در نشست خبری مشترک با کامرون؛

اوباما روسيه را به تحريمهای جديد تهديد کرد/ابراز نگرانی از قرارداد فروش بالگردهای فرانسوی به روسيه

شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: باراک اوباما رئیس جمهور روسیه بار دیگر روسیه را به اعمال تحریمهای جدید تهدید کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از الجزیره مباشر؛  رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر انگلیس در بروکسل تاکید کرد در صورتی که روسیه به رفتارهای خود ادامه دهد تحریمهای بیشتری علیه این کشور وضع می شود.

باراک اوباما گفت این فرصتی بود که درباره چالشهای موجود و دارای فوریت با یکدیگر گفتگو کنیم که از جمله آنها مسئله سوریه، لیبی و ایران بود. ما همچنین درباره روند پایان دادن به ماموریت رزمی خود در افغانستان گفتگو کردیم.

اوباما افزود: درباره تعمیق شراکتمان درباره مسائلی نظیر نیجریه در حمایت از هدف مشترکمان برای بازگرداندن دختران ربوده شده به خانواده هایشان صحبت کردیم. اما من می خواهم مختصرا روی دو مسئله مهم که بر گفتگوهایمان در دو روز گذشته سایه انداخته بود تمرکز کنم و آن دو مسئله اوضاع در اوکراین و امنیت انرژی است. ابتدا قرار بود اجلاس ما در سوچی روسیه برگزار شود اما بعد از اقدامات روسیه در اوکراین، کشورهای جهان درباره استراتژی مشترکی متحد شدند. ما عضویت روسیه را در گروه هشت تعلیق کردیم و نشست سوچی را لغو کردیم و برای اولین بار در تقریبا دو دهه این اجلاس را اولین اجلاس گروه هفت و بدون روسیه برگزار کردیم. همه هفت عضو این گروه گامهایی را برای تحمیل هزینه هایی به روسیه برای رفتارهایش برداشته اند. امروز بر خلاف اقتصاد جهانی رو به رشد، اقتصاد کند روسیه حتی ضعیف تر هم شده است و علت آن هم انتخابهایی است که رهبران روسیه داشته اند.

رئیس جمهور آمریکا گفت: در همین حال کشورهای ما همچنان در حمایت خود و کمک به مردم اوکراین متحد هستند و اجلاس گروه هفت فرصتی برای من و دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس و دیگر همکارانمان در گروه هفت بوده است تا مطمئن شویم همه هماهنگ حرکت می کنیم. درباره اوکراین ، نتایج دیدار دیروزم را با پروشنکو رئیس جمهور منتخب اوکراین با دیگر رهبران گروه هفت در میان گذاشتم. او نیز همانند بسیاری از اوکراینیها می خواهد روابطی نزدیکتر با اروپا و آمریکا داشته باشد. اما در عین حال قبول دارد که اوکراین از روابطی سازنده با روسیه نفع می برد. بنابراین من معتقدم که شروع کار او می تواند فرصت خوبی را فراهم آورد به ویژه که او تعهد خود را برای رسیدگی به شرق اوکراین و روابط بهتر با آن مناطق نشان داده است و متعهد به اجرای اصلاحات است. روسیه نیز لازم است از این فرصت استفاده کند. روسیه لازم است رئیس جمهور منتخب اوکراین را به عنوان رهبر مشروع و منتخب اوکراین به رسمیت بشناسد و با دولت کییف گفتگو و تعامل داشته باشد. با توجه به نفوذی که روسیه روی شبه نظامیان در اوکراین دارد، روسیه همچنان مسئولیت دارد آنها را متقاعد کند به خشونتهایشان پایان دهد، تسلیحات خود را زمین بگذارند و وارد گفتگو با دولت اوکراین شوند. اما اگر اقدامات تحریک آمیز روسیه ادامه پیدا کند، از گفتگوهای ما در اینجا کاملا روشن است که گروه هفت آماده است هزینه های بیشتری را به روسیه تحمیل کند. من همچنین با دیوید کامرون درباره ابتکار عمل جدیدی که در ورشو برای تقویت امنیت متحدانمان در ناتو اعلام کردم، صحبت کردیم. به ویژه این ابتکار عمل برای تقویت امنیت متحدانمان در مرکز و شرق اروپاست. همچنین درباره تمرکزمان روی تقویت توانایی مبارزه با تروریسم در خاورمیانه و شمال آفریقا صحبت کردیم.

اوباما افزود: دیوید کامرون میزبان اجلاس آینده ناتو در ویلز در ماه سپتامبر خواهد بود. او درباره آمادگیها برای آن اجلاس با من صحبت کردم. ما بر این باوریم که این فرصتی برای همه متحدان است تا مطمئن شویم که همه سهم خود را ایفا می کنند و در توانمندیهایی که متحدانمان برای چالشهای آینده نیاز دارند سرمایه گذاری می کنند. اوضاع در اوکراین همچنین نیاز به امنیت بیشتر را در زمینه انرژی در کانون توجهات قرار داد. در اجلاس گروه هفت توافق کردیم به اوکراین کمک کنیم ریسک انرژی خود را پایین بیاورد و از جمله آن کمک به متنوع کردن منابع انرژی این کشور است.

اوباما تاکید کرد: ما همچنین می خواهیم به کشورهای شرق و مرکز اروپا کمک کنیم امنیت انرژی خود را تقویت کنند. همانطور که اوایل امسال هم گفتم همه اعضای گروه هفت باید ارزیابی انرژی انجام دهند تا تاثیر هر گونه اخلال احتمالی را در جریان انرژی بررسی و ارزیابی کنند و راههایی را برای جلوگیری بهتر از اخلال در جریان انرژی و پوشش بهتر آن در صورت بروز اخلال پیدا کنند. در رابطه با این ما توافق کردیم تا بر اساس همین مسئله در مبارزه با تغییرات آب و هوایی همکاری داشته باشیم که خطری برای محیط زیست،اقتصاد و امنیت ملی ماست. من به روشنی گفته ام آمریکا همچنان سهم خود را در این خصوص انجام می دهد. اوایل همین هفته ما گام بزرگی برداشتیم و استانداردهای جدیدی را برای اولین بار وضع کردیم که میزان تولید گازکربنیک از نیروگاههای ما را محدود می کند. این یکی از بلندپروازانه ترین گامهایی است که کشوری می تواند در مقابله با تغییرات آب و هوایی بردارد. این کار در بخش تولید برق ، سی درصد از تولید گاز کربنیک را کم خواهد کرد و کمک خواهد کرد به تعهداتمان در کپنهاگ که در اوایل ریاست جمهوریم سپردیم ، عمل کنیم و البته به بهتر شدن سلامت عمومی کشورمان کمک خواهد کرد. این کار برای اقتصادمان نیز بهتر خواهد شد زیرا کمک خواهد کرد فرصتهای شغلی بیشتری در عرصه انرژی های پاک ایجاد شود و در نهایت هزینه قبوض حاملهای انرژی را برای مردم آمریکا کم خواهد کرد. من معتقدم هر کشوری باید سهم خود را در این خصوص ایفا کند. اقتصادهای بزرگ از جمله گروه هفت و اقتصادهای نوظهور از جمله چین لازم است در این خصوص پیشگام باشند و رهبری این جریان را در دست داشته باشند.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا همچنین از قرارداد فروش بالگردهای نظامی فرانسه به روسیه ابراز نگرانی کرد.
اوباما گفت: روسیه منافعی در اوکراین دارد که به علت وجود آنها اقدامات غیرقانونی در این کشور انجام نخواهد داد.
کامرون هم در این نشست خبری تاکید کرد امکان دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران اوکراین همچنان وجود دارد.

همچنین باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از قصد فرانسه برای ادامه ساخت کشتیهای جنگی برای روسیه ابراز نگرانی کرد.
 این ابراز نگرانی اوباما در حالی صورت می گیرد که اروپا و آمریکا در تلاشند به خاطر نقش روسیه در بحران اوکراین، مسکو را منزوی کنند.
اوباما خاطر نشان کرد وی به اهمیت این قرارداد در کاهش بیکاری در فرانسه آگاه است اما با توجه به اینکه روسیه قوانین بین المللی را نقض و به تمامیت ارضی همسایگان خود تجاوز می کند بنابراین برای فرانسه بهتر است این قراردادهای دفاعی را متوقف کند.
اوباما گفت اولاند از موضع وی در این زمینه آگاه است اما تصمیمی مخالف نظر آمریکا اتخاذ کرده است. وی در عین حال تاکید کرد این موضوع به همکاری فرانسه و آمریکا در تحریم های اعمال شده علیه روسیه، خدشه ای وارد نمی کند.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفت به خاطر موافقت با آزادی پنج زندانی طالبان در ازای آزادی گروهبان آمریکایی باو برگدال عذرخواهی  نخواهد کرد.
این در حالی است که بحث هایی برسر این تصمیم اوباما در آمریکا به وجود آمده و کنگره از اینکه دولت اوباما پیش از تصمیم گیری در این خصوص ، قانونگذاران را مطلع نکرده است شکایت دارد.
 اوباما تصریح کرد: فرصتی به وجود آمد و ما از آن استفاده کردیم. من به خاطر این کار عذرخواهی نخواهم کرد.
وی گفت : من به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح ، مسئول این بچه ها ( سربازان آمریکایی ) هستم.
جمهوریخواهان با انتقاد از این تصمیم دولت اوباما گفتند دولت پیش از مبادله زندانیان طالبان با برگدال،‌ با کنگره رایزنی نکرده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار