گزارش

نگاهی به سوء عملكرد پهپادهای آمریکایی/ از سقوط پهپاد 170 كيلوگرمى در یک دبستان تا پهپاد ناقض حریم هوایی ایران

براساس ٥٠ هزار صفحه گزارش بدست آمده توسط روزنامه واشنگتن پست، از سال 2001 ميلادى تاكنون بيش از 400 فروند پهپاد نيروى هوايى ارتش آمريكا در سراسر دنيا سقوط كرده‌ است. اين اسناد شمار زيادى از اشتباهات پرهزينه را در این زمینه توصيف می‌کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، از سال ٢٠٠١ ميلادى تاكنون بيش از ٤٠٠ فروند پهپاد بزرگ نيروى هوايى ارتش آمريكا در سراسر دنيا سقوط كرده است. اين آمار نشان دهنده خطرات بالقوه اى است كه پرواز اين هواپيماها در آسمان آمريكا در پى خواهد داشت.  


براساس ٥٠ هزار صفحه گزارش بدست آمده توسط روزنامه واشنگتن پست تحت قانون آزادى اطلاعات، از زمان آغاز جنگ در عراق و افغانستان، پهپادهاى نظامى آمريكا به دلايل بى شمارى از قبيل نقص فنى، خطاى انسانى، آب و هواى بد و دلايل ديگر دچار سانحه شده و سقوط كرده اند.  

***  لابی‌گری باعث تصویب قانون استفاده از پهپاد برای اهداف تجاری شد 
از سال آينده ميلادى و طبق قانون مصوب سال ٢٠١٢ ميلادى توسط كنگره آمريكا، پروازهاى تجارى هواپيماهاى بدون سرنشين به واقعيتى متداول در ايالات متحد تبديل خواهد شد. طبق پيش بينى ها، پرواز اين هواپيماها كه در حال حاضر تنها به وسيله ارتش و نهادهاى مجرى قانون به صورت محدود انجام مى شود، افزايش خواهد يافت.    
 
اسناد بدست آمده توسط روزنامه واشنگتن پست درباره ميزان سقوط هاى گزارش نشده مربوط به هواپيماهاى كنترل از راه دور، ضمانت هاى دولت فدرال براى پرواز ايمن هواپيماهاى بدون سرنشين بر فراز مناطق پرجمعيت و در محدوده پرواز هواپيماهاى مسافربرى را به چالش كشيده است.   
 
تاكنون هواپيماهاى بودن سرنشين نظامى به خانه ها، مزارع، باند فرودگاه ها، بزرگراه ها، رودخانه ها و در يك مورد به يك هواپيماى ترابرى هركولس سى-١٣٠ نيروى هوايى آمريكا برخورد كرده اند. سوانح اين هواپيماها تا كنون تلفات جانى دربر نداشته است، اما اسناد نشان مى دهند كه بسيارى از اين فاجعه ها از كنار گوش افراد گذشته اند و افراد اغلب چند متر يا چند ثانيه با حادثه فاصله داشته‌اند. 

سرگرد "ريچارد ويجمن" پس از يك حادثه در نوامبر سال ٢٠٠٨ ميلادى، پس از آنكه كنترل يك فروند هواپيماى بدون سرنشين مدل شكارچى را از دست داد و آن هواپيما در پايگاه نظامى آمريكا در افغانستان سقوط كرد، به بازرسان گفت: احساس كرختى مى كردم، تنها چيزى كه مى ديدم چادرها بود و مى ترسيدم كسى را كشته باشم.    
 
 بازرسان قادر به تعيين عاملى مشخص نبودند اما گفته مى شود باد و چرخش بيش از حد توسط خلبان عوامل اصلى اين سانحه به شمار مى‌رود. 


***  ناپدید شدن هواپیماهای بدون سرنشین 
 چند هواپيماى بدون سرنشين نظامى در حاليكه در ارتفاع زياد در حال پرواز بوده اند، به راحتى ناپديد شده و هرگز پيدا نشده اند. در سپتامبر ٢٠٠٩ ميلادى، در پى از دست رفتن كنترل يك فروند هواپيماى بدون سرنشين مسلح با طول بال ٦٦ فوت، اين هواپيما بى هدف در آسمان افغانستان در حال پرواز بود كه جت هاى جنگنده آمريكايى آن را در نزديكى مرز با تاجيكستان سرنگون كردند.   
اين اسناد شمار زيادى از اشتباهات پرهزينه خلبان هاى هواپيماهاى كنترل از راه دور را توصيف كرده است. در ژانويه سال ٢٠١٠ ميلادى، يك فروند هواپيماى مدل شكارچى به ارزش ٣/٨ ميليون دلار در حال حمل موشك هلفاير در نزديكى قندهار در افغانستان سقوط كرد. دليل اين حادثه اشتباه خلبان عنوان شده است و گفته مى شود وى نمى دانسته كه هواپيما به شكل وارونه در حال پرواز بوده است. همان سال يك پهپاد مسلح ديگر بر اثر اشتباه خلبان و فشردن شاسى اشتباه دچار سانحه شد.  
 

***  سقوط هواپیمای بدون سرنشین در یک دبستان
 درحاليكه بيشتر سوء عملكرد اين هواپيماها در دیگر کشورها اتفاق افتاده، تعدادى هم در خاك ايالات متحد و در حين انجام پروازهاى آزمايشى و يا آموزشى رخ داده است. 
 
 در آوريل گذشته يك پهپاد ١٧٠ كيلوگرمى ارتش آمريكا در كنار زمين بازى يك دبستان واقع در پنسيلوانيا و درست چند دقيقه پيش از تعطيلى مدرسه سقوط كرد. در شمال ايالت نيويورك، نيروى هوايى آمريكا همچنان سرگرم يافتن يك فروند پهپاد مجهز به موشك است كه از ماه نوامبر گذشته در درياچه اونتاريو سقوط كرده است. در ژوئن سال ٢٠١٢ ميلادى، يك فروند پهپاد جاسوسى آر كيو-٤ نيروى هوايى با طول بالى معادل بويينگ ٧٥٧ در ساحل شرقى مريلند به زمين برخورد كرد و آتش بزرگى را به وجود آورد.   
 مقامات وزارت دفاع آمريكا مى گويند كه به قابليت هاى پهپادهاى خود اطمينان دارند. به تاكيد اين مقامات تمامى سوانح در هنگام نبرد و تحت شرايط سخت رخ داده و اين قبيل اتفاق ها هرگز در خاك اين كشور تكرار نخواهد شد.   
 
 ارتش آمريكا داراى حدود ١٠ هزار هواپيماى بدون سرنشين است، از وسپ نيم كيلوگرمى و ريون ٢ كيلوگرمى تا شكارچى يك تنى و گلوبال هاوك ١٥ تنى. طبق برنامه نيروهاى مسلح آمريكا، تا سال ٢٠١٧ ميلادى از ١١٠ پايگاه در ٣٩ ايالت، به علاوه گوام و پورتو ريكو، پرواز هواپيماهاى بدون سرنشين انجام خواهد گرفت. 



 پيش بينى مى شود صنعت پهپاد، كه با لابى گرى موفق شد كنگره آمريكا را به تصويب قانون تازه وادارد، تا سال ٢٠٢٥ ميلادى ٨٢ ميليارد دلار سود داده و يكصد هزار شغل جديد ايجاد كند. 


*** نگرانی از استفاده پهپادها به منظور جاسوسی از مردم 
مخالفت عمومى با گسترش عمليات پهپادها بر حول محور نگرانى ها در مورد آزادى هاى مدنى شكل گرفته است. فعالان حوزه حقوق مدنى در مورد مسايل اخلاقى و قانونى استفاده از اين هواپيماها به منظور جاسوسى از مردم در خانه هايشان نگران هستند. تحقيقات مختصری درباره ایمنی هواپیماهاى کنترل از راه دور وجود داشته است. گزارش منتشر شده توسط آكادمى ملى علوم آمريكا در تاريخ ٥ ژوئن سال جارى ميلادى مى گويد كه پرسش هاى بى پاسخ جدى درباره چگونگى تامين امنيت شهروندان هنگام استفاده از پهپادها در حريم هوايى داخلى وجود داشته است. 
 
 ارتش سوانح عمده را از نظر شدت بر اساس ميزان خسارت وارده به هواپيما يا اموال ديگر به دو گروه تقسيم مى كند. 



طبق آمارها ١٩٤ هواپيماى بدون سرنشين در گروه نخست قرار مى گيرند. اين گروه موسوم به كلاس الف حوادثى را شامل مى شود كه باعث نابودى هواپيما شده يا بر اساس استانداردهاى فعلى دستكم ٢ ميليون دلار خسارت وارد آورد.
 
 اندكى بيش از نيمى از حوادث در افغانستان و عراق روى داده و تقريبا يك چهارم نيز در خاك ايالات متحد اتفاق افتاده است.  
 
 دويست و بيست و چهار سانحه نيز در كلاس ب جاى مى گيرند كه تحت استانداردهاى فعلى بين ٥٠٠ هزار تا ٢ ميليون دلار خسارت وارد آورده اند. 
 
اسناد نظامى اطلاعات مربوط به عمليات هاى مخفيانه هواپيماهاى بدون سرنشين سازمان جاسوسى آمريكا، سيا، را شامل نمى شود. سيا حدود ٣٠ فروند پهپاد مسلح مدل شكارچى را در اختيار دارد كه تمامى آنها در ماموريت هاى برون مرزى استفاده شده و بوسيله خلبانان نيروى هوايى ارتش آمريكا، كه در استخدام سيا هستند، از راه دور راهبرى مى شوند. 

***  آمریکا از  پاسخ به سوالات مربوط به پهپاد ناقض حریم هوایی ایران طفره می رود 
 اين سازمان همچنين پهپادهاى جاسوسى فوق پيشرفته آر كيو-١٧٠ سنتنيل را در اختيار دارد كه يك فروند از آنها در سال ٢٠١١ ميلادى پس از تجاوز ۲۲۵ کیلومتری به حریم هوایی ایران توسط اين كشور به زمين نشانده شد. 
 
در ۵ دسامبر سال ۲۰۱۱ ميلادى، منابعی در ارتش آمریکا تایید نمودند که هواپیمای بدون سرنشین از نوع آرکیو-۱۷۰بوده و اکنون در اختیار نیروهای ایرانی است. منابع رسمی تا زمان نمایش این هواپیما از سوی جمهورى اسلامى ایران از تایید این خبر امتناع ورزيدند. در ۸ دسامبر همان سال، منبعی رسمی در آمریکا که نمی‌ خواست نامش فاش شود به واشنگتن پست گفت: آمریکا به دلیل عدم دسترسى به پهپاد نمی‌ تواند اصالت آن را تایید كند.



 و اما در ادامه نیز خاطر نشان ساخت كه ما هیچ نشانه‌ ایی از سرنگونی آن با استفاده از پدافند هوایی نیافتیم.
 
جان کربی، سرهنگ نیروی دریایی ارتش آمریکا، از سخن‌ گویان پنتاگون در کنفرانسی مطبوعاتی در ۸ دسامبر همان سال از بررسی اصالت ویدیو توسط متخصصان صحبت كرد. کربی و سخنگوی دیگر پنتاگون، جورج لیتل، از اعلام نظر دیگری مبنی بر اصالت پهپاد نمایش داده‌ شده طفره رفتند.
 
در ۶ دسامبر، ایالات متحده اعلام نمود که پهپاد سقوط کرده در نزدیکی فضای ایران، برخلاف مطالب اعلام شده متعلق به سازمان سیا بوده و نه آیساف. ایالات متحده از بیان اصالت پهپاد نمایش داده‌ شده در تلویزیون جمهورى اسلامى ایران خودداری نمود. اگرچه یک مقام رسمی سابق آمریکا از اصالت پهپاد آرکیو-۱۷۰ خبر داد که از آن برای جاسوسی تجهیرات هسته‌ ایی ایران استفاده می‌ شده‌ است.
 
هواپيماهاى بدون سرنشين به منظور راهبرى و كنترل وابسته به ارتباطات بى سيم هستند. خلبانان و اپراتورهاى دوربين از طريق يك خط فرمان مسيرها را به هواپيما مى دهند كه اينكار به طور معمول از طريق ماهواره صورت مى گيرد. داده هاى مربوط به حركات هواپيما و عمليات هاى داخلى آن نيز از راه خطى مجزا به اتاق كنترل باز مى گردد.



 خطوط ارتباطى توسط اشكال مختلف تداخل امواج به آسانى قطع مى شوند. معمولا قطع ارتباط تنها چند ثانيه طول كشيده و خطرى در بر ندارد. براى اطمينان بيشتر، هواپيماهاى بدون سرنشين به شكلى طراحى شده اند كه پس از قطع ارتباط و تا زمان وصل مجدد در يك مسير مدور حركت مى كنند. در بدترين حالت اين هواپيماها به طور خودكار به سمت پايگاه اصلى خود باز مى گردند.   
 
 به شهادت آمار، هميشه چنين اتفاقى نمى افتد. در بيش از يك چهارم حوادث، در هنگام سقوط خطوط ارتباطى قطع بوده اند.  بسيارى از خلبانان به بازرسان گفته اند كه آنها به چنين قطع ارتباط هايى عادت دارند و تا زمانى كه مدت آن كمتر از چند دقيقه باشد خيلى نگران كننده نخواهد بود. 
 
در صورتى كه هواپيماى بدون سرنشين سريع اوج گيرد يا به سرعت ارتفاعش را كاهش دهد، ممكن است ارتباطات ماهواره اى قطع شود. عيوب الكتريكى بر روى زمين نيز مى تواند منجر به قطع خطوط ارتباطى شود.  
 
 منابع:
http://rt.com/usa/167396-pentagon-crash-400-military-drones/
 
http://www.washingtonpost.com/sf/investigative/2014/06/20/when-drones-fall-from-the-sky/
 
http://www.foxnews.com/tech/2014/06/20/report-reveals-418-military-drone-crashes/
 
http://complex.foreignpolicy.com/posts/2014/01/21/us_drone_crashes_in_yemen
 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار