رئيس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)خبر داد

حضور 8 دانشگاه هندی در رتبه بندی جهانی/ انستیتوهای فناوری در صدر

دانشگاههای برتر هندوستان اندك است و به همين دليل مسولان ايرانی بايد به آن توجه كنند.

جعفر مهراد رئيس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از کشور‌هایی که دانشجویان ایرانی بدان کشور جهت ادامه تحصیل مسافرت می کنند کشور هندوستان است که علت آن نزدیکی جغرافیایی، ارزان‌تر بودن زندگی و هزینه‌های تحصیل در دانشگاه و فرهنگ مردم و نزدیکی به فرهنگ مردم ایران است. 
  
وی افزود: گرچه وزارتخانه‌های علوم و بهداشت در ارزیابی‌های خود دقت لازم را به عمل می‌آورند، اما نتایج رتبه بندی‌های دانشگاهی وضعیت متفاوتی را از دانشگاه‌های این کشور به تصویر می کشد، چنانچه در هندوستان صدها دانشگاه وجود دارد که دارای دوره‌های تحصیلی کارشناسی و تحصیلات تکمیلی هستند. تعدادی از این دانشگاه‌ها از جایگاه بهتر، اعضای هیأت علمی برجسته و زیرساخت‌های مناسب و کیفیت برتر برخوردارند. در بین این دانشگاه‌ها تنها چند دانشگاه را می توان در بین 10 دانشگاه برتر این کشور منظور کرد و این نکته‌ای است که هم وزارتین و هم دانشجویان باید بدان توجه ویژه داشته باشند. 
  
مهراد تصريح كرد: بر اساس رتبه بندی QS در سال 2014 میلادی، در بین صدها دانشگاه کشورهای آسیا، تنها 8 دانشگاه از کشور هندوستان از اعتبار و شهرت بین المللی برخوردارند. انستیتو فناوری هندوستان در دهلی با کسب رتبه 38 آسیا و با امتیاز 74.5 (ازمجموع 100)، رتبه اول دانشگاه‌های هندوستان را در اختیار دارد، همچنين رتبه‌های دوم و سوم به ترتیب به انستیتو فناوری هندوستان در بمئی با رتبه 41 در آسیا و با امتیاز 71.8، و انستیتو فناوری هندوستان در کانپور با رتبه 52 در آسیا و با امتیاز 66.1 تعلق دارد. به علاوه، این دانشگاه در رتبه بندی تایمز که در سال 2013 برای قاره آسیا انجام شد با کسب امتیاز 40.6 رتبه 33 آسیا را به دست آورده است. 
  
وي در ادامه گفت: رتبه چهارم مربوط به انستیتو فناوری هندوستان در مَدرَس است. این انستیتو موفق به کسب رتبه 53 در آسیا با امتیاز 66 از مجموع 100 امتیاز شده است. انستیتو فناوری هندوستان در خاراگپور نیز رتبه پنجم دانشگاه‌های هندوستان را به خود اختصاص داده است. این دانشگاه در جایگاه 60 در آسیا قرار دارد و امتیاز آن 63.6 است. این دانشگاه در رتبه بندی تایمز برای قاره آسیا موفق شده رتبه 30 را با امتیاز 41.6 از آن خود کند، البته  رتبه‌های 6، 7 و 8 به ترتیب به انستیتو فناوری هندوستان در رورکی (جایگاه 70 در آسیا و با امتیاز 58.9)، انستیتو فناوری هندوستان در گوواهاتی(جایگاه 95 در آسیا و با امتیاز 51.4) و انستیتو فناوری اطلاعاتی هندوستان در الله آباد (در دامنه ای بین 250-201) اختصاص دارد. انستیتو فناوری هندوستان در رورکی در رتبه بندی تایمز نیز جزو دانشگاه های ممتاز آسیا است. رتبه این دانشگاه با کسب امتیاز 29.9 در بین دانشگاه های آسیا رتبه 56 است. 
  
مهراد اظهار داشت: غیر از مؤسساتی که نام آنها در رتبه بندی QS در سال 2014 میلادی جزء دانشگاه‌های ممتاز آورده شده است، دانشگاه دهلی به خاطر پژوهش و آموزش از اعتبار ویژه ای برخوردار است. این دانشگاه، دانشگاهی است دولتی و طبق نظام رتبه بندی (India Today & Nielsen) در سال 2013 میلادی رتبه اول را در بین دانشگاه‌های این کشور به دست آورده است‌، این انستیتو در واقع دانشگاه دولتی است که در تحقیقات پزشکی از اعتبار علمی ویژه‌ای برخوردار است. این دانشگاه تحت نظر وزارت بهداشت و رفاه خانواده هندوستان که در سال 1956 تاسیس شده است، فعالیت تحقیقاتی و علمی دارد. 
  
وي تصريح كرد: مرکز تحقیقات علمی پیشرفته جواهر لعل نهرو در بنگلور که با هدف ارتقاء تحقیقات علمی و فعالیت در مرزهای علوم و مهندسی تاسیس شده است، در 6 شاخه‌ی علمی فعالیت تحقیقاتی دارد: ژئودینامیک، فناوری آموزشی، علوم نظری، ژنتیک و بیولوژی مولکولی، مهندسی مکانیک و شیمی فیزیک مواد، البته دانشگاه چاندیگیر در پنجاب دارای 57 دپارتمان آموزشی و تحقیقاتی و 15 مرکز آموزشی است. این دانشگاه 188 کالج وابسته دارد. بر اساس رتبه بندی تایمز 2014-2013، این دانشگاه در بین دانشگاه‌های هندوستان مقام اول را بدست آورده است. 
  
وي خاطرنشان كرد: دانشگاه‌هایی که از آنها نام برده شد عموما از اعتبار علمی و تحقیقاتی برخوردار بوده و دانشجویان فارغ التحصیل از این دانشگاه‌ها به سرعت جذب بازار کار در هندوستان و سایر کشور های جهان می‌شوند. توجه به معیار‌های سنجش و رتبه بندی که سطح علمی، تحقیقاتی و فناوری دانشگاه‌ها را مشخص می‌سازد در تربیت دانشجو و اثربخشی فارغ التحصیلان اهمیت فراوان دارد.


انتهای پیام/ 



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.