عراقچی اعلام کرد

حضور نفر دوم وزارت خارجه آمریکا در مذاکرت دو جانبه با ایالات متحده/ فقط به موضوعات هسته‌ای می‌پردازیم

عضو تیم هسته‌ای کشورمان گفت: رییس هیئت آمریکا، قائم مقام وزارت خارجه این کشور یعنی پس از جان کری نفر دوم وزارت خارجه ایالات متحده است که شرمن هم ویلیام برنز را همراهی می‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجي باشگاه خبرنگاران، "سیدعباس عراقچی" عضو تیم هسته‌ای کشورمان صبح امروز در گفتگوی تلفنی با شبکه خبر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه ضرورتی ایجاب کرد که قبل از مذاکرات رسمی با گروه 1+5 با کشورهای آمریکا و روسیه مذاکره شود گفت: مذاکره با 6 کشور سخت و پیچیده است و باید مواضع این کشورها با یکدیگر هماهنگ باشد چون ایده‌های مختلف دارند.
 
وی تصریح کرد: مذاکرات دو جانبه در قبل و بعد از گفتگوها رایج و همواره بوده که یا در حاشیه جلسات و یا قبل و بعد جلسات برگزار شده البته ما با روسیه و چین به طور مرتب مشورت کرده‌ایم که بر این اساس یا ما به پکن و مسکو رفته‌ایم و یا آنها آمده‌اند.
 
معاون حقوقی وزارت خارجه اضافه کرد: مذاکره دو جانبه با آمریکا فقط در حاشیه گفتگو با 1+5 بوده اما این بار چون مذاکرات به مراحل جدی رسیده می‌خواهیم مشورت جداگانه داشته باشیم.
 
وی افزود: مذاکره با آمریکا برای فردا و پس فردا تنظیم شده چون بیشتر تحریم‌ها توسط ایالات متحده اعمال شده و سایر کشورهای عضو 1+5 در آن دخالتی نداشته‌اند.
 
عراقچی اظهار داشت: جلسه فردای ما با آمریکا سه جانبه خواهد بود و هلگا اشمید معاون خانم اشتون در آن حضور خواهد داشت.
 
معاون وزیر خارجه کشورمان بیان داشت: در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در رم کنفرانس خلع سلاح برگزار می‌شود که آنجا با ریابکوف دیدار می‌کنیم و یک دور مذاکره دو جانبه برگزار خواهد شد که احتمالاً با چند کشور اروپایی هم در همانجا مذاکره خواهیم داشت یا اینکه هفته آینده قبل از عزیمت یکی از همتایان من از این کشورها به تهران خواهد آمد و ما این مذاکرات دو جانبه را خواهیم داشت تا بتوانیم با آمادگی بیشتری در مذاکرت 26 تا 30 خرداد شرکت کنیم.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مناقشه اوکراین بین آمریکا و روسیه تأثیری در مذاکرات گذاشته است یا خیر اظهار داشت: در عالم روابط بین‌الملل چیزی نیست که بر هم تأثیر نگذارد اما  تلاش روسیه و غرب در مذاکرات این است که موضوع اوکراین تأثیری در مذاکرات نگذارد و همه طرف‌ها این تلاش را کردند که 1+5 در مسیر خود پیش برود.
 
عراقچی درباره موضوع مذاکراتش با شرمن بیان کرد: هیچ موضوعی غیر از مباحث هسته‌ای با 1+5 مطرح نمی‌شود و همواره بر این امر تأکید کرده‌ایم.
 
وی ادامه داد: موضوع مذاکره فردای ما با آمریکا بحث هسته‌ای است و از موضوعاتی که بر روی آن‌ صحبت می‌شود در خصوص تحریم‌ها است که باید برداشته شود، البته رییس هیئت آمریکا قائم مقام وزارت خارجه این کشور است یعنی پس از آقای جان کری نفر دوم وزارت خارجه ایالات متحده است که خانم شرمن هم آقای ویلیام برنز را همراهی می‌کند.
 
معاون حقوقی وزارت خارجه کشورمان افزود: آقای برنز سابقه حضور در این مذاکرات را دارد و در ژنو نقش مؤثری داشت و امیدواریم حضورشان مثبت باشد.
 
عراقچی در پایان خاطرنشان کرد: من و آقای تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه مسئولیت هیئت کشورمان را بر عهده داریم.

بر همین اساس یک مقام ارشد دولت آمریکا اعلام کرده که معتقدیم باید با تعامل بیشتر و دیپلماسی فعال‌تر امکان دستیابی به راه‌حلی دیپلماتیک با ایران و یا برنامه اتمی این کشور را بررسی کنیم
.

وی همچنین مشاوره ایران و آمریکا را به عنوان نقطه اتصال مهمی در مذاکرات هسته‌ای دانست.

گفتنی است؛ "برنز" معاون وزیر امور خارجه و "وندی شرمن" دستیار وزیر امور خارجه آمریکا، ریاست هیئت آمریکایی را در دیدار دو جانبه با مقام‌های ایرانی در رابطه با برنامه هسته‌ای کشورمان را در روزهای 9 و 10 ژوئیه در ژنو سوئیس بر عهده خواهند داشت.

مقام ارشد دولت آمریکا در همین راستا نیز افزود: هیئت آمریکایی را به غیر "برنز" و "شرمن"، "جِک سولیوان" مشاور امنیت ملی، "جو بایدن" معاون رئیس جمهور آمریکا، "بروک آمدرسون" معاون سفیر مذاکره کننده آمریکا، "جیم تیمبی" مشاور ارشد کنترل تسلیحاتی، "راب مالی" مشاور ارشد شورای امنیت ملی کاخ سفید و کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه و دیگر شخصیت‌های وزارت خارجه آمریکا همراهی خواهند کرد.

از سوی دیگر یک مقام آمریکایی اذعان داشته حضور "برنز" و "سولیوان" در هیئت در نظرگرفته شده برای مذاکرات روز دوشنبه با توجه به تجارب گفتگوهای آنها با ایران در طول دستیابی به " برنامه اقدم مشترک" امری طبیعی است، در حال حاضر عوامل مورد نیاز برای رسیدن به راه‌حل جامع در مذاکرات بر اساس "برنامه اقدام مشترک" مطرح و در حال رسیدگی بوده از این رو این روند امری منطقی به نظر می‌رسد.

یک مقام ارشد پیشین آمریکایی نیزهمچنین در پیش‌بینی‌های خود اعلام کرده که علاوه بر حضور "برنز" و "سولیوان" که وجودشان برای دستیابی به موفقیت سال گذشته در دیپلماسی پشت پرده ضروری به نظر می‌رسید و نیز ماهیت مذاکرات دوجانبه، مسائل دیگری نیزممکن است در پس پرده وجود داشته باشند.

وی در ادامه اضافه کرده که بسیاری از تحلیلگران بر این باورند اگر توافق نهایی با ایران به دست آید در نهایتاین توافق باید به صورت مستقیم میان واشنگتن و تهران حاصل شود.

المانیتور نیز در مطلبی نوشت: "برنز" پارسال رهبری تلاش‌های دیپلماتیک برای تعامل با ایران موسوم به "بک چنل" را برعهده داشت که اوجاین تلاش‌ها به امضای توافق موقت هسته‌ای موسوم به "طرح اقدام مشترک" در نوامبر گذشته در ژنو منجر شد؛ تیم سری "برنز" را "سولیوان" همراه با "پونیت تالوار" مشاور وقت شورای امنیت ملی آمریکا در امور خلیج فارس که اینک سمت دستیار وزیر امور خارجه برای امور سیاسی نظامی در اختیار دارد، تشکیل می‌داد؛ "برنز" خبر بازنشستگی خود تا اکتبر آینده را تایید کرده است. "کاترین اشتون" هماهنگ کننده ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مسئول مذاکره کنندگان از شش قدرت هسته‌ای نیز اکتبر آینده، دوران ریاستش به اتمام خواهد رسید و از عزم خود برای پایان مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه پنج به اضافه یک تا آن زمان خبرداده است.

از سوی دیگر" کالین کاهل" مشاور پیشین مسائل خاورمیانه وزارت دفاع آمریکا پنتاگون نیز به المانیتور اعلام کرده که اگر دستیابی بهتوافق تا بیستم ژوئیه محتمل شود، مقام‌های آمریکایی و ایرانی بدون هیچ شوخی و در کمال واقعیت باید نتایج را در مذاکرات ایران و گروه 1+5 و با رعایت خطوط کلی، مطرح نمایند.

وی ادامه داد نشست‌های دوجانبه آتی، احتمالا مشخص خواهد کرد که آیا دستیابی به توافق نهایی تا 20 ژوئیه امکان‌پذیر خواهد بود یا خیرو آیا باید به تمدید این ضرب‌الاجل فکر کرد یا خیر؛ البته مقام‌های ایرانی به ویژه باید در مبحث غنی‌سازی اورانیوم با انعطاف‌پذیری بیشتر در مذاکرات حاضر شوند و هیئت آمریکایی نیز باید با ارائه ایده‌های خلاق که نیازهای ویژه ایران را در نظر گرفته باشد، قدم به این مذاکرات گذارند.

این در حالی است که دیدار دو جانبه طرفین مذاکره‌کننده همزمان با تشدید تلاش‌های مذاکره کنندگان برای بررسی و یافتن راهکارهایی در جهت دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای تا تاریخ 20 ژوئیه است.

چراکه توافق موقت قبلی پس از گذشت شش ماه تا این تاریخ به پایان خواهد رسید و البته در صورت نیاز برای مدت شش ماه دیگر تمدید خواهد شد.

مقام های ایرانی همچنین علاوه بر این دیدار،در تاریخ‌های 11 و 12 ژوئیه نشست جداگانه‌ای با مقام‌های روسی در رم برگزار خواهند کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، مذاکرات ، ژنو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار