کارشناس افغان: ضعف ظرفیت مردم‌سالاری در افغانستان ادعای بی دلیل غربی‌ها است

کارشناس مسائل سیاسی افغان با اشاره به تجربه طولانی این کشور در مورد دولت‌های موروثی، گفت: مردم در انتخابات اخیر نشان دادند که خواستار دولت منتخب برخاسته از آرای ملت هستند و ضعف ظرفیت مردم‌سالاری ادعای بدون دلیل غربی‌ها است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران؛ عبداللطیف نظری» کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل با اشاره به تجربه طولانی افغانستان در مورد دولت‌های موروثی، گفت: مردم افغانستان با شرکت در انتخابات اخیر نشان دادند که خواستار دولت منتخب مردمی هستند و دولت موروثی و استبدادی نمی‌خواهند.
 
وی افزود: این واقعیت تلخ را نمی‎توان انکار کرد که غالب تاریخ سیاسی افغانستان را حاکمیت‎هایی از نوع استبدادی و موروثی ساخته است؛ دولت‎هایی که با عدم توجه به خواست‎ها و نیازهای مردم حتی مجاری طرح تقاضاهای مردمی را نیز مسدود می‌کردند.
 
ضعف ظرفیت دموکراسی‎پذیری، ادعای بدون دلیل غربی‎ها
 
نظری، با یادآوری این نکته که برخی کشورهای غربی بارها روند مردم‌سالاری را در افغانستان ضعیف و زوال‎پذیر عنوان کرده بودند، اظهار داشت: مشارکت گسترده مردم افغانستان در 2 دور انتخابات نشان داد که علی‎رغم منفی‎بافی‎ها و ادعاهای بدون دلیل غربی‎ها، مردم این کشور علاقه فراوانی به روند مردم‎سالاری دارند.
 
سرعت برگزاری انتخابات به خلق توهم «پایین بودن میزان مشارکت» انجامید
 
کارشناس مسائل سیاسی افغان در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: سرعت روند رای‎گیری روز گذشته به خلق توهم «پایین بودن میزان مشارکت» انجامید.
 
این در حالی است که روز گذشته مردم افغانستان با فهرست طویلی از کاندیداهای شوراهای ولایتی رو ‎به رو نبودند؛ در حالی که در دور اول انتخابات(16 فروردین 93) یافتن فرد دلخواه در میان افراد زیادی که برای احراز کرسی شوراهای ولایتی کاندیدا شده بودند، زمان زیادی را در بر می‎گرفت و روند رای‎گیری را به کندی روبه‎رو می‎ساخت.
 
نظری همچنین از دلایل دیگر سرعت‎ روند رای‎گیری در انتخابات روز شنبه، گفت که مردم در دور دوم انتخابات (24 خرداد) بین 2 کاندیدای ریاست جمهوری، یکی را برمی‎گزیدند و مانند دور اول با فهرست 8 نفر از کاندیداهای ریاست‎ جمهوری مواجه نبودند.
 
استاد دانشگاه کابل تصریح کرد: آمار منتشرشده توسط کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از شمار شرکت‎کنندگان روز گذشته نشان می‎دهد که شمار کسانی که در دوم شرکت کرده‌اند به بیش از هفت میلیون بالغ شده است، در حالی که در دور اول انتخابات مجموع شرکت کنندگان به 6 میلیون و 898 هزار و 161 نفر می‎رسید.
 
نویسنده افغان افزایش 2 درصدی شمار شرکت‎کنندگان زن را نیز امیدوارکننده دانست و تأکید کرد: بالا رفتن میزان مشارکت زنان نشان از ارتقای آگاهی سیاسی آنان و دلیلی بر افزایش روحیه مسئولیت‎پذیری زنان است.
 
سفرهای ولایتی کاندیداها، گامی به سوی آشنایی با مشکلات و خواست‎های مردم
 
نظری در ادامه با اشاره به سفرهای ولایتی کاندیداهای ریاست جمهوری افغانستان گفت: سفرهای کاندیداهای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور، گام مهمی در راستای آشنایی آنان با مشکلات و خواست‎های مردم بود.
 
وی خاطرنشان کرد که کاندیداهای ریاست جمهوری افغانستان در جریان رقابت‎های 2 دور انتخابات به ولایت‎ها و مناطق مختلف این کشور سفر کردند و از نزدیک به خواست‎ها و مطالبات مردم گوش سپردند و بهتر درک کردند که در صورت پیروزی چه برنامه‎‌هایی را در اولویت کاری خود قرار دهند.
/انتهای پیام

منبع: فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار