لیگ جهانی والیبال 2014؛

ایران و برزیل در پی جبران شکست ها/ رد پای ایتالیایی ها در انگیزه سازی رقبا

تیم ملی والیبال کشورمان در هفته سوم از رقابتهای لیگ جهانی 2014 به مصاف با تیم ملی برزیل می رود این بازی در حالی برگزار می شود که هر 2 رقیب در طول این رقابتها 2 باخت سه برصفر مقابل ایتالیا کسب کرده اند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ تیم ایران در طول این رقابتها بدون امتیاز بوده و تا کنون جایگاه قعر جدول رده بندی گروه A را به خود اختصاص داده است در حالی که تیم برزیل از 4 بازی برگزار شده اش 3 باخت و یک برد را در کارنامه اش به ثبت رسانده و هم اکنون با 3 امتیاز در مکان سوم این رده بندی ایستاده است.

تیم ملی والیبال برزیل همانند تیم ملی فوتبال برزیل از تیم‌های بزرگ جهان دارای ۲ مدال طلای المپیک است. تیم ملی والیبال برزیل با کسب ۹ مدال طلا، ۳ نقره و ۴ برنز پر افتخارترین تیم لیگ جهانی است. این تیم در سالهای ۱۹۹۳، ۲۰۰۱، ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰صاحب عنوان قهرمانی شد تا بیش از قبل خود را به عنوان قدرت اول این رقابتها معرفی کند. این تیم در دو دوره اخیر حضورش تنها به مدال نقره در سال ۲۰۱۱رسید و در المپیک ۲۰۱۲ به مدال نقره رسید.

نتایج ضعیف کسب شده در 3 بازی مقابل ایتالیا و لهستان از سوی تیم برزیل باعث شده تا کارشناسان والیبال جهان شانس کمتری را برای این تیم در خصوص صعود به مرحله نهایی لیگ جهانی 2014 قائل شوند.

***پیشینه والیبال ایران و برزیل

بازیکنان تیم ملی والیبال ایران تاکنون در مسابقاتی چون جام جهانی 2011، قهرمانی قاره های جهان در 2013 به مصاف برزیلی ها رفتند که در هیچ یک از این رویدادها موفق به شکست حریف خود نشده اند. اما نبرد این 2 تیم در لیگ جهانی 2014 رنگ و بوی خاصی دارد چون شاگردان "بوبو" نه تنها برای کسب نتیجه قابل قبول بلکه برای جبران ناکامی های بازی با ایتالیا به برزیل رفته اند در مقابل شاگردان "رزنده" هم می خواهند با ارائه یک بازی خوب و سطح بالا نشان دهند که شکست آنها مقابل لاجوردی پوشان اتفاقی بوده است.

*** بلند قامتان ایرانی مصمم برای قدرت نمایی در برزیل

بازیکنان تیم ملی ایران وقتی از طریق فرودگاه فرانکفورت پروازی 12 ساعته را تجربه کردند ساعت پنج بامداد سه شنبه (به وقت محلی) وارد سائوپائو برزیل شده و بلافاصله تمرینات خود را با هدف ارائه بازی خوب و دلچسب مقابل میزبان پیگیری کردند. این تمرینات در حالی برگزار شد که امکانات میزبان این دوره از مسابقات لیگ جهانی 20141 ضعیف بوده و همین امر اعتراض کادر فنی تیم ملی را در پی داشت.

*** کواچ در پی خلق یک شگفتی در دیار فوتبالی ها

"اسلوبودان کواچ " که از 20 اردیبهشت ماه پس از کسب نایب قهرمانی لیگ ایتالیا وارد تهران شد و در نخستین روز حضورش ملی پوشان را در بازی مقابل استرالیا هدایت کرد دوست ندارد زیر سایه افتخاراتی والیبال ایران با حضور خولیو ولاسکو کسب کرده حرکت کند وی در این مدت کوتاه هنوز نتوانسته آنطور که باید و شاید والیبالیستهای ایرانی و توانمندی های آنها را شناسایی کند اما آن طور که از شواهد امر پیداست وی می خواهد در سرزمینی که به مهد فوتبال جهان لقب گرفته نتایج قابل قبولی را به دست آورد. کواچ مربی کوچکی نیست وی در کارنامه خود عناوینی مثل مدال طلا و برنز بازی های المپیک را به عنوان بازیکن و کسب عنوان بهترین مربی لیگ ایتالیا و 2 قهرمانی لیگ صربستان را دارد پس باید به این مربی اعتماد کرد و زمان داد تا توانایی هایش را در راستای هدایت ملی پوشان به نمایش گذارد. شاید تیم ایران بر روی کاغذ از برزیل پایینتر باشد اما غیرت ورزشکاران ایرانی در طول سال های متمادی نشان داده که آنها می توانند به خوبی فعل خواستن را صرف کرده و در آوردگاههای بزرگ حرفی برای گفتن داشته باشند.

*** کارنامه والیبال برزیل

برزیل یکی از پر افتخار ترین تیم های والیبال جهان است. دو مدال طلا و سه مدال نقره در المپیک، کسب سه نشان طلا و یک نشان نقره در مسابقات قهرمانی جهان، دو طلا و سه برنز در پیکارهای جام جهانی، چهار طلا و دو نقره در رقابت های جام جایزه بزرگ جهان، چهار طلا، شش نقره و چهار برنز در بازیهای جام قاره‌ای و از همه مهم‌تر 9 طلا، چهار نقره و چهار برنز در مسابقات لیگ جهانی از مهمترین افتخارات تیم ملی والیبال برزیل در عرصه های مختلف است.

***والیبال برزیل از نگاه فنی/ دریافت ضعیف 2014

سبک و ساختار والیبال برزیل در تمامی کشورهای جهان به عنوان یک الگوی مدرن استفاده می شود. اجرای تاکتیک ها و برنامه های سرعتی و کم اشتباه یکی از شاخصه های اصلی والیبال این کشور است در اکثر مسابقات در تیم ملی برزیل بازی خوب بلند زنهای تیم نقش قابل توجهی در کسب امتیاز از حریف داشته است. نمایش زیبای والیبال از سوی ملی پوشان این کشور تا حدی است که اگر نتیجه را به حریف واگذار کنند بازهم تماشاگران و حامیان برزیلی از باخت ناراضی نیستند چون شاهد یک نبرد زیبا و جذاب بوده اند.

"برناردو رزنده " سرمربی تیم ملی والیبال برزیل سالهای بسیار زیادی است که هدایت تیم ملی این کشور را بر عهده گرفته است و در طول این مدت توانسته تمامی تفکرات و شیوه اجرای تاکتیکهایش را در ذهن شاگردانش دیکته کند ترکیب این تیم در لیگ جهانی امسال و به طور کلی سالهاست که تغییر چندانی نکرده است و آنها تیمی یک دست و هماهنگ را روانه این دوره از مسابقات لیگ جهانی کرده اند.

از میان ترکیب تیم ملی برزیل "لوکارلی" بهترین اسپکر آنهاست وی علاوه بر اسپک توانایی زیادی در تکنیک دفاع دارد. اگر پاسور این تیم بتواند وی را به خوبی تغذیه کند دفاع وی و مهارش کار راحتی نیست. "ساتکامپ" و "فونتلس" نیز دو بازیکن کلیدی و خطرناک برزیل در این دوره از بازی ها هستند که ساختار هجومی این تیم را بسیار قدرتمند کردند. با این حال آنالیز چهار بازی نخست برزیل نشان می دهد که پاسور برزیل در این دوره نتوانسته در حد و اندازه سایر هم تیمی هایش ظاهر شود. همچنین دریافت های برزیل در برابر سرویس های خوب ایتالیا اصلا خوب نبود. با اطلاع یافتن از این مساله باید گفت که ملی پشان کشورمان می توانند با بهره گیری از سرویس های خوب خود (که در 2 بازی گذشته اثری از آن نبود) از ضعف برزیل نهایت بهره برداری را داشته باشند.

*** کارنامه تیم ملی والیبال ایران

ایران به عنوان قدرت نو ظهور والیبال قاره کهن بعد از نایب قهرمانی در بازی های آسیایی گوانگ جو، دو مدال طلا در مسابقات قهرمانی آسیا را کسب کرد ملی پوشان کشورمان دو مدال طلا و یک نقره را در کاپ آسیا کسب کرده اند. آن ها برای نخستین بار در سال 2013 به لیگ جهانی راه یافتند و رده نهم جهان را به خود اختصاص دادند. در مسابقات جام جهانی و قهرمانی قاره های جهان توانستند تیم های بزرگ والیبال جهان مثل لهستان ،‌صربستان، ایتالیا و امریکا را شکست دهند.

***نگاهی به عملکرد فنی تیم ایران؛

شاید والیبال ایران در این دوره از مسابقات لیگ جهانی حضور در سید A و هم گروهی با بزرگان جهان را تجربه می کند ولی نباید فراموش کرد که شاگردان کواچ تنها دومین سال است که در این آوردگاه بزرگ حاضر شده اند و هنوز برای کسب تجربه و نتایج قابل قبول احتیاج به زمان دارند پس نباید با انتظارات نامعقول از آنها در فکر ایجاد استرس برای بازیکنان و نمایندگان والیبال ایران باشیم. تیم ملی والیبال ایران، در لیگ جهانی امسال نسبت به سال گذشته در ترکیب خود چند تغییر اساسی داشته است.
مصدومیت حمزه زرینی و فرهاد ظریف و عدم حضور آن‌ها درترکیب اعزامی در بازی مقابل ایتالیا نشان داد که ما در توپ‌گیری و دریافت و حمله دارای مشکلاتی هستیم، به طور حتم کواچ در بازی مقابل برزیل برای رفع این مشکل تمهیدات ویژه ای را در نظر گرفته است. البته ناگفته نماند که ما مهره قدرتمند و باهوشی چون "سعید معروف" را در اختیار داریم وی می‌تواند با پاس‌های بی‌نقص و بلند خود از اسپکرها و سرعتی زن های تیم ملی به خوبی استفاده کند و از این طریق مشکل دریافت اول را بپوشاند. به طور حتم آبشارهای بدون نقص "شهرام محمودی" باعث خواهد شد تا دیوار دفاعی برزیلی ها فرو بریزد.
همچنین محمد موسوی یکی از محکم ترین مدافعان روی تور جهان می تواند در بازی با برزیل نقش موثری در تیم ایران ایفا کند. اما هنوز مشکل دفاع کناری تیم ایران وجود دارد. کواچ سرمربی جدید ایران هنوز برای بهره بردن از سرعتی دوم بین گزینه هایی چون عادل غلامی، آرمین تشکری و سامان فائزی به نتیجه قطعی نرسیده است.

*** خوب بازی کردن ملاک اصلی ارزیابی کار ملی پوشان

شاید برخی ها بر این باور باشند که ورزش ایران نتیجه گرا شده است اما این مساله در تمامی رشته صدق نمی کند در والیبال با توجه به نگاه حرفه ای و آگاهانه موجود در شرایط کنونی هیچ فردی از ملی پوشان توقع کسب برد و شکست قدرتهای اول جهان را ندارد اما همگان بالاتفاق یک چیز را نمایندگان ایران در لیگ جهانی خواستار هستند آن هم این که بدون در نظر گرفتن نام حریف و ترس از آن بازی کنند و والیبالی در شان نام ایران را به نمایش بگذارند این مقوله به هیچ عنوان ارتباطی به نتیجه ندارد اجازه دهند با بازی های خوب مردم و علاقمندان از تماشای مساباقت لذت ببرند.


*** جدول رده‌بندی لیگ جهانی والیبال در پایان هفته‌ دوم

- گروه A:

1- ایتالیا چهار مسابقه – 12 امتیاز

2- لهستان دو مسابقه – 3 امتیاز

3- برزیل چهار مسابقه – سه امتیاز

4- ایران دو مسابقه – صفر امتیاز

- گروه B:

همه تیم‌ها دو بازی داشتند.

1- صربستان پنج امتیاز

2- آمریکا پنج امتیاز

3- بلغارستان یک امتیاز

4- روسیه یک امتیاز

- گروه C:

همه تیم‌ها دو بازی داشتند.

1- بلژیک شش امتیاز

2- کانادا پنج امتیاز

3- فنلاند یک امتیاز

4- استرالیا بدون امتیاز

- گروه D:

1- فرانسه چهار بازی 11 امتیاز

2- آلمان سه بازی پنج امتیاز

3- آرژانتین سه بازی چهار امتیاز

4- ژاپن چهار بازی، یک امتیاز

- گروه E:

همه تیم‌ها دو بازی داشتند

1- جمهوری چک سه امتیاز

2- هلند سه امتیاز

3- کره جنوبی سه امتیاز

4- پرتغال سه امتیاز

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار