در گردهمایی روسای انجمن اولیاء و مربیان استان‌ها مطرح شد

انتقاد وزیر آموزش و پرورش از رویکرد دولتی بودن امور در سال‌های اخیر

وزیر آموزش و پرورش گفت: امیدواریم در تلاش با مشارکت مردم، اولیاء، معلمان و دانش‌آموزان در امور مختلف عرصه تعلیم و تربیت به پویایی و بالندگی برسیم.

  به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی رؤسای انجمن اولیاء و مربیان استان‌ها که در باشگاه فرهنگیان برگزار شد، «خانه، مدرسه و جامعه» را سه رکن موثر در پویایی و بالندگی تربیت فرزندان کشور خواند و اظهار داشت: هماهنگی این سه بخش می‌تواند رویداد مبارکی در عرصه نظام تعلیم و تربیت به حساب آید و در این میان نقش خانه به عنوان انجمن اولیاء و مربیان کلیدی است.

وی «عدم اعتقاد برخی مدیران به انجمن‌های اولیاء» و «تمرکزگرایی در فعالیت انجمن‌ها» را به عنوان دو مانع جدی در پویایی انجمن‌های اولیاء و مربیان معرفی و خاطرنشان کرد: انجمن‌ها برخاسته از انتخابات اولیاء هستند که علاوه بر پیگیری و نظارت بر امور آموزشی دانش‌آموزان باید نقش خدمات‌رسانی به دیگر اولیاء را نیز بر عهده گیرند.

فانی «توسعه مشارکت‌ها» را راهبردی مهم در آموزش و پرورش خواند و افزود: با تکیه بر منابع و امکانات دولتی، تمام اهداف تعلیم و تربیت محقق نمی‌شود و باید به جوانب مختلف توسعه مشارکت‌ها پرداخته شود.

وزیر آموزش و پرورش مدرسه را محیطی برای تمرین مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان خواند و یادآور شد: مدیران مدارس باید مشارکت‌جویی را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهند و بستری فراهم کنند تا معلمان احساس تعلق و نیاز در برنامه‌ریزی‌های مدارس داشته باشند.

فانی با تأکید بر توسعه مشارکت اولیاء در امور مدرسه گفت: زمانی که اولیاء مشکلات مدارس را بدانند یقیناً کمک خواهند کرد و نباید رابطه آموزش و پرورش را با اولیاء در حد مناسبات مالی پایین آورد.

وزیر آموزش و پرورش «خیرین مدرسه ساز» را مصداق مشارکت مردم در آموزش و پرورش برشمرد و خاطرنشان کرد: اکنون دو میلیون و یکصد هزار دانش‌آموز در مدارس خیر ساز تحصیل می‌کنند و سهم این نهاد پس از پیروزی انقلاب اسلامی روزانه 5/7 کلاس درکشور بوده است.

فانی استفاده از ظرفیت «تخصصی و مهارتی اولیاء» را از مصادیق مشارکت آنان در آموزش و پرورش معرفی کرد و اظهار داشت: مدیران
مدارس و مناطق باید با شناخت و احصای تخصص و فعالیت‌های اولیاء بتوانند علاوه بر استفاده از ظرفیت آنها در مدارس، انگیزه خدمت را نیز در آنان ایجاد کنند.

وی تصریح کرد: نقش تعاملی انجمن اولیاء و مربیان با مدرسه می‌تواند در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و تسهیل روند فعالیت‌های آموزش و پرورش مهم باشد.

وزیر آموزش و پرورش «دولتی کردن امور» را امری خطرناک برای مدیریت کشور دانست و افزود: انجمن‌های اولیاء و مربیان بهترین و طبیعی‌ترین بستر تحقق نقش مردم در آموزش و پرورش به عنوان نهادهای غیردولتی است.

فانی با انتقاد از رویکرد دولتی بودن امور در سال‌های اخیر افزود: امیدواریم در تلاش با مشارکت مردم، اولیاء، معلمان و دانش‌آموزان در امور مختلف عرصه تعلیم و تربیت به پویایی و بالندگی برسیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: انتقاد ، وزیر ، رویکرد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار