آیت الله علم الهدی:

بعد از گذشت 35 سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز راهکاری برای امر به معروف و نهی از منکر پیدا نکردیم

امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه 35 سال از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد و هنوز راهکاری جدی برای امر به معروف و نهی از منکر پیدا نکردیم ، گفت: چرا با حضور جریان دینی حاکم در کشور این همه بی اعتنایی نسبت به امر به معروف و نهی از منکر شده است.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، "آیت الله سید احمد علم الهدی"، امام جمعه مشهد، در مراسم نکوداشت روحانی شهید، خلیلی شب گذشته در جمع اعضای مجموعه رهپویان معروف،  نهی از منکر را وظیفه عمومی عنوان کرد و افزود: در جامعه اسلامی همه مسلمان‌ها حقی بر دیگری دارند همان طور که ولایت را قبول داریم،یکی از ابزار ولایت دوستی است ولی آنچه که نشانه ولایت پذیری افراد در جامعه است امر به معروف و پذیرش فرد در مقابل نهی از منکر است.
 
امام جمعه مشهد، با بیان این که ولایت یک بینش اجتماعی است، افزود: اگر یک فرد در جامعه اسلامی از بینش بالایی برخوردار باشد، ولی در مقابل فردی که در حال ارتکاب به گناه و حرام است بی اعتنا است، این فرد دارای ولایت و بینش دینی خوبی نیست.
 
وی با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر، بهترین پل ارتباطی انسانی در جامعه دینی با دیگران است، افزود: امربه معروف و نهی از منکر به اشتباه این گونه تعریف شده است که مربوط به سازمان‌ها یا عده ای خاص در جامعه است که چگونه اجرا شود چه لوازمی می‌خواهد در صورتی که این تصور ما را به گمراهی بیشتر و فراموشی این واجب الهی می‌کشاند.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه همه افراد جامعه باید در مسئله امر به معروف و نهی از منکر حساس باشند و بی نظر و بی احساس از کنار آن عبور نکنند، افزود: اگر ارتباط سازنده در جامعه اسلامی ایجاد نکنیم و این ارتباط سازنده لازمه امر به معروف و نهی از منکر است با پشت سرگذاشتن امر به  معروف و به معنای دیگر دور زدن این مسئله در زندگی اجتماعی جامعه اسلامی منحرف خواهد شد.
 
 آیت‌الله علم الهدی وجود مشکلات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی حتی سیاسی را فراموشی فریضه امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد و افزود: وقتی رابطه دینی برای ما قابل تحقق است که اجرای امر به معروف و نهی از منکر جنبه عمومی پیدا کند.
 
وی با اشاره به اینکه 35 سال از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد و هنوز راهکاری جدی برای امر به معروف و نهی از منکر پیدا نکردیم ، افزود: چرا با حضور جریان دینی حاکم در کشور این همه بی اعتنایی نسبت به امر به معروف و نهی از منکر شده است.
 
امام جمعه مشهد گفت: امروز همه مردم مسلمان آگاه هستند که به چه چیزهایی منکرات شرعی می‌گوییم  و زن بی حجاب و بد حجاب به چه معناست و تمام زنان این کشور می دانند حجاب چیست پس برای اجرای یک فریضه نیاز به دستور مقام بالا یا پایین نیست بلکه یک واجب عمومی برای همه اقشار جامعه است.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری نحوه اجرای امر به معروف و نهی از منکر توسط مردم را مانند در خواست لیوان آب عنوان کرد و افزود: اگر در خیابان وقتی تشنه می‌شویم از کسی چطور عاجزانه فقط یک لیوان آب می خواهیم، یا امروز در کشور ما خوشبختانه مردم به زیبایی شهر خیلی اهمیت می دهند، اگر کسی مواد غذایی نیمه خورده را روی زمین بریزد دیگران که او را می بینند تذکر می دهند و می پذیرد و غذاهای نیم خورده را از روی زمین جمع می کند، نهی از منکرنیز این چنین است.
 
وی گفت: اگر با همان صورت و الفاظی که از مردم می خواهیم برای ما کاری انجام دهند در همین کوچه و خیابان که می رویم از مردم بخواهیم کاری به ناموس دیگران نداشته، زنان مراقب حجاب خود باشند ،... عملی خواهد بود به شرط آنکه فرهنگ سازی کنیم.
 
آیت الله علم الهدی تنها راه اجرای امر به معروف و نهی از منکر را فرهنگ سازی همگانی عنوان کرد و افزود: در یکی از خطبه های نماز جمعه به زائران و مجاوران حضرت رضا (ع) گفتم؛ جمعیت نمازگزاران نماز جمعه مشهد بین 35 تا 38 هزار نفر است اگر این جمعیت با خود در پیشگاه امام رضا(ع) تصمیم بگیرند که از این پس هر چه منکر در کوچه و خیابان این شهر می‌بینند با همان زبان شیوا و زیبایی که دارند تذکر دهند مطمئنا میزان فساد و خلاف کم خواهد و امنیت این شهر صد در صد خواهد شد.
 
وی افزود: نهادها و سازمان‌ها در اجرای امر به معروف و نهی از منکر نقش دارند ولی وقتی عموم مردم بی اعتنا باشند، دیگر برنامه‌ها، تبصره‌ها، تأثیری در این امر واجب ندارد، همان طور درباره حجاب چند سال گذشته در مجلس و دولت برنامه‌هایی تصویب شود که این دولت، سومین دولت است که مطمئنا اگر مردم نخواهند تا حجاب فریضه‌ای برای زنان قرار گیرد، نمی‌تواند کاری کند.
 
 
انتهای پیام/
برچسب ها: علم الهدی ، امر ، نهی ، منکر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار