گزارش/

آیا "بی‌بی‌سی" به تهران باز خواهد گشت؟

کارنامه شبکه بی‌بی‌سی در قبال منافع ملی ایرانیان مملو از خیانت و خباثت است، خیانت و خباثتی که از خط مشی دولت منفور انگلیس نشات می‌گیرد، بنابراین ضرورت دارد که مسئولان ذی‌ربط چه در دولت و چه در سایر قوا در خصوص مسئله بازگشایی دفتر بی‌بی‌سی در تهران، تدبیر و حساسیت بیشتری به خرج دهند.

به گزارش‌ خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، در چند وقت اخیر زمزمه‌هایی مبنی بر بازگشایی دفتر بی‌بی‌سی در تهران در محافل سیاسی و رسانه‌ای مطرح شده است.

رواج شایعه بازگشایی دفتر بی‌بی‌سی در تهران موجب شد تا مسئولان ذی‌صلاح واکنش نشان دهند؛ بهارستان‌نشینان نیز نخستین مسئولانی بودند که به این مسئله واکنش نشان دادند.

 "نصرالله پژمانفر" عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به شیطنت‌های بی بی سی در ایام فتنه 88 تاکید کرد که در صورت راه‌اندازی مجدد دفتر این شبکه در تهران، وزیر ارشاد برای پاسخگویی باید در صحن مجلس حاضر شود.

"چنین چیزی امکانپذیر نخواهد بود" این اظهارنظر موجز را اسماعیل کوثری رییس کمیته دفاعی مجلس در واکنش به بازگشایی دفتر بی‌بی‌سی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران ایراد کرد.

اما فارغ از نظر مثبت یا منفی وزارت ارشاد دولت یازدهم در قبال بازگشایی دفتر بی‌بی‌سی در تهران، نگاهی گذرا به کارنامه این شبکه در طول مدت فعالیت رسانه‌ای در ایران، نشان می‌دهد که گردانندگان بی‌بی‌سی در جهت اغراض سیاسی دولت متبوع خود(انگلیس) به کرات به نقض قوانین موضوعه و اساسی کشور مبادرت ورزیده‌اند.

افزایش حجم تخلفات شبکه بی‌بی‌سی و خطاهای مکرر و تعمدی این شبکه در پوشش اخبار مربوط به ایران سبب شد تا در دی ماه 1387 "محمد حسین صفارهرندی" وزیر وقت ارشاد اسلامی در مصاحبه با رسانه‌ها از تعطیلی دفتر بی‌بی‌سی در تهران خبر دهد.

خبر تعطیلی دفتر تهران بی‌بی‌سی اگرچه با استقبال اصحاب رسانه و سیاسیون داخلی مواجه شد اما همانگونه که پیش‌بینی می‌شد  خشم و غضب توام با دستپاچگی اپوزیسیون خارج‌نشین و نهادها و مراجع به اصطلاح مدافع آزادی اطلاعات را بدنبال داشت؛ یکی از آن مراجع سازمانی تحت عنوان خبرنگاران بدون مرز(RWB) بود که هرازچندگاهی برای خوشایند سردمداران نظام سلطه، آماری را مبنی بر نقض آزادی بیان و در تنگنا قرارداشتن روزنامه نگاران در کشورهای مستقل منتشر می‌کند.

نکته قابل تامل در مورد تعطیلی دفتر بی‌بی‌سی در تهران این بود که چند روز پس از این اتفاق، تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی با بودجه مستقیم و 15 میلیون دلاری وزارت خارجه انگلیس آغاز به کار کرد تا به نوعی جای خالی شانتاژ رسانه‌ای شبکه انگلیسی بی‌بی‌سی در داخل ایران را با شبکه‌ای فارسی زبان از خاک انگلیس پر کند.

مهم‌ترین هدف تعریف شده برای تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی، نقش آفرینی و تاثیرگذاری بر روند انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران بود که مقرر شده بود در تاریخ 22 خرداد 1388 برگزار شود؛ بر این اساس گردانندگان تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی  حدود 5 ماه فرصت داشتند تا دیکته وزارت خارجه انگلیس را در مورد انتخابات ایران به رشته تحریر درآورند.

تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی در اولین گام بنا بر روال معمول شبکه‌های معاند سعی کرد تا با تولید و پخش برنامه‌هایی جهت‌دار، میزان مشارکت مردمی در انتخابات ریاست جمهوری دهم را تقلیل دهد اما زمانی‌که مردم ایران با مشارکت 85 درصدی در انتخابات، حماسه‌ای باشکوه و کم‌نظیر را خلق کردند، استراتژی بی‌بی‌سی فارسی وارد فاز جدیدی شد.

 در شرایطی که کشور پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم  بواسطه زیاده‌خواهی‌های جریانی خاص و عدم تمکین به قانون کاندیداهای شکست خورده در شرایطی ملتهب به‌ سر می‌برد، تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی نیز همگام با سایر رسانه‌های‌معاند و بیگانه با شایعه‌پراکنی و شبهه‌افکنی به القاء دروغ تقلب پرداخت و به نوعی سازمان‌دهی رسانه‌ای آشوب‌ها و هنجارشکنی‌های اقلیتی اجیر شده را برعهده گرفت.

البته لازم به ذکر است که اگرچه خصومت شبکه بی‌بی‌سی با منافع ملی ایرانیان پس از انقلاب اسلامی تشدید شده است اما این قضیه تنها منحصر به 35 سال اخیر نیز نیست، بگونه‌ای که با تورق صفحات تاریخ معاصر و رسیدن به فصل کودتای 28 مرداد 1332، نقش شبکه وابسته به روباه پیر استعمار(بی‌بی‌سی) در سرنگون کردن دولت قانونی و مشروع ایران به روشنی عیان می‌شود.

"حالا دقیقا نیمه شب است" اسم رمزعملیات "تی پی آژاکس" بود که در شامگاه 24 مرداد 1332 از رادیو بی‌بی‌سی فارسی مخابره شد، عملیاتی که سرویس‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس برای کودتای علیه نخست وزیر قانونی ایران ترتیب داده بودند تا به نوعی انتقام ملی شدن صنعت نفت را از دولت وقت ایران بگیرند.

 کارنامه شبکه بی‌بی‌سی  در قبال منافع ملی ایرانیان مملو از خیانت و خباثت است، خیانت و خباثتی که از خط مشی دولت منفور انگلیس نشات می‌گیرد، بنابراین ضرورت دارد که مسئولان ذی‌ربط چه در دولت و چه در سایر قوا در خصوص مسئله بازگشایی دفتر بی‌بی‌سی تدبیر و حساسیت بیشتری به خرج دهند. 

بنابراین باید منتظر ماند و دید که آیا اجازه فعالیت به بنگاه سخن پراکنی دولتی انگلیس در تهران داده خواهد شد یا اینکه این ابزار اطلاعاتی روباه پیر باید آرزوی بازگشت به ایران را با خود به گور خواهد برد؟

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۱۸ مرداد ۱۳۹۳
این ابزار اطلاعاتی روباه پیر باید آرزوی بازگشت به ایران را با خود به گور خواهد برد؟
آخرین اخبار