باشگاه خبرنگاران بررسی کرد

چرا پرواز شرکت‌های هواپیمایی داخلی "تاخیر" دارند؟

تاخیر در پرواز خطوط هواپیمایی در تمام جهان رخ می‌دهد، اما علت این تاخیر برای هر پرواز متفاوت است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، تاخیر در پرواز شرکت های هواپیمایی مقوله‌ای است که نه تنها در کشور ما، بلکه در تمام کشورهای جهان که صاحب شرکت‌های هواپیمایی برتر دنیا نیز هستند رخ می‌دهد به طور حتم این مساله برای مسافران غیر قابل تحمل بوده و مشکلاتی را برای آنان ایجاد می‌کند.

اما چرا پرواز شرکت های هواپیمایی تاخیر دارند؟
اولین دلیل تاخیر پرواز شرکت های هواپیمایی نیاز به تعمیر هواپیما است. گاهی پیش می آید که ساعتی قبل از پرواز هواپیما با مشکلی مواجه می‌شود که رفع کردن آن به زمان نیاز دارد. رفع مشکلات فنی هواپیما زمان مشخصی ندارد در برخی اوقات نیاز به تعویض قطعه خاصی وجود دارد که باعث طولانی شدن تاخیر می‌شود حتی گاهی اوقات قطعه مورد نیاز باید از فرودگاهی دیگر آورده شود که بازهم زمان تاخیر افزایش می‌یابد.


البته این مشکل در برخی موارد با استفاده از هواپیمای جایگزین حل می‌شود. روزانه صد‌ها هواپیما متعلق به شرکت‌های هواپیمایی در سراسر جهان با این مشکل مواجه شده که حتی باعث تاخیر بیش از 24 ساعت در پروازها می‌شوند.

دلیل دیگری که موجب ایجاد تاخیر می شود، نیاز به سوختگیری هواپیماست.این دلیل در شرکت های هواپیمایی ایرانی که به فرودگاه های اروپایی پرواز دارند به چشم می خورد و البته نتنها باعث تاخیر بلکه موجب افزایش زمان پرواز شده و دلیل آن کارشکنی شرکت های نفتی در فرودگاه های اروپایی برای تحویل سوخت به هواپیماهای مسافربری ایرانی است که هواپیما مجبور می شود برای سوختگیری در فرودگاه ثالث توقف کند.

توقف ایرباس A300 ایران ایر در میلان برای سوختگیری

این کارشکنی شرکت های نفتی در اروپا بر خلاف تمام قوانین وضع شده در سازمان بین المللی هوانوردی کشوری ICAO است که متاسفانه به آن هیچ توجهی نمی شود.

سومین دلیل تاخیر در پرواز شرکت های هواپیمایی مشکلات آب و هوایی است.پیش از پروار تمام حالات جوی بررسی می گردد تا در برخواستن هواپیما ، پرواز طی مسیر و فرود در مقصد هیچ خللی ایجاد نشود.این امر برای حفظ جان مسافران و امنیت آن ها صورت می گیرد.برخی اوقات برای آرام شدن شرایط جوی پرواز با تاخیر انجام می‌شود.


بدی آب و هوا حتی باعث لغو پرواز نیز می‌شود.

اما چهارمین مورد تاخیر در پرواز هواپیما به علت مشکلات شرکت هواپیمایی رخ می دهد.برای مثال بارگیری طولانی مواد غذایی پرواز ، دیر رسیدن خدمه پرواز و مشکلاتی از این دست می تواند موجب تاخیر هواپیما شود. 

پنجمین و شاید یکی از موارد مهم تاخیر پروازها به بخش های مدیریتی هوانوردی کشورها و بخش های فرودگاهی باز می گردد.برای مثال بالا بودن ترافیک پروازی و عدم کنترل مناسب پروازها یا ناکافی بودن نقاط ناوبری می تواند موجب بروز تاخیر شود.مشکلات بخش های فرودگاهی نیز مسبب تاخیر در پرواز هواپیماها هستند.


متاسفانه این روزها شاهد افزایش مشکلات بخش های فرودگاهی در کشور هستیم که یکی از مهمترین آن ها برخورد ماشین آلات زمینی فرودگاه ها با هواپیماها است که علاوه بر ایجاد تاخیر موجب ضرر زدن به شرکت های هواپیمایی نیز شده است.

برخورد اتوبوس با ایرباس 310 در فرودگاه حضرت امام خمینی (ره)

آخرین مورد که موجب ایجاد تاخیر در پرواز هواپیما می شود،دلایل امنیتی است.برای مثال گاهی هواپیما قبل از پرواز باید دوباره بازرسی شود یا مسائل نظامی مانع از پرواز آن می گردد.

در کشور ما هم تاخیر در پروازها وجود دارد اما این بدین معنا نیست که چون ایرلاین های ایرانی تحریم هستند،تاخیر های بالایی دارند.

با بررسی های صورت گرفته توسط خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران مشخص شد که حتی بهترین ایرلاین های دنیا که در فهرست ده شرکت برتر هواپیمایی جهان جای گرفته اند در برخی پروازهای خود تاخیر دارند.برای مثال شرکت های هواپیمایی "امارات" ، "قطر" و یا "لوفتهانزا" در هفته گذشته چندین ساعت تاخیر را به دلیل ایجاد مشکلات فنی و آب و هوایی و ترافیک فرودگاه ها در کارنامه کاری خود ثبت کردند که این تاخیرها در طول سال نیز ده ها بار دیگر اتفاق می افتد.

برای اینکه مشخص گردد یک شرکت هواپیمایی دارای تاخیر زیاد است یا خیر فاکتورهای بسیاری همچون تعداد پرواز،تعداد ناوگان عملیاتی،تعداد پرسنل فنی و مهندسی و بسیاری عوامل دیگر باید بررسی شود.برای مثال شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) با بیش از هشتاد مقصد پروازی داخلی و بین المللی به نسبت تعداد ناوگان و پرسنلی که دارد تلاش کرده تا با مدیریت صحیح زمان تاخیر پروازها را به حداقل برساند.

البته بدون شک تحریم نیز در ایجاد تاخیر در پروازها بی تاثیر نبوده و همانگونه که ذکر شد عدم تحویل سوخت به "ایران ایر" در فرودگاه های اروپایی موجب ایجاد مشکلاتی برای این شرکت هواپیمایی شده و واردات سخت قطعه و در برخی موارد بودجه ناکافی برای تامین قطعات و خریداری ناوگان جدید، موجب بروز تاخیر در پروازهای ایرلاین ملی کشورمان شده است.


مشکلات تاخیر در پروازهای شرکت های هواپیمای داخلی با توجه آزاد سازی نرخ بلیط هواپیما کمی بحث برانگیز شده است.اگرچه باید در همه حال رعایت حال مسافران سرلوحه تمام خطوط هواپیمایی داخلی قرار گیرد و این شرکت ها موظف به کاهش تاخیر ها هستند که با تلاش پرسنل این شرکت ها میزان تاخیر پروازها کاهش یافته اما باید این نکته را هم در نظر گرفت که اغلب تاخیرهای ایجاد شده در پروازها به سبب حفظ ایمنی و جان مسافران است.

گزارش از علیرضا شیرزاد مجردنیا
خبرنگار باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
MINA
۰۸:۴۸ ۲۲ تير ۱۳۹۳
تاخیر بجای خودش.برخورد بد برخی کارمندان قضیه دیگری است که بایدبه آن پرداخته شود.برای مثال چندین سال پیش اگر تاخیری اعلام میشدکارمندان قدیمی بابرخورد خوب خوداز بار مشکلات کم می کردند
آخرین اخبار