یادداشت حقوقی/

شرایط تعلیق اجرای مجازات براساس قانون جدید

براساس قانون جدید مجازات اسلامی شرایط تعلیق اجرای مجازات بررسی و تدوین شده که ماده 25 تا 37 قانون به این مساله اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران،‌ براساس قانون جدید مجازات اسلامی شرایط تعلیق اجرای مجازات بررسی و تدوین شده است.

ماده ۲۵ -

در کلیه محکومیت‌های تعزیری و بازدارنده حاکم می‌تواند اجرای تمام یا قسمتی از مجازات را با رعایت شرایط زیر ازدو پنج سال معلق نماید.

الف - محکوم علیه سابقه محکومیت قطعی به مجازات‌های زیرنداشته باشد:
۱ - محکومیت قطعی به حد.
۲ - محکومیت قعطی به قطع یا نقص عضو.
۳ - محکومیت قطعی به مجازات حبس به بیش بیش ازیکسال درجرائم عمدی.
۴ - محکومیت قطعی به جزای نقدی به مبلغ بیش از دومیلیون ریال.
۵ - سابقه محکومیت قطعی دوبار یا بیشتر بعلت جرمهای عمدی با هر میزان مجازات.
ب - دادگاه با ملاحظه وضع اجتماعی و سوابق زندگی محکوم علیه و اوضاع و احوالی که موجب ارتکاب جرم گردیده است اجرای تمام یا قسمتی از مجازات را مناسب نداند.

تبصره - در محکومیت‌های غیر تعزیری وبازدارنده تعلیق جایز نیست مگر در مواردی که شرعا «و قانونا» تعیین شده باشد.

ماده ۲۶ -

 در مواردیکه جزای نقدی با دیگر تعزیرات همراه باشد جزای نقدی قابل تعلیق نیست.

ماده ۲۷ -

قرار تعلیق اجرای مجازات ضمن حکم محکومیت صادرخواهد شد و مجرمی که اجرای حکم مجازات حبس او تماما «معلق شده اگر بازداشت باشد به دستور دادگاه فورا» آزاد می‌گردد.
ماده ۲۸ -

 دادگاه جهات و موجبات تعلیق ودستورهائیکه باید محکوم علیه در مدت تعلیق از آن تبعیت نماید در حکم خود تصریح و مدت تعلیق را نیز بر حسب نوع جرم و حالات شخصی مجرم و با رعایت مدت مذکور در ماده ۲۵ تعیین می‌نماید.

ماده ۲۹ -

 دادگاه با توجه به اوضاع و احوال محکوم علیه ومحتویات پرونده می‌تواند اجرای دستور یا دستورهای ذیل را در مدت تعلیق از محکوم علیه بخواهد ومحکوم علیه مکلف به اجرای دستوردادگاه می‌باشد.

۱ - مراجعه به بیمارستان یا درمانگاه برای درمان بیماری یا اعتیاد خود.
۲ - خودداری از اشتغال به کار یا حرفه معین ۰
۳ - اشتغال به تحصیل در یک موسسه فرهنگی ۰
۴ - خودداری از تجاهر به ارتکاب محرمات و ترک واجبات یا معاشرت با اشخاص ک - ه دادگاه معاشرت با آن‌ها را برای محکوم علیه مضر تشخیص می‌دهد.
۵ - خودداری از رفت وآمد به محلهای معین ۰
۶ - معرفی خود در مدت‌ها معین به شخص یا مقامی که دادستان تعیین می‌کند.

تبصره - اگر مجرمی که مجازات او معلق شده است در مدت تعلیق بدون عذر موجه از دستور دادگاه موضوع این ماده تبعیت ننماید بر حسب درخواست دادستان پس از ثبوت مورد در دادگاه صادر کننده حکم تعلیق، برای بار اول بمدت تعلیق مجازات او یکسال تا دو سال افزوده می‌شود و برای بار دوم حکم تعلیق لغو و مجازات او معلق به موقع اجراء گذاشته خواهد شد.

ماده ۳۰ -

اجرای ا حکام جزائی زیر قابل تعلیق نیست -

۱ - مجازات کسانی که به وارد کردن و یا ساختن و یا فروش مواد مخدر اقدام و یا به نحوی از انحاء با مرتکبین اعمال مذکور معاونت می‌نمایند.

۲ - مجازات کسانی که به جرم اختلاس یا ارتشاء یاکلاهبرداری یا جعل و یا استفاده از سند مجعول یا خیانت در امانت یا سرقتی که موجب حد نیست یا آدم ربایی محکوم می‌شوند.

۳ - مجازات کسانی که به نحوی از انحاء با انجام اعمال مستوجب حد، معاونت می‌نمایند.

ماده ۳۱ -

 تعلیق اجرای مجازاتی که با حقوق الناس همراه است تاثیری در حقوق الناس نخواهد داشت و حکم مجازات در این موارد یا پرداخت خسارت به مدعی خصوصی اجراء خواهدشد.

ماده ۳۲ -

هرگاه محکوم علیه از تاریخ صدور قرارتعلیق اجرای مجازات در مدتی که از طرف دادگاه مقرر شده مرتکب جرائم مستوجب محکومیت مذکور در ماده ۲۵ نشود محکومیت تعلیقی بی‌اثر محسوب و از سجل کیفری او محو می‌شود. برای کلیه محکومین به مجازاتهای معلق باید بلافاصله پس از قطعیت حکم از طرف دادسرای مربوط برگ سجل کیفری تنظیم و به مراجع صلاحیتدار ارسال شود و در هر مورد که در مدت تعلیق تغییری داده شود یا حکم تعلیق مجازات الغاء گرددباید مراتب فورا «برای اثبات در سجل کیفری محکوم علیه به مراجع صلاحیت دار مربوط اعلام شود.
 
تبصره - در مواردی که بموجب قوانین استخدامی، حکمی موجب انفصال است شامل احکام تعلیقی نخواهد بود مگر آنکه در قوانین و یا حکم دادگاه قید شده باشد.

ماده ۳۳ -

اگر کسی که اجرای حکم مجازات او معلق شده در مدتی که از طرف دادگاه مقرر شده مرتکب جرم جدیدی که مستوجب محکومیت مذکور در ماده ۲۵ است بشود به محض قطعی شدن دادگاهی که حکم تعلیق مجازات سابق را صادر کرده است یا دادگاه جانشین باید الغاء آن را اعلام دارد تا حکم معلق نیز درباره محکوم علیه اجراء گردد.

ماده ۳۴ -

هرگاه بعد از صدور قرارتعلیق معلوم شود که محکوم علیه دارای سابقه محکومیت به جرائم مستوجب محکومیت مذکوردرماده ۲۵بوده و دادگاه بدون توجه به آن اجرای مجازات را معلق کرده است دادستان به استناد سابقه محکومیت از دادگاه تقاضای لغو تعلیق مجازات را خواهد نمود و دادگاه پس از احراز وجود سابقه قرار تعلیق راالغاء خواهد کرد.

ماده ۳۵ - دادگاه هنگام صدور قرار تعلیق آثار عدم تبعیت از دستورهای صادره را صریحا» قیدواعلام می‌کند که اگر در مدت تعلیق مرتکب یکی از جرایم مستوجب محکومیت مذکوردر ماده ۲۵ شود علاوه بر مجازات جرم اخیر مجازات معلق نیز درباره او اجراء خواهد شد.

ماده ۳۶ -

مقررات مربوط به تعلیق مجازات درباره کسانی که به جرائم عمدی متعدد محکوم می‌شوند قابل اجراء نیست و همچنین اگر درباره یک نفر احکام قطعی متعددی در مورد جرائم عمدی صادر شده باشد که در بین آن‌ها محکومیت معلق نیز وجود داشته باشد دادستان مجری حکم موظف است فسخ قرار یا قرارهای تعلیق را از دادگاه صادر کننده بخواهد دادگاه نسبت به فسخ قرار با قرارهای مزبوراقدام خواهد نمود.

ماده ۳۷ -

 هرگاه محکوم به حبس که در حال تحمل کیفراست قبل از اتمام مدت حبس مبتلا به جنون شود با استعلام از پزشک قانونی در صورت تایید جنون، محکوم علیه به بیمارستان روانی منتقل می‌شود و مدت اقامت او در بیمارستان جزء مدت محکومیت او محسوب خواهد شد. در صورت عدم دسترسی به بیمارستان روانی به تشخیص دادستان در محل مناسبی نگهداری می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
این قانون من درآوردی رو از کجا آوردید ؟آیا قابل توجه خوانندگان گرامی این قانون اصلا وجود ندارد و اشتباه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۰۸ خرداد ۱۳۹۹
سلام بنده تعلیق داشتم به مدت پنج سال هنوظ چهارماه دیگه مونده بود پنج سال تمام بشه دوباره گیر کردم بازم با مواد مخدر ۹۸۷گرم ایا راه بخشش داره یانه
Iran (Islamic Republic of)
جابر محمدی
۲۳:۴۲ ۱۶ مهر ۱۳۹۸
نامزدم پارسال ت باغش ریختن مشروب یکمم مواد مخدر ازش گرفتن ولی ایشون چون باغ از خودش بوده همه را ب گردن گرفته بوده حکم پارسال اومده دوسال نیم حبس ولی بعدس اعتراض گذاشتن رو پرونده الان این حکم تعلیق میشه یان
United States of America
اکرم.
۱۲:۴۷ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
سلام شوهرم هیچ سابقه ای نداره. بخاطریک گرم هروئین. 2سالو6ماه حبس داره. دوماه که زندان قزلحصار. درخواست تعلیق دادقبول نکردن چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
میثاق
۲۲:۰۱ ۱۷ مرداد ۱۳۹۸
سلام
من ۵ سال تعلیق سال ۹۵ گرفتم بابت مشارکت در نگهداری هرویین ۱گرم ۱۸ سانت
سال ۹۸ برای نگهداری هرویین ۱گرمو ۳۰ سانت دستگیر شدم
امکان داره تعلیقی که بهم دادن بخشیده شده باشه بعد از ۳ سال ؟
Iran (Islamic Republic of)
سعید بخش زاده
۱۸:۰۰ ۱۷ مرداد ۱۳۹۸
سلام من یه نظامی هستم دادگاه عمومی بعلت شهادت دروغ در دادگاه من را به یکسال حبس تعزیری محکوم کرده و من اعتراض کردم آیا تعلیق می شود؟
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
محمد نبی
۱۶:۳۳ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
بنده ۵سال پیش با ۹۰ گرم شیشه دستگیر شدم و با اینکه سابقه اولم بود حبس ابد برام بریدن بعد از سه سال تخفیف مجازات قانون جدید مواد مخدر بهمون خورد شد ۲۰دسال و ۶۰ملیون جریمه پارسال هم عفو رهبری بهم خورد حبسم شد ۱۰ سال بدون جریمه .۵سال ان را سپری کردم ایا میتوانم درخواست تعلیق کنم ؟
Iran (Islamic Republic of)
Ahmad
۰۲:۰۷ ۲۲ دی ۱۳۹۷
سلام از من ۷ گرم هرویین گیر کرد ک حکممو قاضی داد ۵ سال حبس و ۵۰ ضربه شلاق تعزیری و۲۱۰۰۰۰۰ میلیون تومان جریمه.چون سابقه اولم بود ۴ سال از حبسو ۵۰ ضربه شلاقو تعلیق کرد.خواستم بدونم وقتی برم زندان چون تعلیق دارم میتونم از قانون یک سوم استفاده کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۲۱ مهر ۱۳۹۷
سلام قاضی منوبه سال ونیم حبس تعزیری محکوم کرده ایاامکانش هست ک اینوتبدیل ب تعلیق کنه قبل اینکه برم زندان لطفاراهنمایبم کنید
Iran (Islamic Republic of)
sadegh
۰۵:۲۱ ۰۲ مهر ۱۳۹۷
سلام بنده کارمند رسمی بانک هستم وبعلت تصادف وفوت بچه شش ماهه در خودروی اینجانب با وجود رضایت اولیای دم باید دوسال مجازات عمومی جرم رو در حبس سر کنم ایا میتوانم بازگشت به کار داشته باشم وگرنه از نظر حقوقی چگونه میتوانم از شغلم اخراج نشوم با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
محمود اریافر
۱۲:۵۵ ۲۷ مرداد ۱۳۹۷
من بدلیل داشتن ۴ گرم تریاک به ۵ سال حبس محکوم شدم ولی بعد از ۵ ماه زندانم تعلیق وازاد شدم وهیچگونه سابقه ندارم وچون نظامی بودم از خدمت اخراج شدم ایا با قانون جدید اخراج من میتواند به بازنشستگی تبدیل شود وراه ان چیست اکنون فقط همسرم حقوق مستمری درفت میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۹ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
اگر کسی در دوره خدمت تعلیقی داشته باشد و دوباره مرتکب جرم شود آیا در دادسرا میتوان کاری کرد که پرونده به دادگاه نره تا حکم تعلیغی نیاد رو ?
Iran (Islamic Republic of)
ناسناس
۰۲:۲۶ ۰۴ خرداد ۱۳۹۷
کسی پنج سال تعلیق داشته باشد و بعداز یک سال یک جرم دیگری کرده باشد جریمه نقدی وشلاق باشد اجرای احکام پنج سال تعلیق را در حالت اجرای حکم قرار میدهد یانه خواهشن راهنمایم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۴ ۲۳ فروردين ۱۳۹۷
تعلیق اجرای مجازات در قانون جدید از مواد 46 به بعدهست نه 25!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۰ ۲۳ اسفند ۱۳۹۶
با سلام
یکی در دوره ی سربازی سهوا یک.تیر در کرده..و دادسرا برای اون سه سال تعلیق پرونده صادر کرده..ایا بعد از سه سال این جرم محو می شود یا کماکان سوء سابقه برای اون محسوب میشود؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
ایااگریکسال تعلیق بگذرد اخطاریه میادبازم
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۳:۲۴ ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
سلام، شخصی یکسال زندان به دوسال الان تعلیق دارد، الان متوجه شدیم سال 90 چک جعل کرده و الان قاضی بابت جعل براش حکم محکومیت 1,800,000تومان صادرکرده، آیا حکم تعلیق قبلی اجرا میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۰۸ بهمن ۱۳۹۶
ایااگریکسال تعلیق بگذرد اخطاریه میادبازم
Iran (Islamic Republic of)
تقی زاده
۱۶:۴۱ ۲۴ دی ۱۳۹۶
اگر در مجازات 91 روز حبس تعزیرب60دوز آن تعلیق سود اجرای مابقی یعنی31روز دیگر چگونه است
Iran (Islamic Republic of)
حسین احمدی
۰۲:۴۰ ۱۵ تير ۱۳۹۶
اگر کسی جعل اسناد کند وقبلا برای تعدید وتخریب تعلیق شده باشد ایا تعلیق وی خود به خود را اندازی میشود یا از طرف شاکی قبلی باید تقاضا شود . یا از طرف شاکی که برایش حکم جدید قطعی گرفته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۳۰ شهريور ۱۳۹۵
ایا مجازات جنبه عمومی هم تعلیق میشود
آخرین اخبار