خسروجردی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

"سوآپ فرآورده نفتی" صرفه اقتصادی برای کشور ندارد/ سوآپ ال.پی.جی به مقدار ناچیز در حال انجام است

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه بخش خصوصی هم اکنون برای سوآپ هر تن فرآورده نفتی بیشتر از 40 دلار هزینه پرداخت می‌کند گفت: سوآپ فرآورده نفتی برای کشور صرفه اقتصادی ندارد.

حسن خسروجردی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه شیوه تعیین شده برای سوآپ فرآورده نفتی توسط وزارت نفت غیر اقتصادی است اظهار داشت: به همین منظور سوآپ فرآورده نفتی در کشور متوقف است چرا که این موضوع در طی یکسال گذشته متوقف شده بود.
 
وی با اشاره به این که باید سوآپ هر تن فرآورده بین 10 تا 20 دلار سود داشته باشد تصریح کرد: بخش خصوصی هم اکنون برای سوآپ هر تن فرآورده نفتی حدود 40 دلار بیشتر هزینه پرداخت می‌کند.
 
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، گاز و پتروشیمی تاکید کرد: به مدیران و مسئولان وزارت نفت پیشنهاد داده‌ایم که مبنای سوآپ فرآورده نفتی از تناژ به ارزشی تغییر پیدا کند؛ یعنی اگر سوآپ کننده 10 میلیون دلار فرآورده تحویل گرفت، معادل 10 میلیون دلار فرآورده تحویل دهد، ضمن این که سوآپ فرآورده به طور غیر همنام هم یکی دیگر از پیشنهادهای این اتحادیه بود؛ یعنی در مقابل فرآورده دریافتی، فرآورده مورد نیاز کشور طرف قرارداد تحویل داده شود.
 
خسروجردی گفت: متاسفانه وزارت نفت این موضوع را  مخالف با قانون عنوان کرد اما سوآپ فرآورده نفتی بر اساس ارزش محموله، پیش از این در سال گذشته در مقاطعی از زمان انجام شده است.
 
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی از سه کشور ترکمنستان،‌ آذربایجان و عراق به عنوان کشورهای طرف قرارداد با ایران در عملیات سوآپ فرآورده نفتی نام برد و گفت: حجم سوآپ با کشور ترکمنستان بیشتر از دو کشور دیگر است.
 
وی با تاکید بر اینکه فرآورده های سوآپ شده در کشور بعد از تحویل به شرکت ملی پخش فرآورده نفتی توزیع و مصرف می‌شود گفت: فرآوردهای نفتی سوآپ شده در شمال کشور توزیع می‌شود و معادل آن در جنوب تحویل داده خواهد شد.
 
خسروجردی با اشاره به این که هم اکنون امکان سوآپ ال.پی.جی، گازوئیل، بنزین و مازوت فراهم است گفت: سوآپ ال.پی.جی در مقدار کم در حال انجام است اما سوآپ باقی فرآورده‌ها متوقف شده است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار