معاون آموزش،‌پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد:

"صادرات 2 هزار میلیاردی" کشورهای حاشیه اقیانوس هند در سال 2013 به دنیا

توفیق با اشاره به صادرات کشورهای عضو اتحادیه‌ حاشیه اقیانوس هند گفت: در سال 2013 ، 2 هزار میلیارد دلار صادرات از این منطقه انجام شده است که در حدود 11 درصد از صادارت کل جهان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، توفیق معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست منطقه‌ای کارشناسان ارشد فناوری‌های نو، تحقیق و توسعه و تجاری‌سازی گفت: اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند شامل 20 کشور اصلی و 6 کشور طرف گفتگو است که در مجموع 33 درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد.
 
وی افزود: این کشورها همکاری‌هایی در زمینه‌های مختلف دارند که یکی از شاخه‌های این همکاری در زمینه توسعه دانش فنی و تجاری سازی است که دبیرخانه این اتحادیه در کشور ما است.
 
توفیق با اشاره به صادرات کشورهای عضو اتحادیه‌ حاشیه اقیانوس هند گفت: در سال 2013 ، 2 هزار میلیارد دلار صادرات از این منطقه انجام شده است که در حدود 11 درصد از صادارت کل جهان است.
 
وی ادامه داد: اولویت‌های اصلی فعالیت این اتحادیه شامل همکاری پژوهشی و فناوری، امنیت و ایمنی دریایی، تسهیل سرمایه‌گذاری و تجارت، مدیریت شیلات، مدیریت ریسک و توریسم و تبادل فرهنگی می‌باشد.
 
توفیق افزود: کشورهای عضو اتحادیه از نظر وسعت زیاد و موقعیت جغرافیایی و همچنین تعداد زیاد نیروی انسانی و نقش این کشورها در تجارت جهانی و مجامع بین المللی دارای اهمیت است.
 
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت ، معدن و تجارت در ادامه این نشست با اشاره به برخی اطلاعات آماری در حوزه صنعت و معدن و اشاره به تکالیف ابلاغی از سند چشم‌انداز مبنی بر دستیابی به جایگاه مناسب فناوری و اقتصاد و همچنین برشمردن برخی ویژگی‌های منحصر به فرد ایران اظهار داشت: یکی از روش‌های دستیابی به توسعه پایدار گسترش فناوری به ویژه فناوری‌های پیشرفته می‌باشد و در این خصوص جمهوری اسلامی ایران باید روابط خود را در این حوزه با کشورهای عضو اتحادیه تقویت نماید.
 
توفیق در ادامه با اشاره به برخی چالش‌ها و روابط میان کشورهای این اتحادیه گفت: ایجاد هاب و کریدورهای فناوری جهت شتاب‌ بخشیدن به توسعه فناوری، طراحی یک مکانیزم جامع جهت اجرایی نمودن تفاهم‌نامه‌ها و توافق‌نامه‌ها همچنین طراحی چارچوب ارزیابی و نظارت بر پروژه‌های مشترک و شبکه‌ سازی فناوری و همچنین برگزاری سمینارها و نمایشگاه‌ها و دوره‌های آموزشی مشترک و تبادل دستاوردها و تجربیات از راهکارهای حل این چالش‌ها می‌باشد.
 
توفیق در ادامه گفت: کشور ما در تولید علم جایگاه خوبی دارد اما دستاوردهای علمی را نتوانستیم تجاری سازی کنیم.
 
وی افزود: به طور یقین وزارت صنعت، معدن و تجارت نقش مؤثری در این فرآیند ایفا می‌‌کند و در حال حاضر صحبت‌هایی با بورس تهران و بورس ایران کردیم تا بازار بورس ایده راه‌اندازی شود و سرمایه‌گذاری در این بخش انجام شود.
 
توفیق در ادامه گفت: همچنین پروژه‌هایی که در شورای علوم،‌تحقیقات و فناوری با مشکل مالی مواجه شده است ما در بخش صنعت با صاحبان صنایع و صاحبان سرمایه جلساتی برگزار می‌کنیم تا به معرفی این پروژه‌ها بپردازیم و سرمایه‌گذاران در تجاری سازی این پروژه‌ها شریک شوند.

انتهای پیام/
برچسب ها: صنعت ، تجارت ، معدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار