‌ها عبور کرده‌ایم و به سفر سرزمین علایق و فوتبال رسیدیم. سفری ده روزه که امیدواریم دست‌آورد ارزشمندی برای کشورمان از برزیل به سوغات بیاورد.

سفری که در روزهایی انجام شد که به دلیل کمبود نظارت‌ها و یا به دلیل افزایش افراد سودجو بعضا سلامت مردم به خطر می‌افتد و حتما رصد و رسیدگی به شرایط داخل به حضور و سخنرانی در محافل خارجی اولویت دارد.

انتهای پیام/

گزارش از رضا حسینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شیما
۱۴:۴۵ ۱۹ شهريور ۱۳۹۳
سرزمین های عجایب که سرزمین مرگ کودکانمان شود(به دلیل غیر استاندارد بودن
) نتیجه اش نبود تفریح سالم و اعتیاد به سیگار و مواد مخدر خواهد بود.
Iran (Islamic Republic of)
amin
۱۴:۴۲ ۱۹ شهريور ۱۳۹۳
متاسفانه وضعیت سازمان استاندارد، روز به روز بی کیفیت تر می شود در یک کلام این روزها استاندارد، استاندارد نیست...
-
حسن
۱۳:۲۱ ۱۹ شهريور ۱۳۹۳
دمتون گرم
آخرین اخبار