آشنایی با قوانین بانکی؛

چک رمز دار چیست؟/تفاوت چک بین بانکی و چک بانکی

برای آشنایی با انواع چک ها و قوانین مربوط به آن مطالب زیر را مطالعه نمایید.

به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران، انواع چک ها به شرح زیر است:
 
چک های رمزدار به دو صورت است:
 
چک بین بانکی

چک بین بانکی چکی است که طبق درخواست مشتری توسط بانک به عهده یکی از سایر بانکها با استفاده از رمز صادر می شود. وجه چک های بین بانکی نقداً قابل پرداخت نبوده و بایستی به حساب متقاضی در بانک منظور گردد.

چک بانکی عهده سایر بانک ها در صورتی توسط بانک صادر می گرددکه ذینفع در بانک پرداخت کننده وجه دارای شماره حساب باشد.به گزارش عصر بانک ، چک مزبور در وجه بانک مورد نظر و جهت واریز به حساب درخواست شده توسط متقاضی صادر می گردد.
 
ابطال چک های بین بانکی

برای ابطال چک های بین بانکی،بانک مقصد (بانکی که چک در وجه آن صادر شده ) می بایستی پشت چک صادر شده را مهر نموده و ذکر نماید که هیچ عملیاتی انجام نشده است تا اقدامات لازم جهت به برگشت وجه چک به حساب متقاضی صورت پذیرد.
 
چک بانکی
 
چکی بانکی چکی است که طبق درخواست مشتری توسط بانک در وجه اشخاص حقیقی یا شرکت های حقوقی با استفاده از رمز مخصوص صادر می گرددو در کلیه شعب بانک  قابل نقد کردن می باشد.

لازم به ذکر است که چک بانکی با امضاء صاحب چک برای چک های در وجه اشخاص حقیقی و مهر برای چک های در وجه شرکت های حقوقی در پشت آن قابل انتقال به غیر می باشد. 

انتهای پیام/

برچسب ها: چک ، رمز ، بانک ، درخواست ، مشتری ، نقد ، حساب ، متقاضی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۳۱ تير ۱۳۹۴
این موضوع رو هم اضافه کنید که : در هنگام صدور چک بانکی و چک بین بانکی وجه مورد نظر از حساب شخص صادر کننده برداشت شده و در نتیجه چک های بین بانکی و بانکی نمیتواند بدون محل باشد . لذا در معاملات از این نوع چک استفاده میشود که گیرنده چک از وجود وجه در حساب بانکی مطمئن است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۱۰ مهر ۱۳۹۵
پس چکهایی که بی محل هستند و برگشتند می خورند چه هستند؟
Iran (Islamic Republic of)
ولی اله عظیمی
۲۰:۳۸ ۰۲ شهريور ۱۳۹۳
درخصوص ابطال چک بانکی باید گفت موضوع بیان شده در حالت عرف میباشد و روش قانونی به شرح ذیل میباشد .
درخواست کننده چک رمزدار در بانک صادر کننده فرم استرداد و ابطال چک را تکمیل و تقاضای ابطال میکند .بانک صادر کننده طی فرم شماره 2عدم واریز چک را از بانک مقصد استعلام نموده ، سپس اقدام به ابطال چک و عودت وجه به متقاضی مینماید
آخرین اخبار