رشد 66 درصدی معاملات بورس انرژی در دو هفته گذشته؛

گرمای تابستان، حرارت معاملات بورس انرژی را بالا برد

مجموع ­معاملات دو هفته گذشته بورس انرژی با رشد 66 درصدی نسبت به دو هفته قبل از آن، به بیش از 616 میلیارد ریال رسید.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از بورس انرژی در نیمه دوم مرداد ماه، معاملات انواع قراردادهای سلف موازی استاندارد برق در تابلو مشتقه و انواع فراورده های نفتی و سایر حاملهای انرژی در تابلو فیزیکی با رشد چشمگیری انجام شد.

در این دو هفته، رونق معاملات برق که در اثر افزایش حجم نقدینگی شرکتهای خریدار (توزیع برق منطقه ای) اتفاق افتاده بود، همچنان با شیب صعودی همراه بود. بطوریکه 9640 قرارداد سلف موازی استاندارد برق به ارزش 126 میلیارد و 600 میلیون ریال معامله شد. حجم معاملات برق در این دو هفته رشد 38 درصدی را نسبت به نیمه اول مرداد، تجربه کرد و ارزش معاملات برق هم به میزان بیشتر بود.

همچنین در بازار فیزیکی بورس انرژی هم انواع حلال شرکت های پالایشگاهی، میعانات گازی، آیزوریسایکل، آیزوفید و همینطور متانول عرضه شد و به فروش رسید.

شاید مهمترین خبر هفته توقف موقتی عرضه نفت خام بود که رشد معاملات برق، عرضه های جدید در تابلو فراورده های نفتی و سایر حامل های انرژی آنرا جبران کرد. همچنین شروع عرضه میعانات گازی پارس جنوبی در بورس انرژی از دیگر اخبار مهم 15 روز گذشته بود.

 ارزش بازار محصولات نفتی و پتروشیمی بورس انرژی در این دوره 476 میلیارد ریال شد. در این دو هفته بیش از 25 هزار و 180 تن انواع فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی در بورس انرژی عرضه و معامله شد. حجم معاملات در تابلو فراورده های نفتی و پتروشیمی بورس انرژی نسبت به دو هفته قبل 100 درصد و ارزش معاملات 75 درصد بیشتر شد.

در بخش سایر حامل های انرژی هم 1000 تن از دو محصول قطران و بنزول به ارزش  حدود 14 میلیارد ریال داد و ستد شد. که به لحاظ حجم و ارزش رشد 100 درصد ی نسبت به دو هفته قبل داشته است.

بر اساس گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس انرژی در دو هفته منتهی به 25 مرداد  ارزش معاملات در  سه بخش برق، فراورده های نفتی و پتروشیمی و سایر حامل های انرژی ، مجموعا به 616 میلیارد ریال رسید.


انتهای پیام/
 
برچسب ها: بورس ، انرژی ، نقدینگی ، حلال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار