رئیس واحد بیماریهای غیر واگیردار وزارت بهداشت:

فهرست کالاها و اقدامات آسیب‌رسان اعلام می‌شود

دماری گفت: بعد از دو سال فهرست کالاها و اقدامات آسیب‌رسان به زودی اعلام می‌شود.

بهزاد دماری رئیس واحد بیمارهای غیرواگیر وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در خصوص مالیات سلامت گفت: کشور ما هم مشابه بسیاری از کشورهای دیگر مالیات سلامت دارد که این امر در ماده 37 برنامه پنجم توسعه آمده است در واقع طبق این ماده اخذ عوارض از کالا و اقدامات آسیب‌رسان عنوان شده است.

وی ادامه داد: منظور از این ماده این است که به هر کالا یا اقدام آسیب‌رسان مجوز تولید ندهیم و اگر به برخی از مواد غذایی مضر هم به ناچار مجوز می‌دهیم باید روی فرهنگ مصرف آن در جامعه کار کنیم به طور مثال ما نمی‌توانیم به تولید ماست پرچرب مجوز ندهیم و جلوی تولید آن را بگیریم اما بابت تولید آن از تولید کننده و مصرف کننده عوارض گرفته می‌شود.چراکه در دراز مدت مصرف آن می‌تواند باعث بیماریهای قلبی و عروقی شود.

دماری با بیان اینکه تحقیقات نشان داده که افزایش مالیات در کالاهای آسیب‌رسان در طول زمان باعث کاهش مصرف آن می‌شود، عنوان کرد:‌ فهرست کالاهای آسیب‌رسان دو سال پیش اعلام شد و دومین فهرست این کالاها به همراه اقدامات آسیب‌رسان در حال تدوین است که به زودی اعلام خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: بعد از اخذ مالیات از کالاهای آسیب‌رسان اعتبار آن به وزارت بهداشت داده می‌شود تا در پیشگیری بیماریها هزینه شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار