اختصاصی باشگاه خبرنگاران/

نهاوندیان معرفی خود به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل را بی‌اساس خواند

رئیس دفتر رئیس‌جمهور خبر معرفی خود به عنوان جایگزین حمید ابوطالبی به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل متحد را بی‌اساس خواند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، دولت یازدهم در حالی 24 خردادماه سال گذشته با خلق حماسه سیاسی مردم، زمام امور اجرایی کشور را در دست گرفت که توجه به سیاست خارجی یکی از اولویت‌های مهم این دولت تعیین شد.
 
رئیس دولت تدبیر و امید اصلاح ساختار دستگاه دیپلماسی و تعیین سیاست‌های جدید این نهاد مهم را از جمله برنامه‌های خود تعیین و در این راستا فصل تغییر مسئولان سیاست خارجی را با تاخیر آغاز کرد، به طوری که تحولات در بیش از 100 نمایندگی ایران در خارج از کشور در دستور کار قرار گرفت.
 
یکی از مهمترین مکان‌ها که معمولا با آمد و شد هر دولتی دستخوش تغییر می‌شود دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد (نیویورک) است.  
 
وزیر امور خارجه فعلی در دوران اصلاحات نماینده ایران در این دفتر بود، ولی با روی‌کار آمدن دولت عدالت، محمود احمدی‌نژاد به محمد خزاعی ماموریت داد تا از 5 تیرماه 1386 جایگزین محمدجواد ظریف شود، اما طولی نکشید که بعد از 7 سال ماموریت خزاعی 18 اسفند 92 به پایان رسید.
 
پس از آن بود که موضوع معرفی نماینده جدید ایران در سازمان ملل متحد به یکی از اولویت‌های دولت یازدهم تبدیل شد.
 
حمید ابوطالبی به دلیل سابقه همکاری، همفکری و روابط دیپلماتیک با رئیس دولت فعلی یکی از گزینه‌هایی بود که محمدجواد ظریف او را به رئیس جمهور پیشنهاد داد تا به عنوان نماینده ایران به سازمان ملل متحد معرفی شود.
 
انتظار می‌‌رفت ابوطالبی که پیش‌تر یکبار در سال 1373 به منظور عضویت در هیئت نمایندگی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از آمریکا روادید دریافت کرده بود، بدون هیچ مشکلی در این سمت مورد پذیرش واقع شود، اما تعلل در صدور روادید برای ابوطالبی خبر از مشکلی ظاهرا لاینحل می‌داد.
 
یخ روابط سرد ایران و آمریکا که درپی سفر حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی به نیویورک و تماس تلفنی با باراک اوباما (رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا) تا حدودی آب شده بود، منتظر بهانه‌ای بود تا نومحافظه‌کاران و تندروهای آمریکا مانع از پیشروی این روند شوند.
 
از این جهت، تندروهای آمریکا به بهانه نقش‌آفرینی حمید ابوطالبی در تسخیر سفارت آمریکا در سال 1979، به دولت باراک اوباما فشار آوردند تا از پذیرش وی امتناع کند.
 
برخلاف قوانین بین‌المللی که آمریکا به عنوان میزبان سازمان ملل موظف است برای تمام نمایندگان معرفی شده توسط دولت‌های عضو سازمان ملل به آنها ویزا صادر کند، اما با چراغ سبز وزارت امور خارجه آمریکا و اهرم فشار کنگره بار دیگر شاهد نقض آشکار قوانین از سوی آمریکا بودیم، به طوری که آنها از صدور ویزا برای حمید ابوطالبی خودداری کردند.
 
اما ماجرا تا جایی پیش رفت که سنای آمریکا دست به دامن تصویب طرحی مبنی بر ممنوعیت ورود حمید ابوطالبی به خاک آمریکا شد، هرچند این موضوع با واکنش مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه مواجه شد، به طوری که وی گفت ما سفیرمان را انتخاب کرده‌ایم و محمدجواد ظریف نیز گفت تهران اجازه نمی‌دهد تندروها دستور کار ایران در سازمان ملل را تعیین کند.
 
نکته قابل تامل اینکه، اوباما 29 فروردین به هنگام امضای این مصوبه گفت که او با نظر کنگره همراه است!
 
پس از این کش و قوس‌ها، موضوعات مختلفی مبنی بر اصرار ایران به گزینه مورد نظر خود و یا حتی معرفی گزینه جدیدی به سازمان ملل مطرح شد.
 
ماجرا تا آنجایی پیش رفت که گفته شد محمد نهاوندیان رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور به جای حمید ابوطالبی به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد معرفی خواهد شد.
 
این اخبار که گاه با تائید و گاه با تکذیب برخی مسئولان و خبرگزاری‌ها منتشر می‌شد، موضوع را پیچیده‌تر از آن کرده بود که بتوان حدس زد که آیا نهاوندیان به سازمان ملل معرفی خواهد شد یا خیر؟
 
نهاوندیان که معمولا به ندرت در جمع خبرنگاران حضور پیدا می‌کند، عصر روز گذشته - جمعه 20 تیرماه - در حاشیه مراسم ختم برادر مصطفی معین وزیر علوم دوران اصلاحات با این پرسش باشگاه خبرنگاران مواجه شد که آیا صحت دارد شما به عنوان جایگزین حمید ابوطالبی به سازمان ملل متحد معرفی خواهید شد؟
 
رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور ابتدا از پاسخ به این سوال استنکاف می‌کرد، اما با اصرار خبرنگار صرفا به گفتن این جمله بسنده کرد که این موضوع بی‌اساس است.
 
بنابراین باید منتظر ماند و دید که آیا دولت تدبیر و امید روی گزینه معرفی شده خود یعنی حمید ابوطالبی به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل متحد اصرار خواهد کرد و یا اینکه به قول ظریف تندروها دستور کار ایران در سازمان ملل متحد را تعیین خواهد کرد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار