روزی می‌رسد که فرزندانمان تنها می‌مانند ...

شاید مهمترین شعار فرهنگی و اجتماعی در زندگی ایرانیان "فرزند کمتر ... زندگی بهتر" بود، شعاری که ایرانیان را بر آن داشت که بیندیشند داشتن یک فرزند و یا شاید نداشتن آن بهتر است.

رضا رفعتی، روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گفت: در گذشته ازدواج از اولویت‌های مهم زندگی جوانان بود و افراد بعد از رسیدن به یک سن مشخص تصمیم به تشکیل خانواده می‌گرفتند اما در حال حاضر تشکیل یک زندگی مشترک برای جوانان بیشتر شبیه یک دردسر است تا یک اشتیاق برای قرار گرفتن در کنار کسی که با او احساس خوشبختی می‌کنی.
جوانانی که با این سبک تفکر به ازدواج تن می‌دهند، آوردن یک فرزند به زندگی خود را دردسر بزرگتری می‌دانند.

وی در ادامه گفت: آن‌ها زندگی خوب را در نداشتن فرزند و یا اکتفا کردن تنها به یک فرزند می‌دانند.

از عوامل دیگری که باعث کاهش جمعیت در ایران می‌باشد می‌توان به بالا رفتن سن ازدواج اشاره کرد، وقتی دختر و پسر در سنین بالا با یکدیگر ازدواج می‌کنند مسلماً فرصت باروری کمتری نیز خواهند داشت و این امر در نهایت منجر به کاهش تعداد فرزندان در خانواده‌ها می‌شود.

وی در ادامه افزود: به دلیل مشکلات اقتصادی در حال حاضر بانوان نیز پا به پای مردان خود در بیرون از خانه مشغول به کار هستند و همین موضوع نیز تمایل زنان را به داشتن فرزند و یا آوردن فرزند بیشتر کاهش می‌دهد.

رفعتی در ادامه گفت: در گذشته تعداد فرزندان در خانواده‌ها زیاد بود چون خانواده‌ها توانایی برآوردن انتظارات آن‌ها را داشتند و یا شاید به نوعی بتوان گفت فرزندان در گذشته از خانواده‌های خود انتظارات آنچنانی نداشتند اما امروزه با بالا رفتن سطح توقعات فرزندان و تمایل والدین برای رسیدگی بیش از حد به فرزندانشان چه از لحاظ تهیه پوشاک، خوراک، آموزش و غیره... از عوامل کاهش فرزند آوری می‌باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کاهش رشد جمعیت در کشور ما در شرایط بحرانی به سر می‌برد ودر سال‌های آینده به صفر می‌رسد بنابر این برای حل مسئله کاهش فرزندآوری در ایران باید سیاست‌گذاری‌ها در سطح کلان و فرهنگ‌سازی درسطح خانواده‌ها صورت بگیرد.

انتهای پیام/
 

برچسب ها: فرزند ، ازدواج ، اشتیاق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار