گزارش مشروح دادگاه رسیدگی به پرونده ضارب "شهید خلیلی"/ پرونده به دادسرا ارجاع شد

دادگاه رسیدگی به پرونده ضارب شهید خلیلی صبح امروز در شعبه 113 دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد که به دلیل اعتراض وکیل متهم و برخی نقایص به دادسرا ارجاع شد.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، دادگاه رسیدگی به پرونده ضارب شهید خلیلی صبح امروز در شعبه 113 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی"حسین اصغرزاده" و با حضور متهم و خانواده طلبه ناهی از منکر برگزار شد.

شهید علی‌ خلیلی در یکی از شب‌های تیر ماه سال 1390 در جریان نهی از منکر پسر جوانی به نام احسان با ضربه‌های چاقوی وی به شدت مجروح شد و توسط دوستانش به بیمارستان منتقل شد که البته چند بیمارستان وی را پذیرش نکردند و این طلبه جوان دو سال از زندگی خود را با جراحات ناشی از این درگیری طی کرد.

سرانجام روز چهارم فروردین ماه سال جاری این طلبه ناهی از منکر در اثر شدت جراحات به دیدار حق شتافت.
 
پس از درگذشت حجت‌الاسلام علی خلیلی، پرونده ضارب وی به اتهام قتل به جریان افتاد و صبح امروز جلسه رسیدگی به این پرونده در شعبه 113 دادگاه کیفری استان تهران و به ریاست قاضی "حسین اصغرزاده" برگزار شد.

***
در ابتدای این جلسه نماینده دادستان با تشریح کیفرخواست برای متهم تقاضای مجازات قانونی کرد.

ضارب شهید خلیلی در جلسه محاکمه‌اش با رد اتهام خود گفت: شب حادثه به علت مصرف مشروبات الکلی حالت عادی نداشتم و با چاقو ضربه‌ای به گردن مرحوم خلیلی وارد کردم.

نماینده دادستان در تشریح کیفرخواست گفت: بر اساس اعلام دادسرای امور جنایی تهران، "احسان" اهل تهران با قرار بازداشت از تاریخ 18  فروردین 93 متهم به مباشرت در قتل عمدی علی خلیلی است.

ساعت 23:30 ، 25 شهریور سال 90 زمانی که مرحوم خلیلی در حال امر به معروف متهم بود وی با چاقو ضربه‌ای به گردن وی وارد کرد. پزشکی قانونی نیز در گزارش خود اصابت جسم تیز به گردن علی خلیلی و عوارض ناشی از آن را علت مرگ اعلام کرده است.

***پس از قرائت کیفرخواست قاضی اصغرزاده از اولیای دم به نام‌های "پرویز خلیلی" و "اعظم مشتاق‌فر" پدر و مادر شهید علی خلیلی درخواست کرد که در جایگاه حضور پیدا کنند و درخواست خود را از دادگاه اعلام کنند.

در ادامه جلسه دادگاه اعظم مشتاق‌فر مادر شهید علی خلیلی اظهارداشت:‌ پسر بنده یک تذکر لسانی داده بود و هیچگونه درگیری نداشته ولی متهم از پشت به او ضرباتی وارد کرده و ما اشد مجازات را از دادگاه می‌خواهیم.

وی در پاسخ به پرسش قاضی مبنی بر اینکه علت رضایت اولیای دم در گذشته چه بوده است گفت: زمانی که رضایت دادیم به خاطر اینکه خدا علی را دوباره به ما برگردانده بوده و ما وقتی علی را مرخص کردیم اطلاعاتی درباره بیماری‌های علی نداشتیم ولی علی سکته مغزی کرده بود و حنجره‌اش مصنوعی بود که به مرور زمان مشکلاتش حادتر شد و تمامی عوارض آن بعدا رخ داد.

در ادامه جلسه قاضی خطاب به مادر شهید علی خلیلی که در جایگاه حضور داشت، افزود: با توجه به شدت جراحات شما با آثار آن و عمل‌های جراحی صورت گرفته آشنا بود آیا از پزشکان سوالاتی پرسیده شده بود که این صدمات بهبود پیدا کرده‌اند یا خیر؟

مادر طلبه ناهی از منکر تصریح کرد: علی در بیمارستان تحت درمان قرار گرفته بود و فکر می‌کردیم که روند بهبود علی سریعتر اتفاق می‌افتد اما یک ماه و نیم بعد از این حادثه برای وی حنجره مصنوعی گذاشته شد، او در ابتدا غذاهای رقیق می‌خورد و هر وعده غذاخوردنش یک ساعت طول می‌کشید.

***رضایت شهید خلیلی کاری انسانی بود

"حامد صفری" یکی از وکلای اولیای دم نیز گفت: در این پرونده یک طلبه جوان کمتر از 20 سال تذکری لسانی می‌دهد و بدون درگیری با آلت برنده ضربه‌ای به گردنش وارد شده است. این مسئله حالت هنجارشکنانه داشته و انتظار می‌رود امنیت عمومی برای آمران به معروف و ناهیان از منکر شکل بگیرد.

وی افزود:‌ در خصوص رضایت نیز همان طور که در سطر 11 رضایت نامه اعلام شده رضایت در خصوص جرح بوده است، شهید خلیلی با این کار می‌خواسته کار انسانی خود را تکمیل کند.

***متهم اتهامات خود را قبول نداشت

پس از دفاعیات وکیل اولیای دم، قاضی اصغرزاده رئیس دادگاه با تفهیم اتهام به احسان از او خواست به دفاع از خود بپردازد.

"احسان" پس از قرار گرفتن در جایگاه گفت: متولد سال 1370 هستم و تا مقطع دیپلم درس خوانده‌ام، در زمان حادثه کارمند شهرداری بودم، اتهامم را قبول ندارم.

متهم به قتل در خصوص شب حادثه نیز گفت: آن شب به دلیل مصرف مشروبات الکلی حالت عادی نداشتم. من و یکی از دوستانم سوار موتور بودیم که مرحوم خلیلی و 3 نفر دیگر به سمت ما آمده و مرحوم به من گفت این وقت شب در خیابان چه می‌کنید، بعد هم از ما خواست کنار خیابان توقف کنیم. وقتی مرحوم خلیلی از موتور پیاده شده عینکش را داخل جیبش گذاشت که من تصور کردم قصد حمله به طرفم را دارد، به همین خاطر با چاقو ضربه‌ای به طرفش پرت کردم که تیزی چاقو به گردنش اصابت کرد.

رئیس دادگاه: بعد از وارد کردن ضربه چه کردی؟

متهم به قتل: وقتی خون دیدم از ترس از محل گریختم. اگر می دانستم مرحوم خلیلی روحانی است هیچ وقت این کار را انجام نمی دادم.  قصدم از این کار تنها ترساندن مرحوم خلیلی بود.

رئیس دادگاه: چرا پس از مجروح کردن مرحوم خلیلی او را به بیمارستان منتقل نکردی؟

متهم به قتل در برابر این سئوال سکوت کرد.

رئیس دادگاه: اگر مست بودی چطور جزئیات حادثه را به خاطر داری؟

متهم به قتل: من هیچ اتفاقی از آن شب را به خاطر ندارم و آنچه می‌گویم بر اساس صحبت‌های دوستانم است.

***وکیل ضارب شهید خلیلی: اعتراض خود را به دادگاه ارائه کردم/ ارجاع مجدد پرونده به دادسرا

 "محمدرضا زمانی" وکیل مدافع ضارب "شهید خلیلی" در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به نظر پزشک قانونی اعتراض کردم چرا که بین قتل و حادثه سه سال قبل، تردید وجود دارد و نظریه پزشکی قانونی نیز به موکل بنده ابلاغ نشده بود.
 
وی ادامه داد: بحث اصلی که دادگاه تقاضای ما را اجابت کرد این است که باید ثابت شود بین قتل و حادثه سه سال پیش رابطه علیت و معلولیت وجود دارد.
 
زمانی در ارتباط با مست بودن متهم تصریح کرد: مست بودن به تنهایی رافع مسئولیت نیست مگر این که ثابت شود متهم فاقد اراده بوده است.
 
وکیل مدافع متهم به قتل شهید علی خلیلی در پایان خاطر نشان کرد: خوشبختانه ریاست دادگاه اعتراض ما را پذیرفت و پرونده به دلیل نقص در تحقیقات به دادسرا بازگردانده می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: دادگاه ، شهید ، خلیلی ، طلبه ، ناهی ، منکر ، ضارب ، قاضی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار