ایزدی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

کیفیت ساخت و ساز در کشور دچار مشکل است/ پرداخت تنها 53 هزار تسهیلات برای نوسازی بافت‌های فرسوده

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه کیفیت ساخت و ساز در کل کشور دچار مشکل شده است، افزود: تا کنون تنها 53 هزار واحد مسکونی تسهیلات نوسازی دریافت کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی  باشگاه خبرنگاران، سعید ایزدی در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه  تنها راهکار دولت قبلی برای نوسازی بافت های فرسوده پرداخت تسهیلات بود، افزود: تسهیلات یکی از مهمترین مشوق های مردم و ساکنان بافت های فرسوده برای نوسازی مناطق خود است.

وی با بیان اینکه هر ساله قرار بود 200  هزار واحد مسکونی نوسازی و بازسازی شوند، افزود: از سال گذشته پرداخت تسهیلات بانکی از سوی بانک های عامل با عدم همکاری مواجه شده و تا کنون تنها 53 هزار واحد مسکونی تسهیلات دریافت کرده اند.

ایزدی در ادامه تصریح کرد: با اجرای تدابیر خاص مقرر شد علاوه بر تسهیلات بانکی، پرداخت وام ودیعه مسکن را نیز شروع کنیم که به صورت پایلوت این کار با اعطای وام 15 میلیون تومانی در اصفهان انجام شده است.

وی ادامه داد: دولت درصدد ارائه راه‌حل‌هایی برای افزایش تعداد وام و احیای بافت فرسوده است اما متأسفانه بانک‌های عامل در این خصوص همکاری نمی‌کنند.

ایزدی با اشاره به اینکه 35 هزار متقاضی دریافت تسهیلات بافت‌های فرسوده دارای پرونده هستند که پشت در بانک‌ها منتظر مانده‌اند، اظهار داشت:‌ از سهمیه مسکن مهر قرار بود 230 هزار واحد مسکونی در محدوده بافت‌های فرسوده وام خودمالکی دریافت کند که در اختیار مالکان بافت‌های فرسوده قرار می‌گرفت اما همین موضوع نیز از سوی بانک‌های عامل متوقف شده است.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از تأسیس یک صندوق بازتعدیل خبر داد و گفت: این صندوق به صورت پایلوت قرار است به ساکنان محله‌ای در شهر اصفهان 15 میلیون تومان وام پرداخت کند و با این کار ساکنان آن محله، محل سکونت خود را ترک و شهرداری اقدام به بازسازی آن محل کرده و سپس ساکنان آن محله مجددا به محل سکونت خود بازمی‌گردند.

ایزدی در پاسخ به سؤال خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص کیفیت بافت های فرسوده گفت: کیفیت ساخت و ساز در کل کشور دچار مشکل شده است و برای کیفیت بافت های فرسوده باید توجه ویژه کرد که  3 راه حل  برای ارتقای کیفیت در بافت های فرسوده در نظر گرفته ایم.

وی در ادامه اظهار داشت: کنترل مضاعف با مشارکت نظام مهندسی، ایجاد عرصه فرهنگی و برگزاری مسابقه ملی جستار کیفیت و ایجاد سیاست گذاری مناسب در وزارتخانه از جمله برنامه های ما برای افزایش کیفیت است.

 معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه توضیح داد:‌ در مورد پرداخت تسهیلات خرید مسکن وزیر راه و شهرسازی معتقد است که برای یک واحد مسکونی حداقل باید 50 درصد قیمت آن واحد مسکونی تسهیلات پرداخت شود تا رونق به بازار مسکن بازگردد.

 ایزدی تصریح کرد:‌ پس با توجه به اینکه هزینه نوسازی یک واحد مسکونی در بافت فرسوده بالاست حداقل باید سقف وام مسکن بافت فرسوده از 30 میلیون تومان کنونی به حداقل 50 میلیون تومان افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تصریح کرد: اگر حداقل این 50 میلیون تومان در اختیار ساکنان قرار نگیرد ساکنان بافت‌های فرسوده‌ علاقه‌ای به احیای بافت فرسوده از خود نشان نمی‌دهند.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران افزود: روز دوشنبه هفته جاری در مراسم رونمایی از طرح جامع مسکن پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات بافت‌های فرسوده نیز ارائه می‌شود.

ایزدی در ادامه تصریح کرد: انجام مطالعات و توانمندسازی سکونتگاه های غیر رسمی در 14 شهر به مساحت 4500 کیلومتر و همچنین مشارکت با شهرداری ها در تهیه طرح بهسازی و نوسازی در 8 شهر به مساحت 1990 هکتار و تصویب در ستادهای استان، توانمندسازی شد.

وی در ادامه گفت: تهیه بسته های تشویقی و حمایتی به ویژه تسهیلات بانکی و حمایت و همکاری در راه اندازی دفاتر خدمات نوسازی محلات در شهرهایی از جمله تبریز، بوشهر، کرمانشاه، ساری و شیراز از جمله برنامه های این سازمان به شمار می رود.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در ادامه توضیح داد:‌ تهیه طرح و برنامه حفاظت، مرمت و بهره برداری مجدد از ساختمان های تاریخی در شهرهای اصفهان، سنندج، ساری، بوشهر، کاشان، بیرجند، تهران، همدان و شیراز  و اجرای برنامه نوسازی محله همت آباد اصفهان در قالب مدل نتظیم مجدد اراضی با مشارکت ساکنان به عنوان الگوی مشارکت از دیگر برنامه این سازمان به شمار می رود.

انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۸:۴۶ ۰۸ شهريور ۱۳۹۳
باسلام
علت رکود مسکن افزایش سود تسهیلات می باشد آخه یه کارمند چگونه می تواند این اقساط روپرداخت کنه سود 14درصد شده 22درصد دولت هم کاری نمی تونه بکنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آخرین اخبار