گزارش/

شکل‌گیری رونق فرودگاهی در مسیرهای جدید هوایی

در صورتی‌که بتوانیم فعالیت‌های صنعت هوایی را از انحصار دولت خارج و به دست بخش خصوصی بسپاریم، می‌توانیم شاهد رشد و رونق این صنعت باشیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، فرودگاه‌ها از با ارزش‌ترین زیرساخت‌های جوامع پیشرفته محسوب می‌شوند و به‌دلیل برخورداری از پتانسیل‌های مختلف در رشد اقتصادی کشور‌ها و کمک به ایجاد توسعه پایدار نقش مهمی را ایفا می‌کنند. ارزش و اهمیت فرودگاه‌ها در دنیای امروز به‌حدی است که برخی کارشناسان فرودگاه‌ها را لوکوموتیو اقتصادی هر کشور توصیف و وجود فرودگاه‌های پر رونق و کارآمد را عامل رشد اقتصادی و توسعه‌ پایدار می‌دانند.
 
با توجه به اینکه فرودگاه یکی از زیرساخت‌های مهم اقتصادی و مواصلاتی رونق و گسترش صنعت گردشگری است لذا پرداختن به موضوع رونق بخشی به فرودگاه با برقراری پرواز و ایجاد مسیرهای پروازی به اقصی نقاط دنیا از جمله موضوعاتی است که کارشناسان بسیاری را در این صنعت بر آن داشته تا درباره نقاط ضعف و قوت ایجاد مسیرهای پروازی بحث و بررسی کنند.
 
پیمان شرفایی مدیر فرودگاه کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه ایجاد یک پرواز تنها ورود مسافر نیست، گفت: برقراری یک پرواز در فرودگاه جنبه‌های دیگری را در بر می‌گیرد که می‌تواند رونق اقتصادی را برای آن فرودگاه به‌همراه داشته باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه برقراری پرواز می‌تواند سرمایه‌گذاران بیشتری را به آن منطقه دعوت کند، افزود: جابجایی سرمایه‌گذاران، دانشجویان، اساتید و  واردات و صادرات از جمله مواردی هستند که در یک پرواز اتفاق می‌افتد، بنابراین کارشناسان و مدیران فرودگاهی قبل از ایجاد یک پرواز خارجی به جنبه‌های مختلف آن پرداخته و به رونق اقتصادی آن توجه می‌کنند.

شرفایی با اعلام اینکه فرودگاه تاثیر بسزایی در توسعه اقتصادی هر استان و یا هر کشوری دارد، اظهار داشت: فرودگاه یکی از عوامل به حرکت در آوردن چرخه اقتصادی هر منطقه است. بنابراین ایجاد یک مسیر پروازی جدید به خصوص به کشورهای دیگر موجب ورود و خروج گردشگران و همچنین سرمایه‌گذاران به منطقه می‌شود.

مدیر فرودگاه کرمانشاه تاکید کرد: برای افزایش درآمدهای هوانوردی و غیرهوانوردی نیازمند ایجاد بستر برای جذب سرمایه‌گذاران به فرودگاه‌ها هستیم.

در قرن حاضر حمل‌ونقل هوایی در روابط کشورهای مختلف جهان، تبادل فرهنگ، نمایش قدرت‌های اقتصادی و نظامی و تسریع امور حیاتی یک کشور نقش حساسی برعهده دارد و در این بین فرودگاه‌ها بخش حیاتی و مهمی از سیستم حمل‌ونقل هوایی را تشکیل می‌دهند و در واقع زیربنایی‌ترین بخش در صنعت حمل‌ونقل هوایی محسوب می‌شوند.
 
مهرداد بائوج لاهوتی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقتصادی بودن فرودگاه یکی از عوامل برای رونق اقتصادی و توسعه صنعت هوانوردی و فرودگاهی در آن منطقه است، گفت: محدودیت در تعداد پروازها برای یک فرودگاه همیشه یک ضعف است بنابراین ایجاد مسیرهای هوایی جدید و برقراری پروازهای متعدد به مقاصد مختلف به خصوص مسیرهای خارجی، راه را برای توسعه چرخه اقتصادی باز خواهد کرد.

وی اظهار داشت: تا زمانی‌که با موانع و محدودیت‌های پروازی مواجه باشیم نباید به رونق اقتصادی فرودگاه فکر کنیم.

لاهوتی با اشاره به اینکه نگاه ما باید به بخش خصوصی باشد، گفت: در صورتیکه بتوانیم فعالیت‌های صنعت هوایی را از انحصار دولت خارج و به‌دست بخش خصوصی بسپاریم، می‌توانیم شاهد رشد و رونق این صنعت باشیم.

نماینده مردم گیلان و لنگرود با اعلام اینکه ورود بخش خصوصی به فعالیت‌های فرودگاهی کارها را نسبت به گذشته آسان‌تر و روند فعالیت‌ها را بهبود می‌بخشد، تصریح کرد: ورود فرودگاه‌ها به مبحث ترانزیت و توجه ویژه به این بخش می‌تواند فرودگاه را به سمت و سوی دگرگونی‌های اقتصادی هدایت کند.

بدون شک امروزه همان‌گونه که راه‌ها و بزرگراه‌ها در حمل‌ونقل جاده‌یی و راه‌آهن در حمل‌ونقل ریلی دارای اهمیت است؛ فرودگاه نیز زیربنایی‌ترین بخش در صنعت حمل‌ونقل هوایی است.صنعت حمل و نقل هوایی امروزه به عنوان یکی از مهمترین محورهای توسعه و رشد کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه دنیا مطرح و از جایگاه ویژه‌یی در برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تکنولوژیکی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه برخوردار است.

بنابراین تاثیر و تبعات توسعه عمرانی و ایجاد مسیرهای جدید پروازی فرودگاه در جذب سرمایه‌گذاری در فرودگاه و منطقه و در نهایت درآمدزایی و جذب بخش خصوصی بسیار موثر است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار