وزیر فرهنگ:

توسعه فرهنگی در محیط بسته و گلخانه‌ای محقق نمی‌شود

وزیر فرهنگ گفت: در حوزه فرهنگ نیاز به یک فضای باز داریم چرا که توسعه فرهنگی در محیط بسته محقق نمی‌شود و این امر در محیط باز و در سایه رشد و تضارب آرا امکانپذیر است، باید تحملمان را بالا ببریم .

به گزارش حوزه فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل  از مرکز روابط ‌عمومی و اطلاع‌ رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،علی جنتی در این نشستضمن تاکید بر ضرورت حرکت همراه با پیشرفت‌های روز دنیا گفت: نباید ابتدا با هر پدیده نویی مخالفت ‌کنیم و بعد از آنکه فراگیر شد آن را بپذیریم بلکه باید از پیشرفت‌ها و فن‌آوری‌های روز دنیا برای رسیدن به اهدافمان استفاده کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: ما باید از پدیده‌ها و پیشرفت‌های روز دنیا در راستای اهداف کشور بهره ببریم.

عضو کابینه دولت یازدهم درباره بحث معافیت مالیاتی بیان داشت: در این مورد مقاومت‌های شدیدی وجود دارد؛ حتی در خصوص معافیت مالیاتی ناشران و کتاب‌فروشان که البته بخشی از آن به دلیل کاهش اتکای دولت به درآمد نفت است؛ اما امیدواریم با تهیه و ارائه یک گزاراش توجیهی، بتوانیم دوت را اقناع کنیم و تغییراتی در این زمینه بدهیم هر چند که در این زمینه بخش زیادی از آن به دولت مربوط نیست و به مجلس برمی‌گردد.

علی جنتی خطاب به فعالان صنعت چاپ گفت: هم‌اکنون در این زمینه در حال فاصله گرفتن از دنیا هستیم، شما که سال‌ها در این حوزه کار کرده‌اید، هم موانع را می‌دانید و هم راهکارها را، لذا اگر پیشنهاد مشخصی در این زمینه دارید آن را ارائه دهید و حتی می‌توانید در این خصوص، فردی را به عنوان مشاور معرفی کنید.

وی ضمن تاکید برضرورت ایجاد تسهیلات برای صادرات محصولات، افزود: برخی از محدودیت‌ها برای محصولاتی که به خارج از کشور صادر می‌شوند را باید تعدیل کرد. مثلا باید اجازه بدهیم امور چاپی مربوط به محصولات صادراتی، مطابق ذوق خارج از کشور تهیه شود.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید به تسهیلات وزارت ارشاد درخصوص اعطای مجوز نشریه به افراد و تشکل‌های حقیقی و حقوقی اشاره کرد و گفت: در این زمینه جلسات هفتگی برگزار می شود که خود را ملزم به شرکت در آن می‌دانم و هم‌اکنون درخواست‌های معوقه را به سال 92 رسانده‌ایم و در برخی موارد هم منتظر پاسخ استعلام‌ها هستیم.

وزیر ارشاد در خصوص تسریع فرایند صدور مجوز موسسات فرهنگی نیز اظهار داشت: برخی مراحل زمانبر حذف شده است و در حالی که پیشتر صدور این مجوزها یک تا دو سال طول می‌کشید هم‌اکنون به 30 الی 40 روز رسیده است و به محض اینکه صلاحیت تخصصی متقاضیان احراز شود، مجوز صادر می‌شود.

علی جنتی درباره مالکیت فکری و معنوی نیز افزود: حوزه حقوقی وزارتخانه در این زمینه اقدامات مطلوبی را آغاز کرده است برای مبارزه با تخلفات و اقدامات غیر مجاز نیز مبنای قانونی خوبی داریم و اگر به این نتیجه برسیم که پیوستن یاعدم پیوستن به سازمان‌های جهانی مالکیت به نفع کشور است حتما بهآن سمت حرکت خواهیم کرد.

وی در ادامه خطاب به فعالان حوزه نشر دیجیتال گفت: ستاد صیانت از محصولات و تولیدات فرهنگی از سالهای گذشته در وزارتخانه ایجاد شده که مبنای قانونی ندارد و موفق نیز نبوده است از همین رو سعی داریم کار هر حوزه را به نهاد مربوطه خودش بسپاریم.

جنتی همچنین گفت: قرار است پهنای باند در کشور افزایش یابد و در حوزه محتوا در مرکز رسانه‌های دیجیتال، شبکه ملی فرهنگ را راه‌اندازی کرده‌ایم که آنچه محتوا در حوزه فرهنگ است را در بر می‌گیرد.

وزیر ارشاد افزود: بخش خصوصی، پیشرفت‌های خوبی در زمینه رسانه‌های دیجیتال داشته و مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد نیز باید بهای بیشتری به بخش خصوصی بدهد که البته این امر نیازمند یک عزم ملی است.

علی جنتی ادامه داد: همیشه عده‌ای بین عدالت اجتماعی و توسعه کشور تضاد می‌دیدند که نتیجه‌ای جز افزایش فقر ندارد؛ اما الان همه به این باور رسیده‌اند که اگر توسعه می‌خواهیم باید کارآفرینی و تولید را تشویق کنیم.

وی درخصوص سیاست‌گذاری مربوط به حج و زیارت افزود: البته این امر تنها مربوط به وزارت ارشاد نیست؛ اما در این زمینه هم قرار نیست همه چیز را دولت به عهده بگیرد و باید به ابعاد حمایتی، هدایتی و نظارتی بپردازد.

گردشگری، حوزه دیگری بود که وزیر ارشاد بدان اشاره کرد و گفت: هر چند که این امر به سازمان میراث فرهنگی مربوط می‌شود؛ اما با ایجاد بسترهای مناسب، اقتصاد فرهنگ در این زمینه خیلی خوب عمل می‌کند. به عنوان مثال با بازسازی 100 خانه تاریخی در کاشان و تبدیل برخی از آنها به هتل، شاهد بودیم که در دو ماهه نخست سال جاری تعداد هشت هزار گردشگر خارجی از کاشان بازدید کردند که با این کار هم فرهنگمان را حفظ و معرفی کرده‌ایم و هم درآمدزایی داشته‌ایم.

جنتی با تاکید بر ضرورت تشویق بانک‌ها در سرمایه‌گذاری در بخش فرهنگ اظهار امیدواری کرد کهبانکها بخش خصوصی را در این زمینه یاری دهند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به مسئله فیلترینگ نیز توجه نشان داد و گفت: نباید به بهانه تخلف تعدادی اندک، فضای اینترنت را محدود کرد بلکه باید تدابیر و سیاست های صحیح در این زمینه اتخاذ کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: فرهنگ ، ارشاد ، انقلاب ، گردشگر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار