اقتصاد روستایی در ایران:

روستاها مآمن امن" اقتصاد مقاومتی" است

با پیروی از اصول اقتصاد مقاومتی در راستای توسعه اقتصادی روستاها می توان به اقتصاد پایدار روستاها در آینده امیدوار بود .

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اقتصاد روستایی اقتصادی است که مسائل روستایی را در سطح روستا مطرح می کند . این سطح از اقتصاد به کلیه فعالیتهای فردی و اجتماعی که در محیط روستا به منظور گذران زندگی و تآمین رفاه مادی روستاییان به وقوع می پیوندد.

اقتصاد روستایی با اقتصاد کشاورزی وابستگی متقابل دارد و در کل خود جزئی از اقتصاد ملی است . هرگونه تغییر در اقتصاد ملی تغییر در اقتصاد روستایی را سبب می شود .

*اقتصاد روستایی اقتصاد کشاورزی نیست

 

اقتصاد روستایی با اقتصاد کشاورزی متفاوت است زیرا اقتصاد روستایی با مسائل فرد فرد روستاییان سروکار دارد اما اقتصاد کشاورزی به مشکلات یک کشور یا یک واحد کشاورزی به صورت کلی رسیدگی می کند . بنابراین ، فعالیتهای اقتصادی در روستاها به بخش کشاورزی منحصر نیست و اقتصاد روستایی در بر گیرنده یک سلسله فعالیتهای اقتصادی به صورت افقی است که مجموعه فعالیت های کشاورزی و غیر کشاورزی را در بر می گیرد .

در مجموع می توان گفت اقتصاد روستایی مفهومی بسیار وسیع تر از اقتصاد کشاورزی دارد و تمام مبانی اقتصاد روستایی اعم از زراعی و غیر زراعی را شامل است .

 *اقتصاد روستایی علم است نه سنت

 
می توان گفت اقتصاد روستایی علمی است که از عوامل مختلف طبیعی ، اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی ، مالی ، تجاری و صنعتی موثر در یک واحد کشاورزی – روستایی بحث کرده و راه و روش اداره روشهای استفاده و رفع نیازهای کشاورزی را با ذکر نواقص و مشکلات بیان می کند . با یک بررسی می توان دریافت اصول این علم می تواند جایگزین روشهای سنتی مخرب شود .

 *چرا اقتصاد روستایی مهم است ؟



کلید امنیت غذایی یک کشور بر عهده جامعه روستایی است . اهمیت اقتصاد روستایی به دلیل نیروی کار در روستاها است که این نیرو فقط در بخش کشاورزی نیست بلکه بازه خدمات پس از تولید را هم شامل می شود . در صورت توجه به این سطح از اقتصاد کاهش میزان واردات را شاهد خواهیم بود .

 * راهکارهای تقویت اقتصاد روستایی

 

بومی سازی ، اصلاحات مدیرتی ، رفع موانع ساختاری و قانونی و از همه مهم تر کمک از بخشهای دیگر اقتصاد به ویژه تعاونی و بخش خصوصی از جمله اقداماتی است که توجه به آن سبب تقویت اقتصاد روستایی می شود .

 * اقتصاد روستایی در ایران

 

آمارهای رو به افزایش مهاجرت از روستا به شهر به دلیل نبود فرصت شغلی و  ساختار سنی جامعه روستایی ایران از جمله عوامل موجود در اقتصاد روستایی ایران است که برای اصلاح این ساختار باید روشهای نوین جایگزین روشهای سنتی شود .
 
اقتصاد روستایی با مردم روستا تعریف می شود . این سطح از اقتصاد به منابع محیطی وابسته و اقتصادی مردمی است که این مهم همان پیروی از سیاستهای اقتصاد مقاومتی است . پس با پیروی از اصول اقتصاد مقاومتی در راستای توسعه اقتصادی روستاها می توان به اقتصاد پایدار روستاها در آینده امیدوار بود .

گزارش از : حمیده آقامیری
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار