پایگاه خبری-تحلیلی "نیو ایسترن اوت لوک" تحلیل کرد:

چرا داعش عراق و سوریه را هدف قرار داده است؟ / غرب در خاورمیانه چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

غرب با استفاده ابزاری از القاعده و وابستگان آن در جنگ‌های پروكسی در نقاط حساس منطقه خاورمیانه استعمار و هژمونی خود را دنبال کرده است . اما پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چرا داعش تنها عراق و سوریه را مورد هدف قرار داده است؟

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری-تحلیلی نیو ایسترن اوت لوک، در 15 ژوئن سال 2014 ، نخست وزیر پیشین انگلستان ، تونی بلر ، از پذیرش این اتهام که حمله به عراق در سال 2003 عامل واقعی در ایجاد زمینه‌های لازم برای وارد كردن این کشور جنگزده به بحران کنونی بوده است ، وقیحانه طفره رفت .

"تونی بلر" معتقد است كه حتی در صورت عدم حمله به عراق ، بحران منطقه بویژه در سوریه و عراق باز هم اجتناب ناپذیر می‌بود . در مقابل این اتهام ، بلر چنین معتقد است که ، "انفعال" غرب در موضوع سوریه و تصمیم غرب به عدم مداخله نظامی ، امكان گستاخی و خشونت بیشتر شبه نظامیان را فراهم كرد ، از این رو نیاز به مداخله نظامی در سوریه و گسترش آن ، در صورت لزوم ، به سایر نقاط خاور میانه برای رها شدن از شر مخفیگاه‌های ستیزه جویان لازم است !! همان تروریست‌هایی که خود غرب پرورش داده است !!.

با وجود این واژه "رسمی و ژست به اصطلاح حقوق بشری "، این یک واقعیت بدیهی ست که علت هرج و مرج اجتماعی و سیاسی در خاورمیانه ، به طور خاص در درون عراق ، ریشه در استراتژی "تفرقه بینداز و حکومت كن" غرب دارد .

 تقسیم خاورمیانه در خطوط قومی و فرقه‌ای و همچنین افزایش تنش‌های سیاسی از سال 2003 قطعا در بحران‌های فعلی این كشورها نقش مستقیم داشته است . بر اساس گزارش سازمان ملل متحد ، عراق خونین ترین ماه سال جاری را در ماه مه تجربه كرده است ، با حدود 800 نفر كشته در جریان خشونت‌های فرقه ای !! . خشونت‌های کاملا برنامه‌ریزی شده شبه نظامیان داعش در عراق نیز بر آتش تفرقه و ناامنی عراق افزوده است .

غرب چنین مدعی ست که جریان فعلی خشونت‌های عراق هیچ ربطی به جنگ عراق نداشته است . طرح مورد اجرا (فعلی) در عراق ، نتیجه مستقیم با ماجراجویی‌های نظامی بلر و بوش در سال 2003 داشته است و قطعا مفهوم "موفقیت" را - در برقراری دموكراسی در عراق - نداشته است بلكه به ویران كردن و تعمیق فلاكت كشور جهان سومی عراق كمك كرده است تا از این طریق دولتی تضعیف شده برای عربستان و رژیم صهیونیستی به ارمغان آورده باشد !! . افراط‌گرایی که دهه گذشته در سراسر جهان عرب و مسلمانان گسترش یافته است ، نتیجه مستقیم افراط‌گرایی ست که از خیابان داونینگ و کاخ سفید سرچشمه گرفته است .

واقعیت امر این است كه غرب با استفاده ابزاری از القاعده و وابستگان آن در جنگ‌های پروكسی در نقاط حساس منطقه خاورمیانه استعمار و هژمونی خود را دنبال کرده است .

 در همین راستا ، شکل گیری گروه وابسته به القاعده با نام دولت اسلامی عراق و سوریه ، بخشی از دستور کار بزرگ غرب و استراتژی بزرگ برای خاور میانه است . در پاسخ به ضرورت‌های استراتژیک و سیاسی برای خروج نیروهای مسلح خود از عراق ، ایالات متحده و متحدان آن با توسل به چنین شبه نظامیانی آنهم به منظور ایجاد شرایط دائمی درگیری در منطقه و در نتیجه ، وابستگی منطقه به غرب برای کمک و تجارت ، برنامه‌ریزی‌های کلانی کرده‌اند . 

جنگ در سوریه و در حال حاضر بحران عراق هر دو به هم پیوسته و وابسته اند . طرح غرب ، استفاده از سوریه به عنوان یک دروازه برای کنترل ایران ، و در نتیجه ، بازسازی چشم‌اندازهای سیاسی در خاور میانه بوده است . با این حال ، شکست در دستیابی به این هدف ، باعث تغییر در استراتژی غرب شده است ، که منجر به افزایش چند برابری در گروه‌های وابسته با القاعده شده است . این اتفاق یک تصادف نبود ، که ظهور مجدد و گسترش داعش و پیشرفت سریع ارتش سوریه علیه نیروهای شورشی مورد حمایت غرب ، در یك زمان واحد اتفاق افتاده است . بر اساس برخی گزارش‌ها ، تعدادی از شورشیان از سوریه چندی پیش به داعش پیوسته‌اند و از سلاح هایی كه قبلا علیه ارتش سوریه استفاده میكردند ، اینبار در عراق به كار می‌برند ، و این که عربستان سعودی و قطر در ارائه سلاح‌ها به داعش با اهتمام تمام تلاش می‌كنند . رهبر فعلی داعش ، ابوبکر البغدادی ، از مدت ها قبل در سوریه مبارزه می‌كرد ، و قبل از رسیدن او به عراق ، با جبهة النصرة در تعاملی ، به سرزمین‌های تحت كنترل داعش افزود . جای تعجب نیست ، هدف اساسی داعش ایجاد خلافت اسلامی در عراق و سوریه بوده است .

اما پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چرا داعش تنها عراق و سوریه را مورد هدف قرار داده است؟ با در نظر گرفتن این واقعیت که غرب و متحدان منطقه‌ای آن از جمله عربستان سعودی و قطر در حال ارائه سلاح به داعش هستند ، برای پاسخ به این سوال کافی است منافع احتمالی عربستان و قطر را در صورت شکست دولت های شیعه منطقه لحاظ کنیم !

 تعدادی از روزنامه‌ها غرب این حقیقت را در تیترهای خبری خود ذکر كرده اند . برای کشورهای "سنی" (متحدان ایالات متحده) در خاورمیانه ، مسئله ایجاد هژمونی "سنی" با حذف كشورهای "شیعه" مطرح می باشد و این واقعیت که سوریه و عراق شیعه کشورهایی مورد تضاد با هژمونی قطر و عربستان هستند ، نقش این دو کشور را در منطقه خاورمیانه ملموس تر می کند . برای غرب ، مسئله اصلی تنها تفرقه و تقسیم "شیعه و سنی" نیست ، برای آنها موضوع اصلی تجزیه این بخش از خاورمیانه به کشورهای کوچکتر و ترسیم مجدد مرزهای سرزمینی بر اساس خطوط فرقه ای و قومی است (استقلال كردستان) . کردها نه تنها به راه اندازی کمپین های خود و کمک گرفتن از داعش مبادرت دارند ، بلکه کرکوک را در روز پنج شنبه با مقاومت کمی و در زمان كوتاهی از آنها بازپس گرفتند ! 

تصمیم برای رسیدن به این هدف از طریق شبه نظامیان توسط واشنگتن گرفته شده است ، با انتقال حمایت پنهان خود در حمایت از سازمان های تروریستی که می‌تواند در سوریه و عراق فعالیت کنند ، تروریست هایی كه پایگاه های لجستیکی در هر دو کشور نیز در اختیار دارند . برنامه های شبه نظامیان کرد و داعش کاملا "منطبق با برنامه های ایالات متحده در عراق و سوریه جهت تقسیم این كشور سه منطقه جداگانه است : خلافت سنی اسلامی ، جمهوری شیعه عرب و جمهوری کردستان !
منافع اولیه غرب در ایجاد این سه بخش ، حفظ هژمونی خود بر روی مخازن منطقه ای (نفت) است . با این حال ، این امر می‌تواند گمراه کننده باشد كه صرفا به موضوع حمایت غرب از این شبه نظامیان بپردازیم . واقعیت امر این است که غرب در حال ایفای نقش در هر دو طرف ماجرا است ، دولت عراق و شبه نظامیان ! ( استراتژی تشدید وضعیت منطقه آمریكا) . بخش تاریک سیاست های غرب با فروش جت های جنگنده F-16 به دولت عراق ، و حمایت مخفیانه از داعش توسط سازمان های اطلاعاتی غرب ، به ویژه در تعیین اهداف قوی ، نهادینه شده است . به گزارش مستند روزنامه دیلی تلگراف لندن ، غرب در حال تدارك اسلحه و مهمات به داعش از طریق عربستان سعودی و قطر است . سازمان‌های اطلاعاتی غربی تنها در استخدام نیروها مبادرت ندارد ، بلكه آموزش و تامین مالی جوخه های مرگ داعش فعال در عراق و سوریه را نیز در دستور کار خود دارند .

 حمایت از هر دو طرف جنگ و بازی با آنها در برابر یکدیگر ، یک راه مناسب برای غرب برای طرح ریزی و مدیریت كردن این جنگ از نقطه نظر "تعمیق تفرقه شیعه و سنی " بوده است .

در واقع " شورش " به عنوان فعالیت‌های تروریستی ، توسط غرب و  برای ایجاد چنین فضایی برای مشروعیت بخشیدن به دخالت پس از آن عملیات تروریستی است ، از این رو ، تجهیز تروریست ها در لیبی ، مالی ، یمن ، پاکستان ، سومالی و مداخلات مکرر غرب در قالب حملات هواپیماهای بدون سرنشین و یا گاهی اوقات در قالب مداخله نظامی نشان از این استراتژی دارد . به عبارت ساده تر ، بهانه برای مداخله با زمینه های "بشر دوستانه" (به عنوان مثال در مالی ، نیجریه و جمهوری آفریقای مرکزی) با وجود نیروهای به اصطلاح تروریستی قابل پیش بینی بوده است .

یکی دیگر از جنبه‌های دخالت پنهانی غرب زمانی آشکار می‌شود که ما تصاحب اخیر داعش در شهر موصل را بازنگری می‌كنیم ، و عدم اقدام پس از آن از سوی ارتش عراق ! ، ارتشی كه نه تنها توسط غرب به شدت مسلح و آموزش دیده است ، بلكه تعدادی از مشاوران نظامی آمریکایی را نیر برای هدایت عملیات در استخدام دارد .! با این حال ، به جای مقابله با شبه نظامیان ، ارتش عراق یک گلوله شلیك نكرد و اجازه حضور راحت "شورشیان" در سراسر شهر را داد .! ارتش عراق تعداد شورشیان را حدود 1000 تا 30000 مرد مسلح برآورد كرده است .

به همین دلیل است که طرح آمریکا برای راه اندازی "عملیات هدفمند" در حال حاضر علیه شبه نظامیان ، فقط یکی دیگر از راه های ذكر شده برای حضور مجدد در منطقه به منظور دستیابی به این اهداف است (اهدافی) ، که از طریق سوریه قابل دستیابی نبوده است . برای " مقابله با شورشیان"، ایالات متحده پیشتر نیروهای نظامی خود را در بغداد مستقر كرده است . ناو هواپیمابر جورج بوش پدر و پنج کشتی جنگی دیگر اکنون در خلیج فارس مستقر هستند ، و بیش از 500 نیروی دریایی و ده ها هلیکوپتر آماده به خدمت هستند . این اقدام نشان می‌دهد که آمریكا در تلاش برای تکرار داستان خونین سال 2003 - استعمار نفتی عراق - است . در حال حاضر ، چشم انداز اتحاد ایران و آمریکا علیه ستیزه جویان به عنوان بخشی از تلاش ماهرانه آمریکا برای كشاندن عمدی ایران به تعامل در جنگ‌های منطقه ای استنباط می‌شود ، و در نتیجه، تنش زایی نظامی و سیاسی كل خاورمیانه - استراتژی استعمار کلاسیک تفرقه بینداز و حکومت كن - مطرح و قابل ملموس می‌گردد .
 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار