رئیس اداره خانواده، جمعیت، سلامت و وزارت بهداشت خبر داد

افزایش شیب پیری در استان‌های کشور/ گذر 11 میلیون دختر و پسر از سن ازدواج در کشور

دکتر مطلق با بیان اینکه مشاهدات نشان می دهد که برخی از استان‌ها در شیب پیری قرار گرفته‌اند، گفت: در حال حاضر 11 میلیون دختر و پسر در کشور در حال گذشتن از سن ازدواج و باروری هستند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، دکتر محمد اسماعیل مطلق رئیس اداره خانواده، جمعیت، سلامت و وزارت بهداشت امروز در نشست کشوری ارتقای نرخ باروری  با اشاره به تعریف نرخ باروری گفت: متوسط تعداد فرزندی که در دوران باروری به دنیا می آیند را نرخ باروری می گویند، در حال حاضر در کشور ما بیش از 11 میلیون دختر و پسر در آستانه ازدواج هستند که بخش قابل توجهی از آنها  در حال گذر از سن مناسب ازدواج و باروری هستند.

وی ادامه داد: درصد کمتری از زوجین از ناباروری ثانویه رنج می برند،  بدین معنا که سابقه تولد فرزند اول را داشته ولی در داشتن فرزند بعدی مشکل دارند.

وی به تغییرات میزان باروری اشاره و  عنوان کرد: اگر ده درصد افراد مجرد ازدواج کنند، میزان باروری به 2.6 درصد و اگر کاهش 10 درصدی در طلاق داشته باشیم میزان باروری به 1.88 می رسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد:در سال 90  اگر نگاهی به وضعیت استان های کشور از لحاظ وضعیت جمعیتی بیندازیم، مشاهده می کنیم که خیلی از استانها در شیب پیری قرار دارند و این وضعیت خوبی نیست چرا که در حال حاضر طبق آمار 8.2  جمعیت یعنی 7 میلیون نفر از جمعیت کشور سالمند هستند که این شیب در حال افزایش است.

وی در خصوص پیشنهادات وزارت بهداشت برای سیاست های جمعیتی اظهار کرد:تلاش همه جانبه در راستای اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص سیاست های جمعیتی، تسریع و کمک به فرایند نهایی سازی تصویب و ابلاغ سیاست های جمعیتی از پیشنهادات وزارت بهداشت است که به زودی  به کلیه دانشگاه ها ابلاغ می شود.

وی در پایان به برخی از رویکردها اشاره و خاطر نشان کرد: مشاوره هنگام و پس از ازدواجرعایت شئونات اجتماعی و شرعی، افزایش آگاهی جامعه در فرزند آوری سالم و تک فرزندی، مشاوره برای کاهش میانگین فاصله زمانی بین فرزندان، پیشگیری از بارداری های پر خطر و سقط، افزایش مراقبت های بارداری و مراقبت های ویژه برای مادران پرخطر جلوگیری از مرگ و میر مادر و نوزاد و تقویت برنامه های غربالگری ژنتیک از جمله رویکرد های وزارت بهداشت برای افزایش نرخ باروری است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
علی
۲۳:۴۶ ۰۷ تير ۱۳۹۳
چه شود !!
پس زنگ هشدار به صدا در اومده !!
نوش دارو بعد مرگ سهراب :-)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۱۹ خرداد ۱۳۹۳
بابا همین بچه هایی هم که داریم نمی تونیم سیر کنیم مگه دولتها اجازه زندگیبهمون می دهند که بخواهیم بچه هم داشتهداشته باشیم اول گرونی رو مهار کنید بعد بگید جمعیت پیر شده یا کم شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۱۹ خرداد ۱۳۹۳
بله باید ریشه یابی کرد یه کمک حداقلی برای زوج ها وام 3 میلیونی بود اونم متاسفانه قطع کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۱۹ خرداد ۱۳۹۳
سلام.
من الان 31 سالمه و سال 87 با معدل 18.10 در رشته مهندسی عمران فارغ التحصیل شدم اما الانم که الانه نمیتونم کار پیدا کنم تا ازدواج کنم.کی باید پاسخگو باشه که شب و روز درس خوندیم و عمرمون تلف کردیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ahmad
۱۳:۴۱ ۱۹ خرداد ۱۳۹۳
وقتی آزمون استخدامی رو لغو میکنین، چجوری میخوایم ازدواج کنیم؟ شما وعدتونو عمل کنین بخدا مردم همه کار میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۱۹ خرداد ۱۳۹۳
باعلم به اینکه بیشتر جوانها از سن ازدواجشان می گذردآیا وقتش نرسیده دولت مردان به فکر تسهیلات ازدواج جوانان ومسکن وکار برای این قشر باشند هر گناهی از این جوانان مجرد سر بزند دولتمردان هم در این گناه شریکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۱۹ خرداد ۱۳۹۳
چرا چرت ميگن ، امكانمات فراهم كنن ما ازدواج مي كنيم
ماهايي كه حتي كار نداريم واسه چي ازدواج كنيم
Iran (Islamic Republic of)
مرتضي
۱۳:۱۲ ۱۹ خرداد ۱۳۹۳
اونقد ازدواج رو براي جوونا سخت كنيد تا بازم اين آمارهاي منفي، افزايش پيدا كنه.
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۳:۰۶ ۱۹ خرداد ۱۳۹۳
اشتغال اشتغال اشتغال...
آخرین اخبار