معاون توسعه و مدیریت منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : فرهنگ و هنر پایه و اساس توسعه زیربنایی هر جامعه است و برای انتقال فرهنگ باید از تمام ابزارهای فرهنگی از جمله فیلم ، ادبیات ، موسیقی ، نمایش و ...بهره برد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز کاراندیش درنشست مشترک با مسئولان و جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر شهرستان مراغه ضمن اشاره به لزوم توزیع عادلانه امکانات و فرصتها افزود: باید برای انتقال فرهنگ و مفاهیم آن ، از توجه به یک بعد و غفلت از سایر ابعاد فرهنگی پرهیز نمائیم و از تمام ظرفیتها و ابزارهای فرهنگی بهره جوئیم .

کاراندیش با اشاره به وضعیت فعالیتهای فرهنگی هنری در کشور افزود: با توجه به نامگذاری سال 93 از سوی مقام معظم رهبری با تاکید بر اصل فرهنگ ، سعی دولت تدبیر و امید بر این است که وضعیت فرهنگی کشور سر و سامان یابد .

وی افزود: از بودجه کشور، 65 درصد به بخش فرهنگی و اجتماعی تخصیص می یابد که از این میزان 4.5 درصد مربوط به بخش فرهنگ، هنر و رسانه بوده که از آن نیز 15 درصد سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی اظهار کرد: این وزارتخانه باید با این اعتبار علاوه بر جوابگویی به نیازهای جاری، زیرساختها و برنامه های فرهنگی کشور را در راستای ارتقای فرهنگ و هنر اجرا کند.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این وزارتخانه با این اعتبارات محدود توان تامین حداقل نیازها و زیرساخت ها برای اصحاب فرهنگ و هنر را دارد، بنابراین برای جبران آن باید مردم و بخش خصوصی وارد صحنه شوند.

کاراندیش افزود: فرهنگ و هنر پایه و اساس توسعه زیربنایی هر جامعه بوده و باید خود مردم با همکاری مسوولان زمینه گسترش و تعالی آن را فراهم آورند.

مهدی دواتگری نماینده مردم مراغه ، عجبشیر و سراجو در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست ، اظهار داشت: رشد و ارتقاء فرهنگ عمومی جامعه در گرو فعالیتهای فرهنگیِ تاثیر گذار است و این فعالیتها با ایجاد بستر لازم و افزایش توان هنرمندان و ایجاد روحیه مضاعف آنان محقق خواهد شد .

وی در این جلسه از تجهیز آمفی تئاتر عبدالقادر مراغی به سامانه سینمای دیجیتال در آینده نزدیک خبر داد و گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جشنواره سراسری تئاتر تدبیر، جشنواره ملی ادبیات آیینی و دومین همایش بین المللی عبدالقادر مراغی در این شهرستان برگزار می شود.

مهدی دواتگری با اشاره به اینکه معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موافقت خود را برای اجرای این طرح ها اعلام کرده است، افزود: تئاتر شهر مراغه از قدمت چهار دهه ای برخوردار بوده و به منظور استفاده بهینه از فضای موجود شهر برای فعالیت هنرمندان تئاتر با بازسازی مجدد سالن تئاتر شهر در نگارخانه افرازه موافقت شده است.

وی اظهار کرد: این معاونت همچنین با چاپ مقالات کنگره بین المللی اوحدی و ترجمه و تفسیر مثنوی معنوی شرح الانوار و نهج البلاغه حیدر عباسی با هزینه این وزارتخانه، تجهیز کانون های فرهنگی هنری مساجد، مساعدت ویژه برای انجمن های هفتگانه ادبی و هنری و هنرمندان این شهرستان موافقت کرده است.

محمدی معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مراغه نیز در این نشست گفت: بدون شک مسئولان فرهنگی دولت تدبیر و امید با مشکلات هنرمندان و دغدغه های آنان در این حوزه آشنا هستند و تمام تلاش خود را جهت حل و فصل این مشکلات به کار خواهند بست .

وی افزود : اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط یکی از الزامات حوزه فرهنگی است که هم باید از سوی هنرمندان و هم از سوی مسئولان مورد توجه قرار گیرد .

علی اکیر صفی پور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان که به همراه معاونین این اداره کل در این نشست حضور داشت نیز با اشاره به اهمیت فرهنگ در توسعه جوامع گفت : یکی از شاخصهای بسیار مهم در توسعه جوامع کنونی ، توسعه فرهنگی آن است .

وی افزود : توجه به داشته های فرهنگی و استفاده حداکثری از این ظرفیتها و انسجام بخشی به فعالیتهای فرهنگی هنری میتواند ما را در رسیدن به وضعیت مطلوب یاری دهد .

بررسی مشکلات و اتخاذ تصمیم در خصوص مسائل مربوط به بهسازی تالار صوفی ، مساعدت به کانونها و انجمنهای فرهنگی هنری منطقه ، تجهیز نگارخانه و رفع مشکل نیروی انسانی عجبشیر ، چاپ تالیفات هنرمندان شهرستان ، حمایت از هنرمندان محروم منطقه و راه اندازی سینمای دیجیتال در مجتمع فرهنگی هنری مراغه و عجبشیر از جمله موارد مهم طرح شده در این نشست بود.

شایان ذکر است در این نشست ، محمودی معاون سیاسی فرمانداری مراغه ، اسکندری بخشدار بخش مرکزی ، فیاضی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ، جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر شهرستان ، تعدادی از اعضا شورای اسلامی شهر ، تعدادی از روسا و معاونین دانشگاهها و مراکز آموزش عالی مراغه نیز حضور داشتند .

انتهای پیام/ش/ن

برچسب ها: توسعه ، فرهنگ ، هنر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.