سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:

مذاکرات ژنو "محرمانه" باقی می‌ماند اما به نظر نمی‌رسد سازنده بوده باشد/ گفتگوها هفته آینده ادامه می‌یابد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما خواهان توافقی جامع و قوی با ایران هستیم و معتقدیم که نبود توافق بهتر از توافق بد است و ما با این طرز فکر وارد مذاکره می شویم.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه وزارت خارجه آمریکا، "جنیفر ساکی" روز سه‌شنبه گفت: آنها دیروز برای مدت پنج ساعت با هم دیدار کردند. این مذاکرات از ساعت نه امروز صبح از سر گرفته شد و انتظار داریم که در طول روز ادامه یابد. همانطور که انتظار می رفت،موضوعات گوناگونی بررسی شد.من نمی توانم اطلاعات کلی درباره این مذاکرات در اختیار شما قرار دهم.ما ترجیح می دهیم که این موضوع محرمانه باقی بماند و به نظر می رسد که این روش درستی باشد. هفته آینده گروه پنج به علاوه یک  در وین نشستی  برگزار خواهد کرد که این مذاکرات(ژنو) مطمئنا تکمیل کننده آن خواهد بود.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که پرسید نظر شما درباره اینکه یکی از مقامات ایرانی حاضر در این مذاکرات روند آن را مثبت ارزیابی کرده است ، گفت:  به نظرم آنها باید تنها نتیجه گیری خود را اعلام کرده باشند. من هیچ فرصتی برای گفتگو با تیم مذاکره کننده (آمریکا) نداشته ام تا  آنها وضع  موجود را برایم توصیف کنند.اجازه بدهید که ما اطلاعات بیشتری از تیم حاضر کسب کنیم. 

ساکی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که پرسید حسن روحانی رئیس جمهور ایران در آنکارا گفته است که کشورش تمام تلاش خود را برای رسیدن به توافق اتمی صورت خواهد داد ،نظر شما چیست؟گفت:ما بارها پیش از این اعلام کرده ایم که مقامات زیادی از جمله مقامات ایرانی در مواقع گوناگون سخنانی بیان می کنند اما تمرکز اصلی ما بر روی مسائل اصلی است که در پشت صحنه مطرح و درباره آن مذاکره می شود و تمامی این موضوعات بر روی میز قرار دارند. ما هرگز نگفته ایم که این کار آسانی است و  به این موضوع معتقدیم  اما اجازه می دهیم که مذاکرات در دور بعدی در هفته آینده ادامه پیدا کند و آنگاه خواهیم دید که کجا هستیم.

وی افزود:این مذاکرات تنها فرصت مهمی برای تبادل نظرات در راستای مذاکرات آتی پنج به علاوه یک در وین خواهد بود.این موضوع در طول شش ماه گذشته و حتی پیش از آن در مذاکرات دو جانبه و در کنفرانس های دیگر در جریان بوده است. وزیر امور خارجه ما در برخی از آنها شرکت داشته است و این بخشی از جریان تکمیلی است. 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت:این جریانی طولانی است که ما  با شرکای خود در گروه پنج به علاوه یک درباره آن در تعاملی نزدیک هستیم.ما هرگز ارزیابی پله به پله  از آنچه در مذاکرات دو جانبه (ژنو) روی داده است ارائه نکرده ایم زیرا به نظر نمی‌رسد که سازنده باشد.

وی در ادامه در پاسخ سوال یکی از خبرنگاران که پرسید آیا دیدار رو در روی مقامات ایرانی و آمریکایی در ژنو مهم و قابل توجه است؟گفت:مذاکرات پنج به علاوه یک ادامه پیدا خواهد کرد.این مذاکرات(ژنو) فرصتی تکمیلی برای مذاکرات پنج به علاوه یک است که مسائل مهم در آن بررسی خواهد شد.باید خاطر نشان کنم که وزیر خارجه پیشتر با آقای ظریف وزیر خاجه ایران در مونیخ و همچنین ژنو دیدار کرده است و ما در حاشیه مذاکرات پنج به علاوه یک بارها با ایرانی ها به طور دو جانبه دیدار کرده ایم.

وی افزود:من قصد ندارم که پیش بینی داشته باشم.مذاکرات هفته آینده ادامه پیدا  خواهد کرد.معتقدیم که ما نیاز داریم که با دیپلماسی فعال  وارد عمل شویم.این مذاکرات مثالی در این زمینه است و ما نیاز داریم که با ایران همانند شرکای خود در گروه پنج به علاوه یک مذاکره کنیم.

ساکی در ادامه درباره موضوع تحریم های ایران هم  افزود:با وجود  انتقادات برخی از منتقدان درباره موضوع تحریم ها ، بیشتر تحریم ها هنوز بدون تغییر باقیمانده است و ما حتی در ماههای اخیر هم تحریم های بیشتری  وضع کرده ایم. به عنوان بخشی از طرح اقدام مشترک توافقی حاصل شد که ما به آن پایبندیم و آژانس بین المللی انرژی اتمی هم تایید کرده است که ایرانی ها به آن پایبندند.در حال حاضر رسیدن به توافقی جامع موضوعی است  که ما بر روی آن کار می کنیم و مسائل زیادی وجود دارد که در متن آن باید بررسی شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره سخنان لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه گفت:همانطور که گفتم تمرکز ما بر روی ضرب الاجل بیستم ژوئیه است.من این اظهارات را بررسی کرده ام.همانطور که پیشتر گفتم ما معتقدیم که تمام تلاشهای ما باید به طرف مذاکراتی که در پشت صحنه درباره مسائل دشوار  وجود دارد، جریان و جهت پیدا کند.تمامی ما خواهان توافقی جامع و قوی با ایران هستیم. معتقدیم که نبود توافق بهتر از توافق بد است و ما با این طرز فکر وارد مذاکره می شویم.

ساکی در ادامه گفت:من به شما این اطمینان را می دهم که ما با سعودی ها و دیگر دوستان و شرکای خود در جهان درباره این مذاکرات در تعاملی نزدیک هستیم.من لازم است که به شما یاد آوری کنم آنچه در اینجا درباره آن مذاکره می شود،برنامه اتمی ایران است.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره امضای اسناد همکاری بین ایران و ترکیه گفت:ما درباره مسائل گوناگون با ترکیه در تعامل هستیم.ما درباره کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به آنها رجوع می کنیم.ترکیه متعهد شده است که به تمامی قطعنامه های سازمان ملل پایبند باشد و از آنها تبعیت کند.سیاست ما درباره ایران معلوم است.ما بارها به طور شفاف اعلام کرده ایم که کشورها و شرکت های خصوصی باید از فعالیت هایی که می تواند سبب  وضع تحریم  ها بر ضد آنها شود ،پرهیز کنند.


انتهای پیام/.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار